میان بولت پلاستیکی و فلزی

میان بولت پلاستیکی و فلزی

کد مطلب : 602

 

میان بلت آب بند پلاستیکی چیست؟

 

جهت بتن ریزی انواع دیوارهای بتنی اعم از دیوارهای برشی ، دیواره مخازن ، استخرها ، کانالهای انتقال آب ، تونل ها ، سدها و ... باید عملیات قالب بندی مناسب با ضخامت و قطر دیواره و نوع کاربری انجام شود . تقریباً در 95 درصد سیستم های قالب بندی دیوار، جهت مهار فشارهای هیدرواستاتیکی بتن در هنگام بتن ریزی ، می بایست تمهیدات لازم برای مهار قالبها جهت جلوگیری از باز شدن قالبها و از هم گسیخته شدن آنها اندیشید. از مهم ترین تجهیزات در مهار فشارهای جانبی بتن ، استفاده از بلت و مهره و واشر به همراه مهارهای پشت بند قالبها می باشد . در سازه های آبی که مبحث آب بندی سازه بتنی مطرح و بسیار حائز اهمیت است ، سوراخ ایجاد شده توسط بلت در بتن ، پس از اتمام بتن ریزی و قالب برداری و در آوردن بلت ها ، یک ضعف سازه ای محسوب می شود و باید برای پر کردن و همچنین آب بند نمودن آن اقدامات لازم را انجام داد. پر نمودن این حفره ایجاد شده ، با ملاتهای سیمانی ، بخصوص در دیواره های با ضخامت بالا و متراکم کردن آن جهت ممانعت از خروج آب کار بسیار مشکلی است . بهترین روش آب بندی محل عبور بلت در بتن ، پیش بینی و اقدام قبل از بتن ریزی و در هنگام کار گذاری بلت داخل سازه می باشد . میان بلت آب بند پلاستیکی که ارزان ترین و مقرون به صرفه ترین نوع میان بلت جهت آب بندی محل عبور بلت می باشد، از جنس پلاستیک طراحی و تولید شده است کهاز 5 نوع قطعه تشکیل و مونتاژ و استفاده می شود. هزینه استفاده از میان بلت آب بند پلاستیکی نسبت به سایر میان بلت های موجود مانند میان بلت چدنی و میان بلت فنری تا حداقل 70 درصد کمتر است و مزایای بسیاری را برای کارفرما در بر دارد . از جمله مهم ترین مزایای استفاده از میان بلت آب بند پلاستیکی نسبت به سایر میان بلت های فلزی یا چدنی، استفاده از بلت یک تکه و معمولی است که از آن می توان در سایر پروژه ها نیز استفاده نمود. ولی در میان بلت های دیگر باید از بلت های با طول کوچکتر و یا بلت های بیرونی ( یک طرف بلت دنده ریز و طرف دیگر دنده درشت )استفاده نمود، که قابلیت استفاده از بلت را در پروژه های دیگر محدود می کند و از این نظر نیز استفاده از میان بلت آب بند پلاستیکی مزایای اقتصادی قابل توجهی را برای کارفرما ایجاد می کند. میان بلت آب بند پلاستیکی به سادگی با افزایش طول لوله آجدار پلاستیکی ( قطعه میانی مجموعه میان بلت ) قابلیت افزایش طول دارد و این در حالی است که این موضوع در مورد میان بلت های چدنی و یا فلزی با محدودیت مواجه است و یا با صرف هزینه بسیار بالاتری انجام می شود. قطعات اصلی تشکیل دهنده میان بلت آب بند پلاستیکی از مواد اولیه پلی وینیل کلراید تولید شده است که هیچ گونه اثر بخشی منفی بر روی بتن ندارد و قطعاتی از میان بلت که در بتن باقی می مانند ( لوله و رابط ) در سطح خود دارای آج و دندانه می باشند تا درگیری بهتری با بتن داشته باشند.

 

کاربرد میان بولت ها:

میان بولت ها در سه مدل چدنی ، فلزی و پلاستیکی تولید و به بازار عرضه می گردندهمانطور که از اسم آنها مشخص است برای آب بند کردن دیوارهای بتنی و یا آب بند کردن مقاطع دیگر مورد استفاده قرار می گیرد .

 

بیشترین کاربرد استفاده میان بولت های آب بند در دیوار های بتنی هست.

 

در جاهایی که می خواهیم مقطع ما آب بند باشد نمی توان از بولت های معمولی استفاده کرد.

 

به عنوان مثال برای ساخت منبع آب حتما باید از میان بولت آب بند استفاده کرد .

 

بیشترین کاربرد میان بولت ها در منبع های آب یا مواردی از این قبیل هست تا در دیوار های بتنی سوارخی باقی نماند.

 

هنگام استفاده از بولت های معمولی بولت ها از وسط دیوار عبور می کنند و بعد از بتن ریزی و باز کردن قالب ها و در آوردن بولت ها سوراخی در وسط دیوار باقی می ماند در جاهایی مانند دیوار های برشی و دیوار ساختمان ها مسکونی یا تجاری این مورد مشکلی ندارد و بعد در مرحله نازک کاری ساختمان با مصالحی مانند گچ یا سیمان پر می گردد. ولی برای منبع آبها یا کانالهای آب مجبور هستیم از میان بولت ها استفاده کنیم تا در زمانی که آب در داخل این ها قرار دارد عبور نکند.

 

کاربرد میان بلت آب بند

دو قالب را بر روبروی هم چفت می کند.

فاصله بین قالب ها در یک ردیف را ثابت نگه می دارد.

بعد از اتمام بتن ریزی و باز شدن قالب محل بولت را آب بندی می کند.

انواع میان بلت آب بند (چدنی – فنری – پلاستیکی)

 

 

نحوه استفاده میان بلت پلاستیکی آب بند

 

طریقه مصرف میان بلت پلاستیکی آب بند چگونه است ؟

 

جهت کارگذاری میان بلت آب بند پلاستیکی، باید ابتدا قطعات مخروطی و رابط میان بلت با لوله آجدار پلاستیکی با توجه به ضخامت مونتاژ شود.  معمولاً این کار در کارخانه سازنده صورت می پذیرد و میان بلت ها با توجه به طول مورد نظر کارفرما تولید و مونتاژ و بسته بندی می شود .

 

ابتدا شبکه میلگردی بافته شده و اسپیسرهای پلاستیکی ویل فیکس جهت تنظیم فاصله بین میلگرد و بدنه قالب، کارگذاری می شود . سپس یک طرف از قالب بندی مونتاژ و تثبیت می شود . بنا به ضخامت دیواره بتنی در فواصل مشخص مابین قالبها ، از قالبهای سوراخدار که دارای اندازه های استانداردی می باشند، جای گذاری می شود . در مرحله بعد بلت مناسب با ضخامت دیواره و نوع مهاری های پشت قالب انتخاب می شود ( طول  بلت معمولا بر اساس ضخامت دیواره بعلاوه 40 الی 70 سانتیمتر با توجه به نوع مهارهای پشت قالب تعیین می شود ). بلت از قسمت خارجی قسمت قالب بندی شده وارد شبکه میلگردی می شود . در مرحله بعد میان بلت آب بند پلاستیکی بصورت غلاف روی بلت قرار داده می شود. سپس قالب بندی طرف دیگر انجام شده و بلت از سوراخ قالب روبرو خارج می شود . و در نهایت توسط مهره و واشر مخصوص و مهاری های مناسب که با توجه به ضخامت سازه از جنس لوله یا قوطی یا ناودانی انتخاب می شود ، سازه تثبیت شده و عملیات قالب بندی به اتمام میرسد.

 

پس از بتن ریزی و قالب برداری ، در سطح بتن پره های مخروطی میان بلت در سطح بتن دیده می شود که باید با ابزاری مانند انبردست آن را از داخل بتن خارج نمود. پس از خروج مخروطی میان بلت پلاستیکی از سطح، حفره ای مخروطی شکل در بتن بصورت خالی به جای می ماند که در انتهای آن می توان به سوراخ رابط میان بلت دسترسی پیدا کرد . در مرحله اول آب بندی حفره ایجاد شده توسط میان بلت ابتدا یک عدد آب بند کننده لاستیکی ساده ( استاپر یو ) را با فشار داخل حفره نموده و آن را تا  وسط لوله آجدار پلاستیکی هدایت می کنیم . در مرحله دوم دو عدد آب بند کننده لاستیکی لبه دار (استاپر تی ) را از دو طرف وارد حفره رابط میان بلت می نماییم تا لبه استاپر با لبه رابط درگیر شود . تا اینجا با قرارگیری استاپرها آب بندی قطعی میان بلت انجام شده است ولی برای اطمینان بیشتر و نهایی نمودن عملیات آب بندی فضای مخروطی شکل به جای مانده از خروج مخروطی را توسط ملات آب بند ( ترکیب گروت + چسب بتن آب بند) پر می نماییم

 

نکات مهم در مورد میان بلت آب بند پلاستیکی

 

نکات ضروری در زمان استفاده از میان بلت آب بند پلاستیکی چیست؟

 

از میان بلت آب بند پلاستیکی می توان فقط به عنوان غلافی جهت عبور بلت استفاده نمود . در این حالت استاپرها از ساختار میان بلت آب بند پلاستیکی حذف خواهند شد.این کار در مواقعی انجام می شود که سازه نیاز به آب بندی ندارد.

قطعه مخروطی پلاستیکی حتی در مواردی که آب بندی سوراخ بلت مدنظر نیست هم باید از داخل بتن خارج شود، زیرا وجود پلاستیک با سطح بتن مقطع بزرگ در سطح می تواند در مقطع مورد نظر ضعف سازه ای ایجاد کند.

میان بلت آب بند پلاستیکی علاوه بر ایفای نقش آب بندی محل عبور بلت ، مانع خروج شیره بتن از سوراخهای سطح قالب به بیرون خواهند شد.

استفاده از استاپر تی و یو (ساده و لبه دار) طبق توضیحات مذکور در روش مصرف لازم الاجرا می باشد و مجاز به حذف و یا کم کردن استاپرها نمی باشیم.

میان بلت آب بند پلاستیکی برای عبور بلت با قطر 16 و 18 میلیمتر طراحی شده است و برای قطرهای بالاتر جوابگو نیست.

مراحل مونتاژ میان بلت آب بند پلاستیکی

 

مرحله 1 : ابتدا شبکه میلگردی بافته شده و یک طرف از قالب بندی دیوار با توجه به نقشه اجرایی مونتاژ شود. سپس یک عدد بلت تمام رزوه که بنا به قطر دیوار و وضعیت پشت بندها ، طول آن تعیین شده است از قسمت بیرون قالبها وارد سازه آرماتور بندی شود.لازم است بخشی از بلت که بیرون قالب قرار دارد توسط مهره بلت و واشر مخصوص تثبیت شود.

 

مرحله 2 : میان بلت مونتاژ شده شامل رابط و مخروطی و لوله پلاستیکی آجدار را با توجه به قطر دیواره ، انتخاب و روی بلت بصورت غلاف پوششی قرار می دهیم .باید یک سر میان بلت آب بند پلاستیکی با جداره داخلی قالب مماس شود.

 

مرحله 3 : پس از جای گذاری میان بلت آب بند پلاستیکی ، قالب بندی سمت دیگر دیوار را تکمیل می کنیم. بصورتی که جداره داخلی دو سمت قالب به دو انتهای میان بلت آب بند پلاستیکی بچسبد . دقت نمایید که بلت از دو طرف قالبها به یک اندازه باید خارج شود . سپس با بستن مهاری ها و مهره و واشر، سازه قالب بندی را تثبیت می نماییم.در این مرحله میان بلت آب بند پلاستیکی ضخامت دیواره را نیز کاملاًً تنطیم نموده است.

 

مرحله 4 : پس از مونتاژ کامل قالب بندی دیوار از طرفین و تثبیت توسط مهاری ها و پشت بندها و مهره و واشر و حصول اطمینان از ایستایی و تحمل در برابر نیروهای هیدرواستاتیکی بتن توسط قالب ، بتن ریزی با توجه به ضوابط و استانداردهای لازم انجام می شود.

 

مرحله 5 : پس از اتمام بتن ریزی و رسیدن بتن به گیرش اولیه ، با برداشتن مهاری ها و مهره و واشر، قالب های فلزی از دو سمت دیوار باز می شود و عمل کیورینگ و عمل آوری بتن آغاز می شود.

 

مرحله 5 : پس از اتمام بتن ریزی و رسیدن بتن به گیرش اولیه ، قالبهای فلزی از دو سمت دیوار با برداشتن مهاری ها و مهره و واشر باز می شود و عمل کیورینگ و عمل آوری بتن آغاز می شود.

 

مرحله 6: بلت مهاری موجود در حفره میان بلت آب بند پلاستیکی که در داخل بتن به جای مانده است به راحتی با کشیدن از یک طرف، از داخل میان بلت آب بند پلاستیکی و سازه بتنی خارج می شود.

 

مرحله 7 : پس از خروج بلت ، قسمت پره ای شکل قطعه مخروطی میان بلت در دو سوی دیوار ، در سطح بتن مشاهده می شود . از نظر سازه ای وجود پلاستیک با سطح مقطع بزرگ در سطح بتن و به فرم تو خالی، می تواند ضعف سازه ای برای آن مقطع ایجاد نماید . با استفاده از انبر دست مخروطی را از سطح بتن خارج می نماییم تا به حفره رابط میان بلت که سوراخ آن هم اندازه با قطر داخلی لوله آجدار پلاستیکی است ، دسترسی پیدا کنیم.

 

مرحله 8 : برای آب بندی حفره به جا مانده حاصل از عبور بلت ، یک عدد آب بند کننده لاستیکی ساده ( استاپر یو ) را با فشار مطابق شکل به کمک میلگرد یا قطعه ای میله ای شکل مطابق شکل به قسمت میانی سازه هدایت می کنیم تا سدی در برابر نفوذ آب از داخل حفره موجود باشد.

 

مرحله 9 : جهت افزایش ضریب اطمینان دو عدد آب بند کننده لاستیکی لبه دار یا استاپر تی را از دو طرف با فشار وارد دو سر رابط میان بلت پلاستیکی می نماییم . دقت شود استاپر تی را به حدی باید به داخل حفره هدایت کنیم که لبه استاپر با لبه رابط میان بلت آب بند پلاستیکی درگیر شود.

 

مرحله 10 : برای حصول اطمینان از نفوذناپذیر شدن بتن و پر نمودن حفره مخروطی شکل به جای مانده از خروج مخروطی پلاستیکی میان بلت ، ملاتی متشکل از گروت و چسب بتن آب بند ساخته و توسط آن حفره را پر می نماییم . چنانچه مراحل مذکور با دقت انجام شود آب بندی صد درصد توسط میان بلت آب بند پلاستیکی محقق خواهد شد

or
or
A password will be send on your post
Registration