کف پوش پلی یورتان داروسازی

کف پوش پلی یورتان داروسازی

کد مطلب : 357

 

کف پوش صنعتی و بهداشتی دارویی و غذایی اپوکسی وپلی یورتان


کف پوش اپوکسی و پلی یورتان ویژه انبارها ، پارکینگها ، بیمارستان ها ، صنایع ، پتروشیمی ها ، کارخانجات ، تعمیرگاه ها ، فروشگاه ها،رستوران ها و ...

 

کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران ، مجری تخصصی کف پوشهای صنعتی ( کف پوش اپوکسی ، کف پوش پلی یورتان ، کف پوش پایه سیمانی ) می باشد . شمامی توانید برای مشاوره ، اخذ مشخصات فنی و قیمت اجرای کار و نیز اجرای انواع کف پوشهای صنعتی با بخش مهندسی کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران ( ژرف تابان مهر 44618462-44618379 ) تماس حاصل فرمایید.

 

کف پوش پلی یورتان ( پلی اورتان ) چیست ؟

این سیستم ها دارای سه قسمت پرایمر ، لایه میانی ولایه آخری می باشند. همانند پوششهای اپوکسی عملکرد پرایمر ، عایق نمودن سطح موجود وجلوگیری از نفوذ رطوبت و هوای زیر می باشد تا از جدا شدن لایه های بعدی جلوگیری کند.

به علت گوناگونی این مواد ، از مشتق های مختلف آندر موارد مختلف استفاده می شود . از بارزترین ماهیت های این سری محصولات خاصیت ضد ترکآن را می توان نام برد. ضد ترک بودن بدان معنی است که اگر بر اثر حرکت های سازه ای، سطوح بتنی دچار ریز ترک شود ، به علت انعطاف بالای این مواد ، ترک در سطح نهایی پدیدارنمی شود.

در پوشش و حفاظت پارکینگ های طبقاتی این مورد بیشترمد نظر قرار می گیرد ، همچنین سرعت بالای عمل آوری این مواد از امتیازات آنها به حسابمی رود.

پایداری بالای شیمیایی ، مقاومت در برابر نور خورشیدو سایش و فرسایش از دیگر امتیازات پلی اورتانها می باشند . گستردگی موارد استفاده ازاین مواد در تمامی صنایع دیده می شود.

شرایط خاص ، حداقل نیاز

محور اصلی صحبت در این بخش بر روی نوع پروژه ها قرارداده شده و با توجه به نیاز های کار فرما و شرایط بهره برداری پروژه محصولی مناسب وکافی در هر قسمت معرفی شده است.

ضد گرد و غبار

رایج ترین خواسته پروژه های مختلف مخصوصا" دراماکن تولیدی که در آن تردد وجود دارد ، محیطی تمیز برای کارگران و مهندسین شاغل درآن مکان می باشد .

پیشنهاد این شرکت استفاده از مایع ضد غبار کننده بودهکه ماهیتی نفوذی در روزنه ها و خلل و فرج بتن داشته و پس از عمل آوری با تشکیل کریستالدرون منافذ علاوه بر تثبیت ذرات سطح که عامل غبار بوده اند ، به کف سازه مقاومتی دربرابر سایش نیز می دهد.

این محصول را در انبارها و سالن های تولیدی که درآن تردد لیفت تراک و آدمی بسیار است بکار می برند . با توجه به مقاومت محدود این محصولعمر مفید آن در چنین شرایطی به کمتر از 5 سال تخمین زده می شود.

نمونه هایی از کاربرد ها

                 صنایع توتون و تنباکو

                 انبارها

                 کارخانجات

                 ورزشگاه ها

                 تعمیرگاهها

 

ضد سایش و فرسایش : سایش و فرسایش باعث تخریب تدریجیسازه بوده و پس از گذشت زمان و پیشرفت این تخریب ، نه تنها ترمیم آن سخت می باشد بلکهضرر های اقتصادی مربوط به توقف تولید را نیز در بر دارد.

با توجه به دید کار فرما و قوانینی که از آن در صنعتمربوطه پیروی می شود ( نیاز به بهداشتی بودن ، دروره شستشو ، حجم تردد و ...... ) میتوان از محصولات مختلف استفاده کرد.

 

 

 

کف پوش اپوکسی چیست ؟

کفپوش اپوکسی یا به عبارت دیگر اپوکساید یک گرما سختاست. اپوکسی را دو ماده شیمیایی متفاوت از هم تشکیل شده است که مواد تشکیل دهنده کفپوشاپوکسی را با نام رزین و سخت کننده می توان یاد کرد و از  طریق فعل و انفعالات (واکنش شیمیایی) در درجه حرارتمحیط به یک ترکیب بزرگتر ، سخت ، چسبنده و بسیار مقاوم تبدیل می کند.

کفپوش اپوکسی علاوه بر جنبه تزئینی بسیار زیبا و جنبهبهداشتی هم دارد. قابلیت چسبندگی بر روی سطوحی فلزی  و سطوحی بتنی دارد و دارای مقاومت بسیار خوب مکانیکیاست و نیز دارای مقاومتی منحصر به فرد در برابر خوردگی ، مواد شیمیایی ، اسیدها ، قلیاها، گازوئیل ، آب و روغن ها دارد. ساختار شیمیایی کفپوش اپوکسی اجازه  این را می دهد.

که بسپارهای مختلفی با خواص گوناگون تولید کرد. برخیاز خواص کفپوش اپوکسی را می توان تغییر داد. به طور  مثال می توان گفت این محصول از نقره پر شده استو همانطور که میدانید نقره دارای رسانایی الکتریکی بالایی است و به همین دلیل معمولاعایق الکتریکی نیز به شمار می رود. که دارای خاصیتی نارسانایی و رسانایی هستند، مقاومتبالایی در برابر گرما دارند.به موجب داشتن مقاومت الکترونیکی بالا در صنعت الکترونیککاربرد بسیاری دارند.

 

 

مزایای کف پوش اپوکسی :

              مقاومتمکانیکی و شیمیایی بالا

              چسبندگیخوب

              قابلیتشستشو

              دوامبالا

              ظاهرزیبا

              یکپارچه

              ضخامتپایین و سبک

              امکاناجرا بر بتنهای جدید و قدیم

              امکانترمیم موضعی آسیب های احتمالی

 

روش اجرای کف پوش اپوکسی : اجرای کف پوش اپوکسی شاملمراحل زیر می باشد.

              ترمیمسطح بتن و ترکهای احتمالی

              سابسطح بتن برای حذف بتن های ضعیف ، آلودگی ها و از بین رفتن زبری ها

              اجرایپرایمر اپوکسی بر روی سطح کار به میزان 150 تا 250 گرم در مترمربع

              اجرایلایه میانی ( ماستیک اپوکسی ) برای افزایش ضخامت و باربری کف پوش و تسطیح حداکثری سطح-ضخامتاین لایه متناسب با ضخامت مورد نیاز نهایی می باشد.

              اجرایلایه رویه از استفاده از رزین اپوکسی به روش غلطکی یا ریزشی.

 

معایب کف پوش اپوکسی :

              ضعفدر برابر نور آفتاب

              دربرابر سایش شدید

 

نکات اجرایی :

              سطحزیر کار باید کاملا خشک باشد.

              دربرابر رطوبت و تردد تا زمان خشک شدن محافظت شود.

              دقتدر اختلاط محصول به نحوی که پیش از خشک شدن مورد مصرف قرار گیرد.

              ضخامتنهایی متناسب با کاربری و میزان تردد می باشد.

 

 

کف پوش اپوکسی و پلی یورتان

هر دوی این کف پوش‌ها پوشش‌های مناسبی برای محافظتاز کف در مقابل روغن، سایش، مواد شیمیایی و صدمه دیدن می‌باشند. هر دو از قابلیت پاکشوندگی آسان، خاصیت انعکاس نور و طول عمر بالا برخوردار می‌باشند. هر دو بر مبنای کاربردمورد نظر، دارای مزیت‌هایی نسبت به دیگری می‌باشند. در این نوشتار این مبحث را به صورتتخصصی برای شما علاقه مندان به کف سابی و ترمووود بررسی خواهیم نمود.

 

مزایای پوشش کف‌پوش پلی یورتان

همان‌طور که درباره اپوکسی گفتیم، پوشش پلی یورتاننیز یک پلیمر ترموست می‌باشد که از عملکرد پوشش دهی بالایی برخوردار است. از بین فرمولاسیون‌هایمختلف موجود، بهترین انتخاب برای استفاده به‌عنوان کف‌پوش، پلی یورتان آلیفاتیک می‌باشد.اگرچه این کف پوش‌ها تقریباً به میزان ۶۰ تا ۷۰ درصد جامد هستند، اما یک پوشش پلی یورتانفقط حدود ۲ تا ۳ میلی‌متر قطر دارد که این ضخامت به‌مانند پوشش اپوکسی قابل تنظیم نیست.

 

کفپوش پلی یورتان ورزشی

اما ضخامت فیلم نازک‌تر پلی یورتان در قیاس با اپوکسی،نمی‌تواند دلیلی بر ضعف پوشش پلی یورتان باشد. پلی یورتان آلیفاتیک نسبت به اپوکسیقابلیت انعطاف پذیری بالاتری دارد و همین انعطاف پذیری پلی یورتان است که به جذب بهترضربه و ممانعت از صدمه کمک می‌کند. در حقیقت، بعضی از تولید کنندگان عقیده دارند مقاومتسایشی کف‌پوش پلی یورتان با اپوکسی برابراست. مقاومت در مقابل مواد شیمیایی مانند حلالمتیلن کلراید که در رنگ‌ها کاربرد دارد در کف‌پوش‌های پلی یورتان بیشتر از اپوکسی می‌باشد.

 

یکی دیگر از مزایای پوشش پلی یورتان در مقایسه بااپوکسی، مقاومت در مقابل اشعه ماوراء بنفش (UV) می‌باشد؛ یعنی اگر در معرض نور آفتاب قرار بگیرندباگذشت زمان همانند اپوکسی زرد نمی‌شود. بر خلاف اینکه سختی و مقاومت پوشش کف‌پوش پلییورتان پایین‌تر از اپوکسی می‌باشد اما در برابر خراش بیشتر دارای مقاومت بوده و دربرابر تغییرات دمایی و رطوبت نیز مقاومت بالاتری را داراست.

 

مزایایپوشش کف‌پوش اپوکسی

اپوکسی یک پلیمر ترموست می‌باشد که در سه نوع فرمولشیمیایی پایه حلال، ۱۰۰ درصد جامد و پایه آب، به‌عنوان کف‌پوش و آب بند مورد استفادهقرار می‌گیرد. هر یک از این سه فرمولاسیون درجات مختلفی از ضخامت و قطر (۳ میلی مترتا ۱۰ میلی متر) را جهت پوشش دهی ارائه می‌نمایند. پیوندهای اپوکسی جهت استفاده برروی بتن بسیار مناسب و درخور می‌باشند و حتی می‌توانند به‌صورت یک فاکتور تعمیر و بازسازیرویه بتن‌های فرسوده که نیاز به سطح جدیدی دارند مورد استفاده قرار گیرند.

 

 

کف‌پوش پلی یورتان

علی رغم مزایای بسیار زیاد پلی یورتان در قیاس بااپوکسی، پوشش پلی یورتان به‌خوبی اپوکسی با بتن پیوند نمی‌خورد و ضخامت فیلم نازک آنبه‌خوبی اپوکسی به‌عنوان پوشش خود تراز کننده برای پر کردن ترک‌های ریز تار مویی رویسطح، عمل نمی‌نماید. باید توجه داشت که اکثر پوشش‌های پلی یورتان دارای پایه حلالیمی‌باشند یعنی دارای مواد فرار آلی زیادی هستند که در هنگام پاشش، استفاده از دستگاهمحافظ تنفسی را الزامی می‌کند.

 

کف‌پوش‌های اپوکسی نسبت به کف‌پوش پلی یورتان مقاوم‌تر،بادوام‌تر و دارای استحکام فشاری به‌مراتب بالاتری است. به همین علت، در صنایعی کهماشین آلات سنگین، انبارها و مراکز لجستیک همراه با وسایل نقلیه پر تردد در آن‌ها وجوددارد، معمولاً از کف پوش اپوکسی استفاده شده و به کف‌پوش پلی یورتان ارجح می‌باشد.کف‌پوش پلی یورتان عموماً نرم‌تر و کشسان تر از کف‌پوش اپوکسی می‌باشد که این برتریآن‌ها را در برابر خراش و سایش، به کف‌پوش مقاوم‌تری تبدیل می‌کند. (زیرا خاصیت کشسانیکف‌پوش پلی یورتان به جذب نیروی ضربه تمایل دارد). همچنین خاصیت الاستیکی (کشسانی)کف‌پوش پلی یورتان آن را برای کاربرد در اتاق‌های انجماد که دمای نگهداری می‌تواندتا ۳۰- درجه سانتی گراد کاهش یابد تبدیل به گزینه مناسبی می‌نماید.

 

کفپوش پلی یورتان

وقتی هریک از این دو کف‌پوش در معرض مواد شیمیاییمشخص قرار می‌گیرند رفتارهای مختلفی را نشان می‌دهند. به‌عنوان مثال کف پوش پلی یورتانجهت کف‌پوش صنایع غذایی که همواره در معرض اسیدلاکتیک می‌باشند، گزینه مناسب‌تری است.به همین علت است که بیشتر شرکت‌های صنایع غذایی که محصولاتی از قبیل لبنیات، پنیر وشیر تولید می‌کنند، برای محافظت در مقابل اسیدهای آلی، پلی یورتان را به‌عنوان کف‌پوشمورد استفاده قرار می‌دهند. تحت چنین شرایطی کف‌پوش اپوکسی احتمالاً تکه‌تکه شده وزرد می‌شود. با این حال، به‌عنوان نمونه در صنایعی که در آن‌ها از اسید سولفوریک استفادهمی‌شود (مانند باتری سازی)، کف‌پوش اپوکسی در قیاس با کف‌پوش پلی یورتان دارای مقاومتبیشتری می‌باشد.

 

 

تفاوت کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان چیست؟

کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی اورتان (PU  ) دو نوع معمول از انواع کفپوشصنعتی می باشند. پرسشی که معمولا برای کارفرمایان در این مبحث صنعت ساختمان پیش میآید این است که تفاوت بین کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان در چیست؟ و اولویت انتخابیکی بر دیگری در شرایط و کاربری های متفاوت در چیست؟

 

قبل از اینکه درباره تفاوت هایی که ما شناسایی کردیمتوضیح دهیم، به این نکته اشاره میکنیم  که اینتفاوت ها بصورت کلی بین اکثر اپوکسی ها و پلی یورتان ها وجود دارد. قطعا برخی از استثنائاتو شرکت هایی که ادعا میکنند که می توانند خواص و نیازهای هر دو گروه را به نقطه برابربرسانند وجود دارد (به دنبال برخی از بازخوردها تأکید داریم که در این مقاله صرفا بهکفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان برای کفسازی صنعتی پرداخته شده است و شامل سایر کاربردهای پلی یورتان در صنایع دیگر نمی باشد.)

 

تفاوت های عملکردی

با نگاه کردن به تفاوت های عملکردی شروع می کنیم.این ها تفاوت ها می باشند که کاربری نهایی سطح را تحت تاثیر قرار می دهد. کفپوش اپوکسیسخت تر و با دوام تر است و قدرت فشرده سازی بیشتری نسبت به کفپوش پلی اورتان دارد.به همین دلیل است که کفپوش اپوکسی صنعتی انتخاب مناسب تری برای کفسازی سالن های صنایعسنگین، کفسازی انبارها و کفسازی مراکز تدارکات با ترافیک کامیون های سنگین می باشد.کفپوش پلی یورتان معمولا نرم تر و انعطاف پذیرتر از کفپوش اپوکسی است، که باعث می شودمقاومت این کفپوش در برابر خراش و ساییدگی بیشتر باشد، تا جاییکه حالت کشسانی پلی یورتانبرخی از ضربات را جذب و دفع می نماید. انعطاف پذیری کفپوش پلی یورتان این موقعیت رافراهم می سازد که در اتاق های انجماد و سردخانه ها که دمای هوا به30- درجه سانتیگرادهم میرسد انتخاب برتری به عنوان کفپوش سردخانه باشد. همچنین کفپوش پلی یورتان می تواندانتخاب خوبی برای پارکینگ های چند منظوره و بزرگ باشد، چراکه کفپوش پلی یورتان در چنینسطحی علاوه بر یک کفپوش نهایی می تواند به عنوان یک پوشش ضد آب و پوشش ضد خش عمل نماید.

 

کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان در معرض مواد شیمیاییخاص رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند. به عنوان مثال کفپوش پلی یورتان انتخابمناسب تری نسبت به کفپوش اپوکسی در کفسازی برخی صنایع غذایی است که در معرض اسید لاکتیکقرار دارند. بهمین دلیل است که بسیاری از شرکت های صنایع غذایی که با شیر، لبنیات وپنیر سر و کار دارند از کفپوش پلی یورتان به عنوان کفپوش نهایی استفاده می کنند. کفپوشهای اپوکسی در چنین شرایطی ممکن است دچار خوردگی و زرد شدن شوند. البته امروزه با فرمولهکردن اپوکسی می توان آن را نیز نسبت به اسید لاکتیک مقاوم نمود و به همین دلیل استکه امروزه از کفپوش اپوکسی نیز در سالن های تولید لبنیات و غیره از کفپوش اپوکسی نیزاستفاده می شود. با این حال، هنگام کار در صنایع با اسیدهای سولفوریک (مانند تولیدباتری و غیره)، کفپوش اپوکسی بسیار مقاوم تر از کفپوش پلی اورتان می باشد. اگر در کارخانهای هستید که دارای مواد شیمیایی سنگین است، با کارشناسان شرکت پارس الیس تماس حاصلفرمایید تا مشاوره لازم در خصوص اینکه کدام محصول برای صنعت شما مناسب تر است را ارائهدهند.

 

تفاوت نحوه استفاده از کفپوش پلی یورتان و کفپوش اپوکسیدر چیست؟

تفاوت های قابل توجهی نیز برای پیمانکاران وجود دارد.از نقطه نظر پیمانکاران رزین های کفپوش پلی یورتان نسبت به رطوبت بسیار حساس تر هستند.اگر رزین کفپوش پلی یورتان توسط آب و یا تراکم آب در یک نقطه مورد حمله قرار گیرد،ممکن است نتایج فاجعه باری مثل تصویر زیر بدست آید.

 

اثر رطوبت بر رزین کفپوش پلی یورتان در حال اجرا

 

رزین های اپوکسی نیز به رطوبت حساس هستند، اما آسیبهای ناشی از رطوبت به مراتب کمتر می باشند. بنابراین هنگام کار در محیط هایی که رطوبتمی تواند یک مسئله همیشگی باشد، استفاده از کفپوش اپوکسی انتخاب بهتری است.

 

کفپوش پلی یورتان را می توان به راحتی اصلاح کرد تادوره کیورینگ آن را افزایش یا کاهش داد. این انعطاف پذیری، پیمانکاران را قادر می سازدتا کف اتاق هایی با کفپوش پلی یوتان را در زمانی بسیار کوتاه تر بسازند. با کفپوش پلییورتان، می توانید روز شنبه یک پروژه کفپوش پلی یورتان چند لایه را شروع کنید و روزسه شنبه آن را به اتمام برسانید. کفپوش اپوکسی در این رابطه انعطاف پذیری کمتری داردبه این معنی که دوره کیورینگ آن مشخص است و معمولا اجرای آن به طور کامل به 7 روز نیازدارند.

 

به طور کلی، اجرای کفپوش پلی اورتان کار سخت تری است.کفپوش پلی یورتان با دوره کیورینگ محدود و حساسیت بالا نسبت به رطوبت نیاز به پرسنلاجرایی با تجربه و آموزش دیده دارد. شرکت کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران ( شرکت ژرفتابان مهر )  از ارائه گروه های بی تجربه ونا آشنا به رفتارهای رزین اپوکسی و پلی یورتان صد در صد امتناع می نماید.

 

در نهایت اگر شما بخواهید بدانید که کدام یک از رزینها ارزان تر است پاسخ قطعی و صریحی وجود ندارد چراکه انواع مختلفی از محصولات کفپوشاپوکسی و کفپوش پلی یورتان در بازار امروز وجود دارد. مقایسه کفپوش اپوکسی با کفپوشپلی یورتان مانند مقایسه سیب با پرتقال است. در نهایت انتخاب کفپوش مناسب برای شمانباید بر اساس قیمت و اینگه کدام یک از دو ارزان تر است باشد، بلکه کدام یک از دو کفپوشنیاز شما را تامین می کند باید ملاک کار قرار گیرد.

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی و مرتبط :

کف پوش پلی یورتان قیمت ، کف پوش پلی یورتانصنعتی ، کف پوش های پلی یورتان ، کف پوش صنعتی پلی یورتان ، کف پوش پلی یورتانبهداشتی ، کف پوش پلی یورتان بیمارستانی ، کف پوش پلی یورتان سه بعدی ، کف پوش پلییورتان ورزشی ، کف پوش پلی یورتان سالن ورزشی ، کف پوش اپوکسی وپلی یورتان ، کفپوش اپوکسی و پلی یورتان برای پارکینگ و ابنار و سالن و ...رزین پلی یورتان کف ،رنگ پلی یورتان کف ، کف پوش رزینی چیست ، نفاوت رنگ اپوکسی با پلی یورتان ، شرکتهای کف پوش و ...

 


or
or
A password will be send on your post
Registration