Spectr News Theme

اجرای آرماتور بندی

کد مطلب : 187

پیمانکارآرماتور بندی سازه های بتنی

   اجرایآرماتور بندی سازه های بتنی ، تاثیر مهمی در کیفیت ، دوام و هزینه های سازه هایبتنی دارد. استفاده از گروه های فنی و با تجربه در فرآیند اجرا می تواند تا حدزیادی مجریان و کارفرمایان و مشاوران را از ارتقا کیفی و کاهش هزینه ها مطمئن کرد.

             مجموعه کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران ، آمادگی خود را جهت همکاری با پروژههای مختلف در زمینه آرماتوربندی فونداسیون ، تیر و ستون و همچنین آرماتور بندی همهسازه ها و در همه مناطق ( با احجام اقتصادی ) اعلام می دارد.

کارفرمایان عزیز می توانند برای مشاوره ، ارسالنقشه ها و احجام کار آرماتور بندی ، و اخذ قیمت با این بخش فنی و اجرایی مجموعهکلینیک فنی و تخصصی بتن ایران ( 44618462-44618379-021 ) تماس حاصل فرمایند.

 

آرماتور بندی یا ميلگردگذاري سازههای بتنی ( نکات آرماتور بندی تیر ، ستون ، دیوار برشی ، سقف ، دال ، فونداسیوننواری ، فونداسیون رادیه ، دیوار حائل ، سازه های صنعتی )

 

نوع و مشخصات ميلگردهاي مصرفيدر بتن 

ميلگردهاي مصرفي بايد  تميز بوده و عاري از هر گونه آلودگي نظيرچربيها، دوغاب سيمان سخت شده،  گرد و خاك،زنگ، ضد زنگ، قير و مواد كند گير كننده و يا مواد زائد ديگر باشد. ميلگردها قبل ازمصرف بايد كاملاً پاكيزه باشند تا اثري در پيوستگي بتن و ميلگردها نداشته باشد.مقطع ميلگرد مصرفي نبايد به علت زنگ‌زدگي تضعيف شده باشد. استفاده از ميلگردهايزنگ زده به شرطي مجاز است كه اولاً زنگزدگي قبلاً ً كاملاً پاك شود، ثانياً قطرميلگرد پس از زدودن زنگ اندازه‌گيري و حداكثر كاهشي به اندازه رواداري‌هاي مجازداشته باشد.   

در صورتي كه زنگ‌زدگي به صورت ناچيزباشد و بتوان با ناخن يا كشيدن گوني به سطح ميلگرد آن را پاك نمود، نياز به زنگ‌زدايينمي‌باشد. تمامي ميلگردهاي مصرفي در بتن (باستثناي خاموتها) بايد از نوع ميلگردآجدار باشند. قطر اسمي ميلگرد ساده قطري است كه در برگ شناسايي آن ذكر مي‌شود ومعادل قطر دايره‌اي است كه مساحت آن برابر مساحت مقطع عرضي ميلگرد باشد. در موردميلگرد آجدار، قطر اسمي معادل قطر اسمي ميلگرد صاف هم وزن آن اختيار مي‌شود.

حمل و انبار كردن ميلگردها 

ميلگردها به صورت كلاف، شاخه، شبكهجوش شده يا بافته شده در كارخانه، تحويل مي‌شوند. ميلگردهاي مصرفي در بتن بايدبدون خم‌شدگي تحويل كارگاه شوند، معمولاً ميلگردهاي به قطر 8  ميليمتر و كمتر مي‌تواند به صورت كلاف تحويل ‌شوند.مصرف ميلگردها با قطرهاي بالاتر از 10 ميليمتر به صورت كلاف مجاز نيست. باز كردنكلاف با وسيله مناسب و با تأييد دستگاه نظارت در كارگاه انجام مي‌گيرد.

در تمام مدت حمل، تخليه، نگهداري وكارگذاري ميلگردها بايد آنها را در مقابل هر گونه زنگزدگي و يا ديگر آسيب‌هايفيزيكي و شيميايي محافظت نمود. ميلگردها نبايد در تماس با خاك يا مصالحي باشند كهرطوبت را در خود نگه مي‌دارد و عموماً نبايد ميلگردها براي مدت طولاني در معرضباران و برف و هواي مرطوب قرار گيرند، بدين منظور توصيه مي‌شود در زير كلافها و يابنديل‌هاي ميلگرد، خرك‌هاي چوبي قرار داده شود.

گاه براي محفاظت ميلگردها از پوشش‌هاينايلوني استفاده مي‌شود كه مي‌تواند به زنگ زدگي بيشتر منجر شود، لذا توصيه مي شودبراي پوشش ميلگردها از پوشش‌هايي نظير برزنت استفاده شود. 

در فاصله زماني ورود ميلگردها بهكارگاه تا قرار گرفتن آنها در سازه، ضوابط زير در مورد جابجايي و انبار كردن آنهابايد رعايت شود :

 

1.بايد از هر نوع صدمه مكانيكي يا تغيير شكل‌هاي زياد در ميلگردها نظير له‌شدگي،ضربه حاصل از  سقوط از ارتفاع و نظايراينها جلوگيري شود.

 

2.بايد از گسيختگي جوشها درشبكه‌هاي جوش شده جلوگيري شود.

 

3.نشانه‌هاي مشخص كننده نوع ميلگرد نبايد از بين بروند.

 

4.ميلگردها نبايد در معرض هيج نوع آلودگي با اثر زيان‌آور بر چسبندگي آنها ازقبيل گل، روغن و  ساير پوششهاي غير فلزيقرار گيرند.

 

بريدن و خم كردن ميلگرد  یا آرماتور ها

بريدن و خم كردن ميلگردها بايد مطابقنقشه‌ها و مشخصات اجرايي در كارگاه انجام شود.

بريدن ميلگردها بايد حتي‌الامكان باوسائل مكانيكي صورت گيرد (بويژه براي فولادهاي با مقاومت  بيشتر و اصلاح سرد شده به روش پيچاندن). خمكردن ميلگرد بايد به روش سرد انجام شود. استفاده از حرارت (بيش از  oC 100) براي خم كردن ميلگرد مجازنيست. خم كردن ميلگردهاي داخل بتن نظير ميلگردهاي انتظار يا باز كردن ميلگردهاي خمشده مجاز نيست مگر با اجازه دستگاه نظارت و پيش بيني در طرح . همچنين رعايت نكاتزير الزامي است :

 

1.حداقل قطر فلكه خم كن متناسب با نوع فولاد است و اين حداقل بايد با اعداد مندرجدر جدول 1، مطابقت نمايد.

 

جدول 1:  حداقل قطر خم براي ميلگردهاي مختلف

S-500(A- IV)

S-400(A- III)

S-300 (A-II)

S-350

S-220

(1)  (A-I)

نوع ميلگرد

D  قطر ميلگرد (mm)

d 6

D 5

d 5

D كوچكتر از 28

d 8

d 6

d 5

34 <d 28

d 10

d 10

d 7

55 <d 36

 

طبقه‌بندي   A-I و نظير آن مربوط به  كشور روسيه بوده و در برخي از كارخانه‌هايايران مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

2.سرعت خم كردن متناسب با نوع فولاد و دماي محيط انتخاب مي‌شود. در هواي سرد وهنگام استفاده از ميلگردهاي با مقاومت بالاتر و قطر بيشتر، بايد از سرعت خم كردن كاستهشود، زيرا در موارد فوق ميلگردها شكل پذيري خود را تا حدودي از دست مي‌دهند.

 

3. دردماي كمتر از  5-  درجه سيلسيوس خم كردن ميلگردها مجاز نيست.

4. قطر داخلي خم براي خاموت (ميلگردهاي عرضي) با قطر بيش از 16 ميليمتر براساس جدول 1 بوده و براي خاموت با قطر 16 ميليمتر و كمتر، حداقل قطر خم براي ميلگردهايمختلف در جدول به ترتيب d 5/2  و d 4  خواهد بود.

 

5. در مواردي كه خم كردن ميلگردها به وسيله دست انجام مي‌گيرد، ميز مناسبيبراي خم كردن بايد انتخاب نمود تا در هنگام خم كردن ميلگرد را به شكل مطلوب نگاهدارد، تا ميلگرد خم شده مسطح باشد. بديهي است كه در خم كاري ميلگردها با دست نمي‌توانبه خوبي محدوديت قطر خم و سرعت خم‌كاري را رعايت نمود. همچنين قطر خم درقسمتهايمختلف يكسان نخواهد بود، بويژه اگر در هواي سرد خم كاري انجام مي‌شود و يا ازميلگردهاي  پر مقاومت و ترد يا قطر زياداستفاده شود لازم است از دستگاه‌هاي خم كن مكانيكي بهره گرفته شود.  

 

6.چنانچه شكل خم ميلگرد پيچيده ‌باشد، قبل از خم كردن، شكل آن به اندازهواقعي رسم مي‌گردد تا براي كنترل مورد استفاده قرار گيرد.

 

7.قبل از برش و خم كردن اندازه قطر ميلگرد بايد كنترل گردد، زيرا هميشه نمي‌توانتنها به اتكاي قضاوت چشمي قطر ميلگردها را تشخيص داد. به همين دليل در آيين نامهبتن ايران استفاده از قطرهاي مرجح توصيه شده است تا تشخيص آنها از يكديگر با سهولتبيشتر انجام شود. انبار كردن ميلگردها از يك قطر و يك نوع به صورت جداگانه دركارگاه لازم است، حتي گاه توصيه مي‌شود، ميلگردهاي كارخانه‌هاي مختلف قبل از كنترلكيفيت در محلهاي متفاوتي انبار شوند (قرنطينه ميلگردها). 

 

جاگذاري و بستن ميلگرد  یا آرماتور

هنگام نصب، ميلگردها بايد عاري از هرگونه آلودگي نظير زنگ زدگي، گل، چربي، رنگ و ذرات خارجي كه مانع چسبندگي بين بتن وميلگردها مي‌‌گردد، باشند. كليه آلودگي‌ها بايد قبل از نصب و كارگذاري زدوده شود وتا شروع مرحله بتن‌ريزي از آلودگي‌ها محفوظ بماند. ميلگردها با توجه به قطر، طول وشكل بايستي در محلهاي تعيين شده به نحوي مستحكم و ثابت شوند كه هنگام بتن‌ريزيهيچگونه تغييرو جابجايي در آنها صورت نگيرد. به منظور كنترل و تضمين پوشش بتن، باتأييد دستگاه نظارت مي‌توان از قطعات بتني (لقمه‌ها) يا خركهاي فلزي و  پلاستيكي با ابعاد موردنظر به   تعداد لازم استفاده نمود. در صورتي كه در محيط‌هايخورنده هستيم استفاده از خرك فولادي كه در سطح بتن قرار گيرد مجاز نيست. لقمه‌هايبتني به ضخامت مورد نظر بايد با بتن يا ملات و با نسبت آب به سيمان مساوي يا كمتراز بتن اصلي ساخته شود. بتن يا ملات آن بايد به خوبي متراكم و عمل‌آوري شود. استفادهاز چوب، آجر و مصالح كم  دوام توصيه نمي‌شود.  

در روش معمول براي بستن ميلگردهاياصلي به تنگها و خاموتها از مفتولهاي سيمي گالوانيزه به قطر 1 تا 5/1 ميليمتراستفاده مي‌شود. استفاده از جوشكاري براي بستن ميلگردهاي متقاطع، مگر برايفولادهاي جوش پذير و با تأييد دستگاه نظارت مجاز نمي‌باشد.

در مهارهايي كه انتهاي آنها خم شدهاست بايد خم آنها به طرف پايين يا داخل باشد به نحوي كه قلاب آنها در منطقه پوششبتني قرار نگيرد، در غير اين صورت امكان زنگ زدگي و نمايان شدن آنها از سطح بتن وجودخواهد داشت. در مورد بستن ميلگردها با مفتول (سيم) ميلگردبندي در مناطق خورنده، سرسيم نبايد در پوشش بتني روي ميلگرد واقع شود، زيرا ضخامت  پوشش را كاهش مي‌دهد. 

وصله كردن ميلگرد 

بايد سعي شود حتي الامكان در طراحي وهنگام اجرا به گونه‌اي عمل گردد تا ميلگردهاي مصرفي در يك عضو به صورت يكپارچهباشند. تمام جزئيات اتصال ميلگردها بايد در نقشه‌هاي اجرايي منعكس ‌گردد و تعداداتصالات به حداقل ممكن كاهش يابد. در صورتي كه وجود وصله اجتناب‌ناپذير باشد، ايناتصالات بايد در مقطعي قرار داده شوند كه نيروها و تنشهاي وارده بر ميلگردها حداقلباشند، و از تمركز تمامي وصله‌ها در يك مقطع نيز خودداري شود.

وصله كردن ميلگردها بايد به روشهايپوششي، اتكايي، مكانيكي جوشي و يا وصله‌هاي مركب مطابق آئين نامه بتن ايران و زيرنظر دستگاه نظارت انجام شود. 

طول وصله براي ميلگردهاي صاف دو برابرطول وصله مشابه در ميلگردهاي آجدار مي‌باشد. در صورتي كه محل وصله‌ها در نقشه‌هاياجرايي و دستورالعمل‌هاي بعدي دستگاه نظارت منعكس نباشد رعايت نكات زير الزامي است:

 

1- در قطعات تحت خمش، خمش توأم بافشار (نظير تيرها يا تير-ستونها) نبايد بيش از نصف ميلگردها در يك مقطع وصله شوند.

 

2-در صورت وجود كشش يا كشش ناشي ازخمش، حداكثر يك سوم ميلگردها در يك مقطع را مي‌توان به وسيله پوشش وصله نمود.

 

3- وصله كردن ميلگردهاي تحتانيقطعات خمشي دروسط دهانه يا نزديك به آن و يا ميلگردهاي بالايي قطعه خمشي روي تكيهگاه يا نزديك آن مجاز نيست.

 

4- به طور كلي هر وصله بايد به اندازه40 برابر قطر ميلگرد با وصله مجاور فاصله داشته و در يك مقطع قرار نگيرد.

 

 

 

کلماتکلیدی  :

 قیمت آرماتوربندی ، استعلامقیمت آرماتور بندی ، اجرای آرماتور بندی ، پیمانکاری آرماتور بندی ، قیمت آرماتوربندی ، آرماتوربندی استخر ، آرماتوربندی به انگلیسی ، کاربرد سنجاقی در آرماتوربندی ، آرماتور بندی فوندسایون اسکلت فلزی ، فیلم آرماتور بندی فونداسیون ،پیمانکار آرماتور بندی ، اکیپ آرماتور بندی ، آرماتور بندی کیلویی چند ، قیمت هرمتر آرماتور ، آرماتور بندی در کرج ، دانلود نمونه قرارداد آرماتور بندی ، قیمتآرماتور بندی در مشهد ، قیمت آرماتور بندی 97 ، درآمد آرماتور بندی .


or
or
A password will be send on your post
Registration