الیاف پلاستیکی آجدار  بتن

الیاف پلاستیکی آجدار بتن

کد مطلب : 434

الیافپلاستیکی آجدار  بتن

انواع الیاف مخصوص بتن ( بتن الیافی )

 

امروزه با پیشرفت های صورت گرفته در کشور درزمینه صنعت بتن ، استفاده از الیاف بتن هم رواج و گسترش زیادی پیدا کرده است.الیاف دارای انواع مختلفی می باشد که از جمله آنها می توان به الیاف پلاستیکیعاجدار بتن ، الیاف فلزی ، الیاف شیشه ، الیاف پلی پرویپلن و ... اشاره کرد.

شما می توانید جه آشنایی با میزان مصرف انواعالیاف ، دریافت مشاوره و مشخصات فنی در زمینه انواع الیاف بتن و روش مصرف و نیزاخذ قیمت و تهیه انواع الیاف بتن از جمله الیاف عاجدار پلاستیکی بتن با بخشبازرگانی کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران ( رایحه بتن سبز )44618462-44618379-09120916272 ، تماس حاصل فرمایید.

 

الیاف پلیمری ماکرو سازه ای در بتن شکل پذیر قابلارتجاع بجای توری فلزی یا الیاف فولادی به بتن و شاتکریت اضافه می گردد . مواد اصلیالیاف پلیمری ( پلی الفین ) خالص با مقاومت کششی 500 مگا پاسکال می باشد . شکل عاجبی نظیر هر فایبر گیر دارای محکمی در بتن ایجاد می کند . الیاف عاجدار را می توان درهر زمانی در حال اجرا به بتن سازه تراک میکسر و بتن آماده اضافه کرد . میزان مصرف الیافعاج دار بستگی به نیازمندی های پروژه داشته و میتوان به مقدار 5/2 تا 9 کیلوگرم درمتر مکعب بتن استفاده کرد.

 

مزایای الیاف پلیمری :

-قیمت ارزان ( حداقل 30% ارزان تر از آرماتور )

-افزایش مقاومت کششی ، برشی و خمشی در بتن

-زنگ نمی زند و مقاوم در برابر خوردگی

-پیشگیری از ایجاد ترک در بتن

-افزایش دوام بتن در مقابل خستگی حیاتی بتن

-افزایش مقاومت در برابر ضربه

-افزایش مقاومت در برابر تنشهای ناشی از چروک خوردگیبتن

-افزایش پایداری بتن در اثر کشش ، شوک حرارتی و انفجار

-پایداری و جذب انرژی خمشی در طولانی مدت

-افزایش مقاومت بتن در مقابل نیروی زلزله و بارهایزنده

-افزایش سهولت اجرا

 

موارد کاربرد الیاف پلیمری:

-ترمیم سازه ها ، بتن پاششی ، گذرگاههای فرودگاه ،ورزشگاهها ، سرریز سدها ، تقویت زمین

 

 

 

 

 

تاریخچه الیاف

در زمان‌های گذشته، از الیاف جهت تقویت ملات‌های تردو شکننده استفاده می‌شد که مشهورترین و پرطرفدارترین‌ به علت ارزانی‌کاه است.‌ برایتقویت آجرهای خشتی و ملات کاهگل در اندودها در قبال ترک خوردگی که بعد از خشک شدن بهوجود می‌آید، به کار رفته و در حال حاضر نیز ارزانترین نوع ملات در مناطق روستایی کشوراست. استفاده از کاه و مخصوصاً موی دم اسب ‌یا بز در بناهای قدیمی ایران به خصوص گنبدهاسابقه طولانی و تاریخی دارد‌. کاربرد الیاف فولادی از اواسط قرن اخیر آغاز شده و تاریخدقیقی در مورد استفاده از این روش در دسترس نیست ولی افراد مختلف با استفاده از روش‌هایمتفاوتی نظیر کاربرد تکه‌های سیم یا بریده‌های فلز در داخل بتن، امتیاز این نوع روشرا به نام خود به ثبت رسانده‌اند.

 

 

بتن الیافی

بتن الیافی در حقیقت نوعی کامپوزیت است که با به کارگیریالیاف تقویت کننده داخل مخلوط بتن، مقاومت کششی و فشاری آن، فوق‌العاده افزایش می‌یابد‌.این ترکیب کامپوزیتی، یکپارچگی و پیوستگی مناسبی‌ داشته و امکان استفاده از بتن بهعنوان یک ماده شکل پذیر جهت تولید سطوح مقاوم پرانحنا را فراهم می‌آورد‌. بتن الیافیاز قابلیت جذب انرژی بالایی نیز برخوردار است و تحت اثر بارهای ضربه‌ای به راحتی ازهم پاشیده نمی‌شود. شاهد تاریخی این فناوری، کاربرد کاهگل در بنای ساختمان است. درواقع بتن الیافی نوع پیشرفته این تکنولوژی است که الیاف طبیعی و مصنوعی جدید، جانشینکاه و سیمان جانشین گل به کار رفته در ترکیب کاهگل شده‌اند. ‌به طور مثال در ساخت کفسالن‌های صنعتی، می‌توان از این نوع بتن به جای بتن آرماتوری متداول سود جست این نوعبتن از بهترین مصالح مورد استفاده در ساخت بناهای مقاوم به ضربه، همچون سازه پناهگاه‌هاو انبارهای نگهداری مواد منفجره به شمار می‌رود و بنای شکل گرفته از بتن، قابلیت فوقالعاده‌ای در جذب انرژی ضربه دارد.

 

نقش الیاف در بتن‌

مزایا و نقش مهم الیاف در بتن الیافی باعث شده کهمورد علاقه اکثر مهندسین و طراحان قرار بگیرد. امکان بکارگیری در اکثر مناطق جغرافیایی،استفاده از متریال طبیعی و ارزان‌، دارای هزینه کم در مقایسه با حجم زیاد عملیات وشکل پذیری آن با توجه به اشکال هندسی طرح و کارایی مناسب و مقاومت بسیار بالا و مقاومدر برابر نیروهای فشاری و کششی و قابلیت جذب انرژی و پایداری در برابر ترک خوردن، ازویژگی‌های بارز این نوع بتن است‌‌.

 

طبقه بندی کاربردی بتن الیافی

با الیاف کم جهت کاهش میزان جمع شدگی در بتن ( ۱٪> حجم ‌ الیاف)

با الیاف متوسط یا بتن الیافی معمولی جهت اصلاح خواصسازه‌ای ‌ نظیر برش، عرض ترک و رفتار خمشی (بیشتر در کف صنعتی به کار می‌روند)

‌این نوع از بتن‌ها خود به چندین دسته تقسیم می‌شوند‌.

 

بر پایه مصالح شیمیایی ‌

بتن‌های حریره الیافی

مواد مرکب مهندسی بر پایه مصالح سیمانی (بتن‌های الیافی‌شکل پذیر)‌

 

مزایا : مزایای این نوع بتن در مقایسه با بتن معمولی را می‌توانبطور خلاصه به شرح ذیل بیان داشت.

·       مقاومت زیاد در مقابل تنش‌های خستگی

·       مقاومت بسیار عالی در مقابل ضربه

·       قابلیت کششی خوب (ظرفیت زیاد کرنش)

·       قابلیت باربری زیاد بعد از ترک خوردگی

·       مقاومت کششی، خمشی و برشی زیاد طاقت خیلی زیاد

·       این مصالح بر خلاف بتن معمولی قادر به تحمل تنش‌هاو کرنش‌ها کششی قابل ملاحظه در بارهای کششی است و می‌توان از آن در

·       طراحی استفاده کرد. در این مواد، ترک خوردگی از حالتترک‌های متمرکز خارج شده‌ و بصورت ترک‌های متعدد ظاهر شده است. این رفتار در افزایششکل پذیری اعضا و مهمتر از آن در پایانی سازه‌های بتنی تأثیرات چشمگیری دارد.

·       با اتکا بر ظرفیت کرنش پذیری این مصالح در فشار می‌تواناز میزان آرماتورهای محصور کننده در نواحی فشاری کاست.

·       مقاومت برشی در این بتن‌ها و رفتار آنها به گونه‌ایاست که می‌توان آرماتورهای برشی را حذف نمود.

·       از دیگر مزایای استفاده این مواد شکل پذیری در اعضایلرزه بر، افزایش میزان تغییر شکل‌های غیر الاستیک، عدم افت مقاومت و حفظ یکپارچگی دراین تغییر شکل‌ها است که منجر به دست یابی به رفتار آسیب مدار می‌شود.

 

عامل‌های کیفیت

به طور کلی کیفیت بتن الیافی می‌تواند به عامل‌هایعمده زیر بستگی داشته باشد.

·       نسبت‌های مخلوط بتن

·       مشخصات هندسی الیاف فولادی

·       نسبت طول به قطر الیاف

·       مهار مکانیکی و زبری سطح الیاف

·       مشخصات فیزیکی و جنس الیاف فولادی

 

الیاف شیشه‌

اضافه کردن الیاف شیشه به بتن به شدت بر کاهش کاراییبتن تازه تأثیر می‌گذارد. بنابراین باید از روانسازهای مناسب استفاده کرد و شیوه مناسباختلاط را نیز تجربه کرد. همچنین الیاف شیشه‌ای به شدت تمایل دارند که در بتن تازهبه یکدیگر چسبیده و گلوله شوند که به این پدیده گلوله شدن الیاف می‌گویند. واضح استکه در صورت وقوع این پدیده، توزیع الیاف دیگر یکنداخت نبوده و بنابراین برای برطرفکردن آن باید چاره اندیشی کرد.

 

الیاف فولادی

الیاف فولادی به منظور بهبود بخشیدن به خواص بتن،کاربرد وسیعی را در سازه‌های بتنی و بتن مسلح پیدا کرده است.‌ یکی از مهمترین نقش‌هایالیاف فولادی در بتن افزایش مقاومت کششی بتن بوسیله کاهش ایجاد ریزترک‌های حاصله ازبارگذاری خارجی است.‌

 

Concrete Metal Fibers

الیاف فولاد آلیاژی بتن

 

شرح :

الیاف آلیاژی فولاد  با سیم  فولادی کربن پایین و نورد سرد با بهترین کیفیت توسط صنایعفولاد کره کریلی  از بهترین وبا کیفیت ترین مواد سیمی که در ردیف و رنج بالای می باشد تولید می شود

 

شرح کلی الیاف آلیاژی :

منطبق  با استاندارد :  ASTM510M

  • مقاومت کششی  :    1200~700  مگاپاسکال
  • نیروی پیوندی قوی در بتن بوسیله دوخت
  • شکل ظاهری  : الیاف چسبیده بصورت نواری
  • بسته بندی  :  بسته بندی چیدمانی یکنواخت بدونه جای خالی رد فیبر
  • سرهای خمیده نیمه قلابی در داخل بتن به عنوان تکیه گاه عمل می کند و تاثیر شگرفی در کنترل و پایداری و مقاومت را در برابر سستی دارد

 

مزایای الیاف آلیاژی  :

  • کاهش نیروی انسانی  هنگام اختلاط این مواد در بتن
  • صرفه جوی در ساعات کار  ؛ اختلاط فیبر فولادی سریع امکان پذیر است که می توان بدونه تاخیر در کار اجرای خطوط لوله تونل بتنی و شاتکریت مداوم و سریع اقدام نمود . 
  • تجهزات ساده ؛ در صورت استفاده از الیاف الیاژی در زمان استفاده نیاژی به پخش کننده الیاف نیست .

 

کیفیت الیاف آلیاژی :

  • بی نظیر با قابلیت پخش
  • برخلاف ذرات دانه ای شکل طراحی شده حجم میتوان  100% برای تقویت بتن استفاده نمود
  • با استفاده از این الیاف می توان به یک بتن سخت دست یافت .

 

 

 ویژگیهای الیاف آلیاژی :

  • افزایش مقاومت در برابر سستی ، مقاومت کششی با انعطاف بالا ، مقاومت در برابر نیروی شکست ، مقاومت فشاری .
  • افزایش مقاومت در برابر ترکهای ، بعد از خشک شدن .
  • مقاومت در برابر انفجار  بسیار بالا (انجام اصلاح درشکست ترکها )
  • ایجاد نیروی پس تنیدگی بعد از وقوع انفجار
  • افزایش ماندگاری  و دوام
  • افزایش پایداری در زمان
  • بهبود مقاومت و جلو گیری از سستی در زمان زلزله
  • افزایش ماندگاری و دوام
  • جلوگیری از ترک (کنترل ترک) با انقباض پلاستیکی ترکها
  • مقاومت بالا در برابر فرسایش و خوردگی .
  • افزایش ویژگی های بتن که منجر به کاهش ضخامت بتن در کشش برش می گردد .
  • تشدید انسجام بتن با توزیع الیاف آلیاژی.
  • بهبود هزینه ها،قابلیت ساخت و ایمنی بدونه نیاز به مش و صفحات مش.
  • تقویت سه بعدی موثر درون بتن .
  • جلو گیری موثر در ساختار اعضاء با متوقف کردن خوردگی با یون منفی .

 

موارد مصرف :

الیاف فولادی را می تواندر ساخت تونل ها ، سدها ، نیروگاها ، جاده های اسفالت بتنی ، عرشه پل ها  و سدها ، تراورس های راه آهن ، کف سازی های تجاری و صنعتی، باند فرودگاه ،عرشه ها ، پوشش ها ، تثبیت شیب ، و دیگر برنامه های ویژه به جایاستفاده از مش  استفادهنمود.

 

بسته بندي :

الیاف فلزی بتن ،   در کیسههای 20 کیلوگرمی عرضه می گردد.

 

 

انبار داري :

در محیط خشک و به دور از تابش مستقیم خورشیدنگهداری شود.

 

عمر نگهداري :

در محیط سرپوشیده خنک ، به دور از رطوبت و  در بسته بندي اوليه تا 24 ماه قابل استفاده ميباشد.

 

ایمنی :

الیاف فلزی بتن ماده ای کم ضرر می باشد. در شرایطعادی آسیبی به پوست نمی رساند. اما به عنوان یک ترکیب شیمیایی و رعایت موارداحتیاطی برای جلوگیری از تماس با پوست و با چشم از دستکش های محافظ و عینکاستفادهشود و یا پس از تماس مستقیم با پوست و یا چشم با آب شسته شود.

 

خدمات فني :

بخش فني شرکت رایحه بتن سبز ( کلینیک فنی و تخصصیبتن ایران ) در جهت استفاده صحيح از مواد خود ، آماده همكاري و انجام خدمات ميباشد.

 

 

 

الیاف پلی پروپیلن

کاربرد الیاف پلی پروپیلن از ترک خوردگی و جمع شدگیبتن بخصوص در سنین اولیه آن جلوگیری می‌کند. تولید بتنی شکل پذیر با الیاف پلی پروپیلندر بتن الیافی دارای شکل پذیری بسیار زیادی است و هرگز خرد نمی‌شود. الیاف پلی پروپیلنآب گریز است و درصد جذب آب آن صفر است. بنابراین هرگز نباید از افزودن آب اضافی جهتافزایش روانی بتن استفاده کرد.

 

 

الیاف پلیپروپیلنPP

تقویت مقاومتخمشی و کششی بتن در برابر ترک خوردگی

 

شرح :

این نوع الیاف به عنوانافزودنی جهت تقویت و مسلح کردن بتنو مخلوط های سیمانی و گچی می باشد . مصرف این نوع الیاف باعث افزایش مقاومت خمشی ، کششی ،برشی و سایشی می شود .الیاف پلی پروپیلن هنگام مخلوط شدن با بتن باعث ته نشین شدنو افزایش وزن بتن نمی شود و محیط قلیایی بتن را از بین می برد  این نوع الیاف با دو برش 12 و 18میلیمتر جهت مصارف بتن و با برش طولی  6 میلیمتر  جهت ملات هایگچی و نازک تولید می شود .

 

  • کاهش ترک خوردگی و جلوگیری از ترکهای مویی
  • افزایش مقاومت در برابر ضربه
  • مقاومت در برابر حریق
  • مقاومت در برابر سایش
  • استفاده در بلوکهای سیمانی  ، لوله های سیمانی  ، ایرانیت
  • سقف های کامپوزیت ، ستون و دیوار
  • قطعات بتونی پیش ساخته
  • کاهش نفوذپذیری در برابر آب و مواد خوردگی
  • ملات های نازک سیمانی
  • کف پیاده روها و خیابانها ، کف سوله هاصنعتی و مخازن ، تونل ها و پل ها ، کانل آب و شبکه های فاضلابی
  • تولید سوله های سیمانی  

  مشخصات فنی :

مشخصات

مقدار

واحد

نوع جنس

PP   100%

 

رنگ ظاهری

سفید و مشکی

 

وزن مخصوص

0/91

(g/cm3)

قطر

23   ,   35

(میکرون)

مقاومت کششی

                400

MPa

محدوده ذوب

165

درجه(0c )

مقاومت در برابر اسیدها و قلیاها

بالا

 

مقاومت در برابر نمک

بالا

 

مقدار فینیش

1 6/0

درصد

ظرافیت

9 , 5 , 2

دنیر

طول برش

  6    ,   12   ,   18

میلی متر

استحکام

3 5/2

گرم بر دنیر

درصدازدیاد طول

80

درصد

غوطه وری در آب

5 3

ثانیه

نوع تکسچره

صفر

تعداد در دسی متر

 


 

 موارد کاربرد الیاف پلی پروپیلن :

  • استفاده از الیاف پلی پروپیلن باعث تولید بتنی شکل پذیر می گردد .
  • استفاده از الیاف پلی پروپیلن باعث تولید بتنی با مقاومت ضربه ای و سایشی بالا می گردد .
  • تولید بتن ضدحریق با استفاده از الیاف پلی پروپیلن .
  • الیاف پلی پروپیلن مناسب جهت استفاده در بتن های آماده و تولید قطعات پیش ساخته می باشد .
  • الیاف پلی پروپیلن علاوه بر کاربرد در بتن و سیمان، در گچ و پنل­های پیش ساخته گچی نیز مورد کاربرد دارد.
  • استفاده از الیاف پلی پروپیلن در تولید ورق­های سیمانی (ایرانیت)
  • استفاده از الیاف پلی پروپیلن در ساخت پوششهای دیواری (رومالین)

 

 

مقدار مصرف  و نحوه  استفاده الیاف پلی پرو پیلن  :

الیاف پلی پروپیلن را میتوان در هر زمان به بتن اضافه نمود.  معمولاًالیاف پلی پروپیلن را در ابتدا با سنگدانه ها مخلوط کرده و سپس آب به آن اضافهنمایید. می توان الیاف پلی پروپیلن را با آب طرح اختلاط مخلوط کرده و سپس این آبرا به ملات خشک اضافه نمایید که در این صورت می بایست برای رسیدن به مخلوطییکنواخت و همگن 3 تا 4 دقیقه همزدن را ادامه داد.

درصورت استفاده در بتنآماده، می توان الیاف پلی پروپیلن را به تدریج در داخل میکسر ریخته و همزدن در دورتند باید به قدری ادامه داشته باشد که از پخش کامل الیاف پلی پروپیلن در داخل بتنمطمئن شوید.

نکته: توجه داشته باشیدکه الیاف پلی پروپیلن آب گریز بوده و درصد جذب آب الیاف پلی پروپیلن صفر استبنابراین هرگز نباید از افزودن آب اضافی جهت افزایش روانی بتن استفاده کرد.

 

میزان مصرف الیاف پلیپروپیلن :

  • مقدار متوسط مصرف الیاف پلی پروپیلن باتوجه به عملکرد موردنظر از 0/6 تا 3 کیلوگرم در هر مترمکعب متغیر است.
  • مقدار متوسط مصرف الیاف پلی پروپیلن (مثلاً دال ها) حدود یک کیلوگرم در هر مترمکعب است.
  • در قطعات پیش ساخته با استفاده از سیستم دوغاب تزریقی از مقدار بیشتری الیاف پلی پروپیلن باید استفاده شود تا به هدف موردنظر (مقاومت خمشی موردنظر) رسید.

 

بسته بندي :

الیاف پلی پروپیلن PP ،   در کیسه های 20 کیلوگرمی عرضه می گردد.

 

انبار داري :

در محیط خشک و به دور از تابش مستقیم خورشیدنگهداری شود.

 

عمر نگهداري :

در محیط سرپوشیده خنک ، به دور از رطوبت و  در بسته بندي اوليه تا 24 ماه قابل استفاده ميباشد.

 

ایمنی :

الیاف پلی پروپیلین ماده ای کم ضرر می باشد. درشرایط عادی آسیبی به پوست نمی رساند. اما به عنوان یک ترکیب شیمیایی و رعایت موارداحتیاطی برای جلوگیری از تماس با پوست و با چشم از دستکش های محافظ و عینکاستفادهشود و یا پس از تماس مستقیم با پوست و یا چشم با آب شسته شود.

 

خدمات فني :

بخش فني شرکت رایحه بتن سبز ( کلینیک فنی و تخصصیبتن ایران ) در جهت استفاده صحيح از مواد خود ، آماده همكاري و انجام خدمات ميباشد.

 

 

 

 

 

الیاف آرامید (کولار)

پلیمرهای آرامید دارای خصوصیاتی چون نقطه ذوب بالاو پایداری حرارتی عالی ومقاومت در برابر شعله و غیر قابل حل بودن در بسیاری از حلال‌هایآلی شناخته شده‌اند. دانسیسته آن بین ۱۲ -۱۴/۶ کیلو نیوتن بر متر مکعب‌ است. دارایخواصی چون مقاوت در برابر ضربه عدم حساسیت به شکاف خواص الکتریک- خود خاموش کنی ازخصوصیات آن ماست. الیاف آرامید در شکل‌های مختلف وجود دارند و همانند الیاف شیشه وکربن می‌توانند در ساخت کامپوزیت‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

 

الیاف کربن

دانسیسته آن ۲۲/۷ کیلو نیوتن برمتر مکعب بوده و شکل‌آن بلوری‌ و ضخامت آن نازکتر از موی انسان‌ و دارای قطر ۶ -۱۰ میکرو متر است. مزایاییاصلی آن، استحکام بالای خستگی، مقاومت در برابر خوردگی و ضریب انبساط حرارتی پاییناست. معایبالیاف کربن قیمت بالا‌، کرنش در شکست، هادی الکتریکی است.

 

موارد کاربرد بتن الیافی

تسطیح اضافی، جهت افزایش مقاومت بتن مسلح به منظورکاهش ترک خوردگی و افزایش قدرت جذب انرژی تحت اثر بارهای ضربه‌ای، موج‌های انفجاری،وضعیت‌های پیچیده تنش

جانشین شدن به جای بتن آرمه معمولی به منظور‌ کاهشهزینه دستمزد قطعات پیش ساخته بتنی،  تثبیتو پایدارسازی شیب‌های سنگی و دیوارهای ریزشی، خاکبرداری‌ها در مناطق مهم، تسطیح منحصربه فرد و خاصیت یکنواخت و ایزوتوپ در نتیجه توزیع ‌همگن الیاف در جسم بتن.‌

محدودیت‌های کاربرد

از آنجا که نحوه قرار گرفتن الیاف داخل بتن، کاملاًتصادفی است، ‌از این بتن معمولاً نمی‌توان به نحو مطلوبی در ساخت تیرها و ستون‌ها بهرهگرفت و در این نوع سازه‌ها استفاده از روش سنتی و شبکه بندی فولادی به صرفه‌تر و مناسب‌تراست.

 

استفاده از بتن الیافی در همه موارد از بتن سنتی بهصرفه تر منیست. ‌ اما بر اساس برآوردهایی که توسط بعضی از متخصصین کشور انجام گرفته‌،در جاهایی که سرعت اجرای بالا مدنظر است‌ یا نیاز به پاشش بتن (شاتکریت) روی سطوح ویژه‌ایاست، استفاده از این نوع بتن توصیه میشود.

 

استفاده و کاربرد بتن الیافی در ایران‌

استفاده از بتن الیافی‌ می‌تواند تحول چشمگیری درکم و کیف سازه‌های در دست اجرا یا طرح‌های آینده کشور داشته باشد. با اتکا بر ظرفیتکرنش پذیری بتن الیافی در فشار می‌توان از میزان آرماتورهای محصور کننده در نواحی فشارکاست. مقاومت فشاری در بتن‌های الیافی به گونه‌ای است که می‌توان‌ آرماتورهای برشیرا حذف کرد. مصالح بتن الیافی بر خلاف بتن معمولی قادر به تحمل تنش‌های کششی قابل ملاحظه‌ایدر بارهای کششی است. مقاومت کششی بتن در صورت استفاده از الیاف بعد از ترک خوردن افزایشمی‌یابد اما این افزایش نمی‌تواند با افزایشی که آرماتوربندی معمولی ایجاد می‌کند‌.در پایان امید است متخصصان امر در جاهایی که استفاده از این بتن از لحاظ فنی اجراییمنطقی به نظر می‌رسد از این روش جدید پیروی نمایند زیرا هم به نحو چشمگیری باعث تقلیلهزینه‌های اجرایی شده و هم در زمان کوتاه‌تری سازه‌ها به بهره‌برداری خواهند رسید.

 

خواص بتن الیافی

مقاومت استاتیکی

الیاف فولادی‌، مقاومت خمشی‌ نخستین ترک بتون الیافیرا تا چندین برابر مقاومت نخستین ترک بتون معمولی افزایش می‌دهد‌. اضافه کردن الیافبه بتن علاوه بر اینکه از نظر افزایش مقاومت‌های استاتیکی بتن مؤثر است‌، در ایزوتروپیو همگنی جسم بتن نیز تأثیر بسزائی دارد‌. تأثیر الیاف فولادی در مقاومت استاتیکی ‌بتنشامل مقاومت خمشی‌، فشاری‌، برشی و شکافتگی است.

 

مقاومت خمشی

خاصیت مهم بتن الیافی مقاومت خمشی زیاد و مقاومت درمقابل ترک خوردگی است که این خاصیت راه حل مناسبی برای کاهش خاصیت تردی و شکنندگی بتنخالص است.

 

مقاومت برشی

الیاف فولادی می‌تواند جایگزین خاموت‌ها در تیرهایبتنی شود‌، بدون اینکه در ظرفیت نهائی برشی‌، کاهشی به وجود آید‌. الیاف فولادی علاوهبر اینکه مقاومت برشی بتن را ‌افزایش می‌دهد‌، تیرهای بتن آرمه را در مقابل گسیختگیناگهانی در ناحیه کششی تقویت می‌کند‌. این مزیت عمده الیاف فولادی در افزایش مقاومتبرشی بتن است که باعث می‌شود از کاربرد خاموت به عنوان آرماتور برشی صرف نظر ‌شود.

 

مقاومت پیچشی

مقاومت پیچشی بتن الیافی را ۱/۵ تا ۲ برابر بتن خالصاست.

 

مقاومت ترک خوردگی

الیاف نه تنها بر روی مقاومت بتن خالص تأثیر بسیارمثبتی دارد بلکه به عنوان یک عامل باز دارنده ترک نیز عمل می‌کند‌. بدین معنی که باشروع ترک خوردگی‌، الیاف نقش خود را در دوختن ترک و محدود کردن اندازه ترک بازی کردهو از ادامه ترک خوردگی حتی با ادامه بارگذاری جلوگیری بعمل می‌آورد.

 

پوسیدگی و زنگ زدگی الیاف فولادی

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که اثر خوردگی و پوسیدگیآب شور روی ملات سیمانی (سیمان پرتلند) مسلح به ۲ درصد حجمی الیاف فولادی ناچیز بوده‌،به طوریکه بعد از ۹۲ روز قرار گرفتن در داخل و خارج آب نمک اشباع شده‌، هیچ تغییریدر مقاومت خمشی بتن الیافی مشاهده نشد.

 

قابلیت هدایت حرارتی

الیاف فولادی ضریب هدایت حرارتی بتن را ۲۰ تا ۲ درصدافزایش می‌دهند. همچنین این الیاف باعث افزایش مقاومت بتن در تغییرات ناگهانی و زیاددرجه حرارت می‌شود.

 

رفتار بتن الیافی در برابر نیروها‌

اگر بتن از جمع شدن باز داشته شود‌، تنش‌های کششیایجاد شده در آن باعث ترک خوردگی مقطع می‌شوند. در بتن استاندارد با نسبت آب به سیمانبالاتر از ۴۰ درصد جمع شدگی ناشی از خشک شدن به عنوان مهمترین دلیل ایجاد ترک در سنیناولیه توصیف شده است‌. در بتن خود متراکم در سنین اولیه به دلیل چسبندگی بالاى موادریز موجود‌، جمع شدگی و خزش بیشترى نسبت به بتن استاندارد مشاهده می‌شود ولی در مرحلهسخت شدن تاخیرى در شروع جمع شدگی بتن خود تراکم به وجود می‌آید که به دلیل پایین بودنسرعت تبخیر از سطح خارجی اعضاء بتنى است. جمع شدگى ناشی از خشک شدن از همان ابتدا یعنیزمان‌هاى اولیه بتن ریزى و حتی قبل از افزایش ظرفیت مکانیکى بتن آغاز می‌شود که بستگیبه

خواص بتن (طرح اختلاط، طریقه‌ى بتن ریزى و روش‌هایعمل آوری‌‌،‌شکل و چگونگی اعضاء بتنی و شرایط محیطی (دما، رطوبت مربوطه، سرعت باد)دارد. ‌چون جمع شدگی به دلیل کمبود آب درون بتن به سطح اعضاء تحمیل می‌شود‌، کرنش دراین قسمت از اعضاء ایجاد شده و ترک‌هائی با منشاء خشک کردن انقباض از نواحى سطحی کهدر تماس با محیط هستند آغاز مى‌شود، در نتیجه اعضاء با سطح خارجى بالا(مانند دال‌هاو پانل‌هاى پیش ساخته) در تماس با یک محیط مهاجم بیشترین آسیب را در اثر به وجود آمدنترک‌ها می‌بینند و این امر با عبور هوا از روی نمونه‌ها‌ی تازه تشدید می‌یابد اما ازنتایج آزمایش‌ها مشاهده می‌شود که با استفاده از مقادیر مناسب الیاف جمع شدگى و بهتبع آن ترک‌ها به میزان قابل توجهی کاهش مى‌یابند.

 

بتن بدون الیاف و بتن با الیاف

در صورتی که با توزیع اتفاقی الیاف در فواصل بسیارکوچکتر از فاصله بین آرماتورها اندازه ترک‌ها کوچکتر شده و باعث کاهش نفوذپذیری و پایداریبتن در محیط‌های مهاجم می‌شود. در حالت کلی توزیع اتفاقی الیاف در فواصل بسیار کوچکتراز فاصله بین آرماتورها باعث پخش و کوچکتر شدن اندازه ترک‌ها شده و پس از ترک خوردن،مقاومت کششی و خمشی به دلیل خاصیت دو‌زندگی الیاف بالا رفته و یکپارچگی بتن تا تغییرشکل‌های زیاد حفظ می‌شود.

 

نوآروی‌ها در بتن الیافی

بتن و فولاد دو نوع مصالحی هستند که امروزه بیشتزاز سایر مصالح در ساختمان انواع بناها از قبیل ساختمان ، پل‌ها، ساختمان سدها، ساختمانمتروها، ساختمان فرودگاه‌ها و ساختمان بناهای مسکونی و اداری و غیره به کار برده می‌شود‌.شاید به جرات می‌توان گفت که بدون این دو پیشرفت جوامع بشری به شکل کنونی میسر نیست.

 

‌روسازی بتن الیافی

یکی از مصالحی که می‌تواند جایگزین میلگرد حرارتیدر بتن‌های مسلح شود الیاف است. مسلح کردن بتن با الیاف به جای میلگرد حرارتی سبب کاهشوزن بتن شده و آسیب‌های ناشی از خوردگی و فرسایش فولاد را به طور کامل حذف می‌نماید.امورزه کاربرد بتن الیافی به دلیلی مزایایی آن نسبت به بتن نرمال گسترش فراوانی یافتهاست. از جمله مزایا می‌توان میزان جذب انرژی بالا، بهبود رفتار بتن در ناحیه بعد ازاولین ترک و جلوگیری از پیدایش و گسترش ترک‌های ناشی از جمع شدگی را نام برد. از طرفیمسلح سازی سازه‌های بتنی با الیاف یکی از روش‌های اصلاح خواص مکانیکی و بهبود عملکردخمشی و کششی بوده که به‌ واسطه آن مخلوط های شکننده تا حدی رفتار الاستیک از خود نشانمی‌دهند.

 

پارکینگ‌های از جمله کاربری‌هایی هستند که امروزهو با توجه به افزایش سرانه مالکیت خودرو نیاز به آن‌ها بیش از بیش احساس می‌شود‌. شرایطبه گونه‌ای است که پارکینگ‌های عمومی در کمتر از ساعتی از شبانه روز بدون استفاده می‌مانند.بنابراین روسازی این سوطح باید به نحوی باشد که دور عمر بهره برداری طولانی مدت باحداقل بهسازی در دوره خدمت‌دهی داشته باشد. دو نو روسازی متداول که در این سطوح بهکار می‌رود شامل روسازی‌های آسفالتی و بتنی می‌شوند. نشت احتمالی سوخت و روغن از خودروهایمتوقف در پارکینگ باعث از بین رفتن روسازی‌های آسفالتی و در پی آن هزینه‌های بالایتعمیر و نگهداری و عدم امکان بهره‌برداری در طول مدت بهسازی را به دنبال دارد.

 

بنابراین گرایش به استفاده از سطوح بتنی در این چنینمکان‌هایی در حال افزایش است‌. اصول روسازی بتنی پارکینگ تا حد زیادی مشابه طراحی معابرشریانی و سطوح فرودگاهی است و فلسفه آن پخش بار در سطوح بسیار بزرگتر نسبت به روسازی‌هایآسفالتی است. در چنین سطوحی از روسازی بتنی غیر مسلح استفاده می‌شود.

 

جایگزینی الیاف با آرماتورهای حرارتی مزایایی فنیو اقتصادی زیادی دارد و موجب افزایش سرعت اجرا، کاهش هزینه‌های اجرا و دستمزد‌، کاهشعرض ترک‌های ناشی از جمع شدگی و کنترل عرض ترک‌های انقباضی و انبساطی افزایش مقاومتروسازی در برابر ضربه، خستگی و کاهش اثرات نخرب عوامل جوی خواهد شد. بتن معمولی کهدر روسازی‌ها به کار می‌رود یک ماده ترد و شکننده است در حالی که روسازی بتن الیافیبه لحاظ مقاومت زیادتر و خاصیت کاهش جلوگیری از احتمال بروز ترک، نسبت به بتن معمولیبرتری دارد.

 

قابلیت انعطاف پذیری بتن الیافی همانند خواص موادپلاستیکی باعث می‌شود که بتن الیافی گسیختگی ناگهانی نداشته باشد. از آنجا که فولادیدر جسم بتن به طور سخه بعدی و به بیانی بهتر چند بعدی پراکنده می‌شوند. در صورت تشکیلترک الیاف در جهات محتلف اتصالاتی را به وجود آورده و از گسترش ترک جلوگیری می‌نماید.بنابراین رشته‌های الیاف به طور فعال در محدود کردن عرض ترک‌ها وارد عمل شده و با تشکیلریز ترک‌های زیاد همکاری می‌نماید.

 

توجیه اقتصادی بتن الیافی

استفاده از بتن الیافی در همه موارد از بتن سنتی بهصرفه‌تر نیست. اما بر اساس برآوردهایی که توسط بعضی از متخصصین کشور انجام گرفته استدر جاهایی که سرعت اجرای بالا مد نظر است یا نیاز به پاشش بتن (شات کریت) روی سطوحیویژه‌ای است، استفاده از این نوع تبن توصیه می‌شود. بتن الیافی خواص مناسبی همچون شکلپذیری بالا، مقاومت فوق العاده‌، قابلیت جذب انرژی و پایداری در برابر ترک خوردن رادارا است. که متناسب با آنها می‌توان موارد کاربرد فراوانی برای آن یافت. به طور مثالدر ساخت کف سالن‌های صنعتی‌، میتوان از این نوع بتن به جای بتن آرماتوری متداول سودبرد.

 

این نوع بتن از بهترین مصالح ساختمانی مورد استفادهدر ساخت بناهای مقاوم به ضربه، همچون سازه پناهگاه‌ها و انبارهای مواد منفجره به شمارمی‌رود. و بنای شکل گرفته از بن قابلیت فوق العاده‌ای در جذب انرژی دارد.

 

به کار گیری این بتن در بنای سک سازه علاوه بر مواردیاد شده از مزایایی همچون عایق بودن سازه در برابر صدا و سرعت بالای اجرا نیز برخورداراست. نخست آنکه هزینه استفاده از یک تکنولوژی کاملاً وابسته به سطحی از آن تکنولوژیاست که نسبت به کسب و انتقال آن اقدام می‌شود.

 

 

 

عبارت و کلمات مرتبط :

قیمت الیاف پلاستیکی عاجدار ، فروش الیافپلاستیکی عاجدار ، الیاف پلاستیکی عاجدار چیست ، انواع الیاف پلاستییکی عاجدار بتن، تولید کننده انواع الیاف پلاستیکی عاجدار بتن ، خرید الیاف شیشه ، قیمت انواعالیاف شیشه ، قیمت الیاف سنتتیک ، الیاف بتن نفیس ، فیبر بتن ، خرید الیاف شیشهبتن ، الیاف سیمانکاری ، میزان مصرف الیاف بتن ، فروش الیاف بتن ، الیاف بتن تبریز، الیاف فولادی زنجان ، فروش الیاف فولادی در اصفهان ، شرکت فروش الیاف فلزی ،الیاف مخصوص بتن ، انواع الیاف بتن ، فروش الیاف بتن مشه ، طرح اختلاط بتن الیافی، فروش الیاف بتن در اصفهان ، بتن الیافی frc،قیمت الیاف بتن ، فروش الیاف بتن ، قیمت الیاف فلزی ، میزان مصرف الیاف فلزی.

 


or
or
A password will be send on your post
Registration