روش و دستورالعمل ترمیم بتن سرریز سد کرخه

روش و دستورالعمل ترمیم بتن سرریز سد کرخه

کد مطلب : 345

مدیریتمحترم فنی شرکت تولید بهره برداری سد نیروگاه کرخه برق آبی ( سهامی خاص )-جنابمهندس مرزبان

موضوع : روش پیشنهادی تعمیرات بخشهای معین شده سرریز سدکرخه

 

با سلام و شادباش ، احتراما عطف به مذاکراتو بازدید انجام شده در خصوص پیشنهاد فنی تعمیرات بخشهای معین شده سرریز سد کرخه ،بدینوسیله این شرکت با چندین سال تجربه تخصصی در ارزیابی ، تعمیرات ، مقاوم سازی وآب بندی سازه های بتنی و در اختیار داشتن تیم تخصصی و تجهیزات لازم ، موارد ذیل بهاستحضار می رسد :

 

روش تعمیرات بخش های مورد نظرسرریز سد کرخه :

با توجه به ماهیت تقریبا یکسان آسیب هایوارده مورد نظر ( لازم به ذکر است آسیب های مختلف دیگری نیز ماندد ترکهای مختلف ، درزها، لبه ها و ... نیز وجود دارد که بنا بر تصمیم مدیریتی کارفرمای محترم در حال حاضردر دستور کار این تعمیرات نمی باشد ) ، روش تعمیراتی پیشنهادی به شرح ذیل می باشد.

 

·      تعیین محل های موردنظر جهت تعمیرات به اتفاق کارفرمای محترم

·       تعیین محدود تخریب به شکل تقریبا هندسی و برش آن با سنگ جت به عمق 1 تا 2 سانتیمتر جهت محفوظ کردنمحدود تخریب و عدم گسترش تخریب در حوالی محدوده و ایجاد امکان تثبت و تحکیم ملاتیا بتن تعمیراتی برابر شکل زیر .

·      تخریب بتن آسیب دیده با چکش برقی تا دسترسی به بستر مسحکم و سالم ، با عمقیتقریبا یکنواخت و زوایای نسبتا قائم ( به منظور امکان تثبت و تراکم بهتر و گیرداریمناسب بتن یا ملات تعمیراتی ) ، در صورت نمایان گردیدن میلگردها باید تخریب تا 2سانتیمتر پشت میلگرد ها به منظور ایجاد گیرداری لازم و نیز تراکم کافی بتن پشتمیلگردها ، اتصال کارآمد و ایجاد لایه محافظت قلیایی دور میلگردها صورت پذیرد.

·      زنگ زدایی از میلگردها با وایربرس یا سندبلاست بسته به ابعاد کار

·      شستشوی سطح به طور کامل تا حذف کلیه بتن های ضعیف ، لای ، گل و غبار ، روغن وهر گونه موادی که باعث ضعف در پیوند اتصال بتن قدیم به جدید گردد.

·      اجرای چسب اتصال بتن قدیم به جدید Dezobond P-1800بر پایه اپوکسی به میزان 500 گرم در مترمربع لازم به ذکر استاستفاده از لایه های پیوند دهنده به منظور استحکام و چسبندگی مناسب ملات ثانویه وبتن موجود امری ضروری می باشد تا شاهد جداشدگی دو بتن نباشیم. این لایه ها در سهمدل پایه سیمانی ، لاتکس و اپوکسی موجود می باشد. نوع سیمانی و لاتکس به طور معمولدر فرآینده های تعمیراتی غیر سازه ای و با تنش پایین می باشد. لایه پیوند دهنده برپایه اپوکسی به علت مقاومت چسبندگی بسیار بالا نسبت به بتن ، با وجود هزینه چندینبرابری ، بهترین و کارآمدترین گزینه برای اتصال در بتن های تعمیراتی تحت تنش،سایش  ، بار سازه ای ، فشار و خمش می باشد.در حال حاضر این امر در بسیاری از پروژه ها ها مانند تعمیرات تونل های انتقال ،سرریز ها و .. مورد استفاده قرار می گیرد.

·      اجرای بتن تعمیراتی برابر طرح اختلاط ذیل به طور کامل ، به صورت دستی و بافشار و تراکم لازم بتن مورد نظر باید حداقل به مقدار 14 روز مورد کیورینگ وعمل آوری قرار گیرد. سیمان مصرفی تیپ دو ، فرآیند عمل آوری بهتر است با استفادهاز  گونی مرطوب یا مواد عمل آوری صورتپذیرد.

·      اجرای پوشش محافظتی krystaline1 محصول شرکت کریستالاین اسپانیا ،به میزان 1.8 کیوگرم در مترمربع در مجموع و در دو لایه به منظور محافظت از منطقهتعمیر در برابر نفوذ آب و خوردگی میلگردها در صورت

 

 

 

طرح اختلاط بتنتعمیراتی :

ردیف

شرح مصالح

واحد

مقدار در مترمکعب

1

ماسه 0.6

کیلوگرم

1030

2

شن سه هشتم ( نخودی )

کیلوگرم

790

3

سیمان تیپ دو

کیلوگرم

400

4

ژل میکروسیلیس Dezomix 4500

کیلوگرم

32

5

الیاف فلزی 3 سانتیمتر

کیلوگرم

20

6

آب

کیلوگرم

130

وزن تجمعی مخلوط به کیلوگرم

2402

 

·      نکته 1 : روانی بتن در کارگاه باید به حدی باشد که در سطوح شیبدار دچار مشکلنگردد.

·      نکته 2 : ارزش ماسه ای بالای 90 درصد باشد.

·      نکته 3 : مقدار آب گفته شده برای آب آزاد می باشد.

·      نکته 3 : مصالح مصرفی باید عاری از خاک و غبار باشد.

·      نکته 4 : بتن اجرا شده باید حداقل به مدت هفت روز مرطوب نگه داشته شود.

·      نکته 5 : بتن باید به نحو مناسب و با فشار اجرا شده تا به خوبی متراکم و از پرشدن پشت میلگرد ها و کج ها اطمینان حاصل گردد.

·      نکته 6 : با توجه به وجود میکروسیلیس در بتن باید کیورینگ بلافاصله پس از اجراشروع شده تا شاهد بروز ترک های سطحی نباشیم.

 

به پیوست مشخصاتفنی کلیه محصولات معرفی شده ارسال می گردد.

 

در صورت نیاز به هر گونه اطلاعات تکمیلی،دریافت مشخصات فنی و روش تعمیرات و اجرا و یا دریافت سوابق اجرایی از تماس با اینشرکت دریغ نفرمایید. ( تلفن تماس : 44618462-44618379-021 دفتر جنوب کشور:34443202-061 )                                                                                         

                                                                                              با تشکر و آرزوی موفقیت مدیریتعامل

                                                                                                                 ایمان غلامی نیگچه


or
or
A password will be send on your post
Registration