مشاوره و اجرای آب بندی سازه های بتنی ( مهندسی و اجرای آب بندی سازه های بتنی ، کولینگ تاور ها ، تصفیه خانه های آب و فاضلاب ، کلاریفایر،استخر ها و مخازن )

مشاوره و اجرای آب بندی سازه های بتنی ( مهندسی و اجرای آب بندی سازه های بتنی ، کولینگ تاور ها ، تصفیه خانه های آب و فاضلاب ، کلاریفایر،استخر ها و مخازن )

کد مطلب : 47

کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران ْ تخصصی و بزرگترین شرکت مجریآب بندی سازه های بتنی ْ تصفیه خانه ْ استخرها ْ مخازن آب و فاضلاب ْ مخازن پسابصنعتی ْ کولینگ تاورها ْ تیکنر ها

آب بندی  سازه هایبتنی و ساختمان ها چیست ؟ سازه های بتنی از سه منظر دوام ، بهره برداری و زیبایینیازمند آب بندی می باشند. آب بندی سازه های بتنی گویای لحاظ تمهیدات لازم برایجلوگیری از نفوذ یا عبور آب یا سایر مایعات از مقطع بتن می باشد.روش های مختلفیبرای آب بندی بتن وجود دارد.سه روش عمده آب بندی سازه های بتنی ، آب بندی در حینساخت ، آب بندی به روش پوشش های سطحی یا نفوذگر ، آب بندیبه روش تزریق می باشد.

باید توجه داشت که آب بندی بتن در بسیاری از مواقع با وجوداینکه ما شاهده ورود آب از قسمتی و خروج آن از سمتی دیگر نیستیم به لحاظ دوام سازهدارای اهمیت بالایی می باشد.

بدیهی است که مطمئن ترین روش و کارآمد ترین روش همواره آببندی سازه های بتنی با به کارگیری تمهیدات در حین ساخت می باشد. این امر می توانبا استفاده از کاهش نفوذپذیری بتن ، استفاده از افزودنی های بتن آب بند کننده ونصب واتراستاپ آب بند کننده بتن یا استفاده از پوشش های آب بندی در جهت فشار مثبتتحقق یابد.

اما متاسفانه با این وجود در بسیاری از مواقع مشاهده می شودبه دلایل اقتصادی و یا عدم آگاهی کافی سازندگان و تصمیم گیران این سیستم آب بندیدر سازه های بتنی صورت نمی گیرد.

لذا در این صورت در گام دوم می توان برای آب بندی بتن ازیکی از دو روش رایج آب بندی سازه های بتنی یعنی آب بندی به روش تزریق رزین های پلییورتان و اپوکسی و یا روش آب بندی با استفاده از انواع پوشش های آب بندی استفادهکرد. لازم به ذکر است که پوشش های آب بندی دارای گون های مختلفی می باشند که هر یکمتناسب با شرایط بهره برداری و محدودیت های مالی و اجرایی، انتخاب و قابل استفادهمی باشند.لذا آنچه در این بین می تواند در انتخاب روش آب بندی بتن مورد توجه باشدلحاظ حداکثر دوام آب بندی سازه های بتنی می باشد.

از جمله انواع پوشش های آب بندی بتن می توان به موارد ذیلاشاره کرد :

پوشش آب بندی کننده نفوذگر و کریستال شونده بتن

پوشش آب بند کننده پلیمری سیمانی دو جزئی بتن

پوشش آب بند کننده پلی یورتان و اپوکسی بتن

پوشش آب بند کننده پلی یروتان بتن

پوشش آب بند کننده اکرولیکی بتن

پوشش آب کننده سیلوکسان بتن

و سایر انواع پوشش های آب بندی بتن

از مزایای استفاده از آب بندی به روش تزریق رزین پلی یورتانو اپوکسی می توان به امکان از اجرای آب بندی در فاشر مثبت و منفی ، حداکثر دوامسازه بتنی به علت جلوگیری از ورود آب به سازه و سرعت بالای اجرا می باشد. ازمشکلات عمده این روش آب بندی بتن ، تخصص بالای مورد نیاز ، نیاز به تجهیزات خاص وگرانقیمت مورد نیاز و قیمت گرانتر این روش آب بندی بتن می باشد.

اين شركت عمليات آب بندي سازه هاي بتني را به دو روش موجود در جهان و ايران يعني آب بندی بتن به روش عايق سطحی و 

روش آب بندی بتن به روش تزريق رزين پلی یورتان و اپوکسی انجام مي دهد :

آب بندی بتن به روش عايق سطحي  : 

اين روش  آب بندی بتن بر مبناي ايجاد لايه نفوذ ناپذير در سطح بتن شكل گرفته است كه در حال حاضر بسته به شرایط  سازه و

بهره برداری از سازه با استفاده از مواد های آب بندی بتن با پایه ها ی مختلف و تولیدی شرکتهای معتبر جهانی مانند انجام می 

شود.

روش آب بندی بتن با استفاده از تزريق رزين پلی یورتان و اپوکسی:

اين روش آب بندی بتن بر مبناي تزريق رزين هاي پلی یورتان و اپوکسی یک جزئی و دوجزئی با پمپ مخصوص تزريق در محلهاي نفوذ آب 

می باشد که باعث آب بندي جسم بتن از داخل و عمق بتن مي گردد.

 

لازم به ذكر است كه روش پيشنهادي اين شركت برای آب بندی سازه های بتنی  همواره آب بندي بتن  به روش تزريق مي باشد .

در حال حاضر اين شركت به عنوان یکی از معدود شرکتهای دارای تجهیزات تخصصی ، تجربه و توانمندی در زمینه آب بندی بتن با

استفاده از تزریق رزین پلی یورتان و اپوکسی می باشد.

 

 

 

 

 

 

مزاياي عمده آب بندي بتن به روش تزريق  زرین های پلی یورتان و اپوکسی:

آب بندي جسم بتن و عدم ورود آب به درون  بتن و جلوگيري از اثرات مخرب ورود آب به بتن  مانند خوردگی و ...

امكان آب بندي بتن از هر دو سمت سازه ( آب بندی بتن در فشار مثبت و فشار منفی )

امكان آب بندي  بتن در محلهاي با دبي آب بالا

مقاومت اين روش آب بندي بتن در برابر فشار معكوس آب

عمر طولاني اين روش آب بندي بتن

امكان آب بندي تركهای بتن با ابعاد مختلف

امكان آب بندي بتن در محيط هاي مرطوب و سازه های در حال بهره برداری

سرعت بالاي اجرايي عمليات مورد نظر آب بندي بتن

 

قطعات بتنی فونداسیون ها ، مخازن نگهداری آب آشامیدنی ، آب هایصنعتی و کشاورزی ، فاضلاب های شهری و صنعتی ، سازه های زیر زمینی و سازه هایزیرزمینی و سازه های در معرض رطوبت جوی زیاد ، همگی نیازمند استفاده از محصولیمناسب برای آب بندی می باشند


امروزه بسته به نوع سازه ، نیاز هایمتفاوتی در مورد آب بندی مطرح می شود . قابل اعتماد بودن ،دوام طولانی و یا مقاومت در برابر انواع تنش های وارده مکانیکی و پایداری شیمیایی

.
این چالش وقتی پررنگ تر می شود که بهمسایل زیست محیطی نیز توجه کنیم چرا که در برخی از موارد نفوذ مایعات شیمیایی و آبهای آلوده به خاک و یا آب باعث آلوده شدن آن ها می شود

 
در مواردی کارکرد صحیح یک سازه اثراتمستقیم و یا غیر مستقیم در جامعه و مسایل اقتصادی دارد . از این رو در سال هایاخیر و در پی پیشرفت های علمی جامعه جهانی روش های مدرنی به وجود آمده که صنعت آببندی را دچار تحولی بزرگ نموده است ازجمله این محصولات می توان به پودرهای آب بند کننده مورد استفاده در طرح اختلاط بتن، ملات های آب بند برای بتن های اجرا شده ، ملات های زود گیر جهت بند آوردن نشت آب، ملات های نفوذگر جهت مقابله با فشار های منفی و مواد آب بند تزریقی جهت کمک بهآب بندی تونل ها ، درز های اجرایی ، استحکام خاک در مناطق دریایی و آب بندی ترکهای مویی در سازه ها اشاره نمود

.طیفگسترده این محصولات و طراحی متفاوت و کاربردی آن ها به گونه ایست که شرکت مهندسیبتن پلیمر برنا می تواند بسته به نیاز کارفرمایان محترم مشکلات پروژه را مرتفع کند .

انواع محصولات آب بندی شرکت مهندسی بتن کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران :

  1. مواد افزودنی آب بند جهت بتن تازه
  2. واد آب بندی جهت فشار های مثبت و منفی ( سیمانی پلیمری )
  3. مواد آب بندی نفوذگر
  4. مواد آب بندی بر پایه اکریلیک
  5. مواد آب بندی آنی گیر
  6. واتر استاپ P.V.C
  7. انواع مواد درزگیر پلی اورتان جهت آب بندی درز های اجرایی
  8. انواع مواد آب بندی بر پایه تار و اپوکسی

 

 

آببندی انواع سازه های بتنی

یکیاز مواردی که در سازه‌های بتنی در مجاورت دائم یا غیر دائم با آب یا مواد شیمیاییبسیار اهمیت دارد، آب‌ بندی این سازه‌ها است. دپارتمان بخش آب بندی سازه‌های بتنیشرکت کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران، با سوابق ارزشمند، توانمندی بالا و استفاده ازمصالح و تجهیزات تخصصی به روشهای زیر راهکارهای آب بندی را ارائه می‌کند:

آببندی در حین ساخت

اینروش با استفاده از مواد افزودنی مناسب و قرار دادن واتراستاپ در درزهای اجرایی یاانبساطی و رعایت نکات مهم اجرایی انجام می‌گردد.

آببندی به روش تزریق رزین پلی‌یورتان (Polyurethane)

پلی‌یورتان‌هاپلیمرهایی هستند که دارای پیوند یورتانی بوده و از طریق واکنش افزایشی بین یک گروهایزوسیانات و یک ترکیب دارای هیدروژن فعال مثل گروه هیدروکسیل شکل می‌گیرند.مهمترین ویژگی این گروه از پلیمرها این است که پس از واکنش ساخناری پایدار بوجودمی‌آید. در این روش آب بندی بتن، رزین‌های پلی‌یورتانیک جزئی یا دو جزئی با پمپ مخصوص تزریق در محل‌های نفوذ آب تزریق می‌شوندو باعث آب ‌بندی جسم بتن از داخل و عمق می‌گردد.

مزایایآب بندی به روش تزریق پلی یورتان:

-آب بندی جسم بتن و عدم ورود آب به درون بتن و جلوگیری از اثرات مخرب ورود آب بهبتن مانند خوردگی...

-امکان آب بندی از هر دو سمت سازه (آب بندی در فشار مثبت و منفی)

-امکان آب بندی در محلهایی با دبی آب بالا

-مقاومت در برابر فشار معکوس آب

-امکان آب بندی ترکهای بتن با ابعاد مختلف

-پلی یورتان دارای کارکردهای گوناگونی از جمله کفپوش های صنعتی، پوشش های محافظتی،فوم ها، بتونه و ماستیک است.

کفپوشهای پلی یورتان :

بامقاومت‌های مکانیکی، شیمیایی و سایشی مطلوب جهت اجرا در کارخانجات صنعتی، ورزشگاهها، محیط‌های دارای لرزش و نیز محیط‌هایی که در معرض اشعه ماوراء بنفش(UV) قرار دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

پوشش‌هایمحافظتی پلی یورتان :

پوشش‌هایمحافظتی پلی یورتان با قابلیت اجرا در ضخامت‌های مختلف بر حسب نوع کاربری سطوحمورد نظر و همچنین دارا بودن خواص مطلوب فیزیکی و بهداشتی و از همه مهمتر مقاوم دربرابر اشعه UV خورشید، مناسب برای پوشش مخازن آب آشامیدنی ، لوله‌ها و اتصالات،سطوح لوله های بتنی انتقال آب قابل ارائه می‌باشد.

آببندی با استفاده از روش های عایق سطحی

اینروش آب بندی بتن برمبنای ایجاد لایه نفوذ ناپذیر به روش لاینینگ در سطح بتن صورت می‌گیرد. بستهبه شرایط  سازه وعملکرد مورد انتظار از سیستم مورد بهره‌برداری، این شرکت از مواد آب بندی بتن با پایه‌هایمختلف تولیدی شرکتهای معتبر جهانی استفاده می‌کند. این روش برای آب‌بندی تصفیه‌خانه‌هایآب و فاضلاب، مخازن ذخیره مایعات، تونل‌ها و منهول‌ها، کانالهای انتقال مایعات،استخرهای چربی گیر کارخانه های صنعتی، پتروشیمی و پالایشگاه ها، کاربرد فرآوانیدارد.

 

 

پکرگذاریو تزریق اپوکسی و پلی یورتان به بتن

سیستمهای تزریق اپوکسی به بتن

تركهای موجود در بتن با توجه به اهميت سازه و علل وقوع آن ها دسته بندی و تعمیر وبازسازی نمود. تزریق رزین اپوکسی تحت فشار (Concrete Resin Injection Systems) و پکر گذاریبه منظور جوش دادن عضو بتنی گسیخته شده در اثر ترك خوردگی، از جمله روشهای مقاومسازی کاربردی می‌باشد. اپوکسی تزریقی خلل ها و ترک های بتن را پر کرده و همچنینمانند سد پوشش محافظ از ورود آب به داخل سطوح جلوگیری می‌نماید.

رزینهایاپوکسی مورد استفاده در سیستمهای تزریق به بتن از اختلاط دو جزء رزین سخت شده(SET) و جزء عمل آورنده (Curing Agents)  یاسخت کننده (Hardeners) حاصل می‌شود. رزین تزریقیویژگیهای چسبندگی بسیار عالی، مقاومت شیمیایی در برابر اسیدها، افت کم، زود سختشونده (زمان عمل آوری پائین) و مقاوم در برابر رطوبت دارند.

مراحلپر کردن ترک های بتن توسط تزریق اپوکسی عبارتست از:

1)تمیز نمودن سطوح ترکهای موجود با استفاده از مواد شیمیایی مخصوص و نصب روزنه هایتزریق در فواصل مشخص

2)درز بندی سطوح ترک توسط چسبهای ویژه بمنظور تحمل فشار ناشی از تزریق تا امکان نفوذرزین اپوکسی فراهم شود.

3)تزریق رزین اپوکسی مخصوص (با چسبندگی کم و  زمان گیرش مناسب و تنظیم شده) توسطپمپهای ویژه از پایین ترین روزنه

4)به محض ریزش رزین از روزنه تزریق بعدی، شیر روزنه بسته می‌شود و از روزنه بعدیادامه عملیات تزریق انجام می‌شود. فشار اولیه تزریق معمولا 25 اتمسفر می‌باشد کهدر طی اجرای تزریق به تدریج فشار افزایش داده می‌شود.

5)به منظور بررسی و اطمینان از تزریق صورت گرفته و میزان نفوذ رزین اپوکسی در بتن،مغزه گیری از ترکها صورت می‌گیرد. همچنین می‌توان نمونه های بدست آمده را بااستفاده از جک بارگذاری شکست و صفحه شکست مغزه را بررسی کرد.

تزریقپلی یورتان دو جزئی

آبریزشLEAKAGE آب در بتن‌هایی که تحت فشار آب می‌باشند (نظیر آببندی تونلها ، تاسیسات بتنی زیر دریایی، چاله آسانسورها و ... ) توسط تزریق پلییورتان دو جزئی قابل ترمیم و آب بندی می‌باشد. پلی یورتان در ترکیب با آب واکنشنشان داده و حدودا 10 تا 15 برابر متوم می‌شود. بدین ترتیب کلیه درزها، خلل ها وترکهای داخل بتن پر می‌شود. این محصول توسط پمپ مخصوص توسط اکیپ مجرب شرکت جهت آببندی فشار منفی آب در بتن تزریق می‌شود.

 


تزریقرزین : تزریق رزینبرای ترمیم بتنهای دارای ترک و یا نقاط ، درزها و ترکهای آب دار استفاده می شود.دو روش اصلی برای ترمیم بتن با استفاده از تکنیک ترزیق رزین به کار گرفته می شود:.

الف- رزین اپوکسی : رزین هایاپوکسی عمل آوری شده به صورت جامد با مقاومت بالا و مدول الاستسیته نسبتا بالا میباشند. چسبندگی رزینهای اپوکسی  به بتن درحدی می باشد که با اجرای مناسب قابلیت بازگرداندن استحکام سازه ای اولیه بتن ترکخورده را دارند..مدول الاستسیته بالای رزین اپوکسی باعث شده که برای چسباندنبتنهای ترک خورده که در آینده دارای احتمال جابجایی هستند مناسب نباشند. از رزیناپوکسی برای آب بند نمودن ترکهای آبدار استفاده می شود. اما با این حال به علتسرعت پایین عمل آوری رزین های اپوکسی به خصوص در دماهای پایین و نیز در صورت وجودجریان زیاد آب ،  استفاده از آن برای آببندی ممکن نیست. ترک هایی که در آنها رزین اپوکسی تزریق می شود باید دارای عرضیبین 0.005 اینچ تا 0.25 اینچ باشند. تزریق رزین اپوکسی در ترکهای با عرض 0.005 سختو ناممکن است و همچنین نگهداری از رزین تزریق شده در ترک های عریض تر از 0.25 اینچکار دشواری است ، اگر چه گاهی این امر با استفاده از رزین های اپوکسی با چگالیبالا با موفقیت قابل انجام است. رزین های اپوکسی عمل آوری شده دارای حالت تردد وشکننده، با استحکام چسبندگی بیش از مقاومت برشی و کششی بتن می باشند. اگر این موادبرای اتصال مجدد بتن ترک خورده ی در معرض بارهای بیش از مقاومت برشی و کششیاستفاده گردد ، باید انتظار داشت که ترکهایی مجددا در کنار خط اتصال اپوکسی نمودارشود. به عبارت دگیر برای ترمیم ترک های فعال نباید از رزین اپوکسی استفاده نمود..

موفقیت در اجرایرزین های اپوکسی برای ترکهای مرطوب متفاوت و متغیر است. تعدادی تکنیک های ویژه ودر حال توسعه برای چسبندگی مجدد و آب بندی ترکهای آب دار به وسیله ی رزین اپوکسیوجود دارد. این روش وتکنیک های ویژه بسیار تخصصی و فنی بوده و در جاهای خاصی بهکار برده می شوند. این روشها صرفا زمانی در پروزه های تعمیراتی به کار گرفته میشوند که پس از بررسی و تحلیل به این نتیجه برسیم که سایر روشهای موجود و استانداردبرای تعمیر پاسخگو و مناسب نیستند.

ب-رزین های پلی یورتان  : از رزین های پلی یورتان برای آب بندی وحذف نشت آب از ترک ها و درزهای بتن استفاده می شود. آنها همچنین می توانند درترکهایی که امکان جابجایی های کوچک خواهند داشت، تزریق شوند. چنین سیستم هایی، بهجز سیستم پلی یورتان دوجزئی جامد، مقاومت کمی داشته و نباید برای چسباندن دوبارهترکها مورد استفاده قرار گیرند. رزین پلی یورتان نباید در ترکهای با عرض   کمتر از 0.005 اینچ استفاده و تزریق شود.. تاکنون برای تزریق رزین های پلی یورتان، هیچ حدی برای حداکثر اندازه ترک مشخص نشدهاست. رزین های پلی یورتان با تنوع قابل توجهی از منظر خواص فیزیکی در دسترس میباشند. برخی از رین های پلی یورتان پس از عمل آوری به شکل فوم منعطف در میآیند.سیستم های دیگر رزین پلی یورتان پس از عمل آوری به صورت جامد با انعطاف پذیرینسبی و چگالی بالا در می آیند که می توانند برای چسباندن مجدد درزهای با امکانجابجایی مورد استفاده قرار گیرند.رزین های پلی یورتان فوم شونده برای شروع عملیاتعمل آوری نیازمند آب می باشند به همین دلیل طبیعی است که از آنها برای تعمیر وترمیم بتنهای در معرض آب یا مرطوب استفاده کرد. تا کنون هیچ استانداردی برای رزینهای پلی یورتان مانند آنچه در استانداردهای معتبر برای رزین های اپوکسی وجود دارد،ارائه نشده است. با توجه به فقدان استاندارد از یک سو و از سوی دیگر تغییراتگسترده در خواص فیزیکی رزین های پلی یورتان ، لازم است که دقت و مراقبت زیادی در انتخاب این رزین برای تعمیر بتن صورتگیرد.. راهنمای کاربردی برای این نوع رزین ها زیاد مفید  و موفقیت آمیز نمی باشد. بعضی از مراکز تحقیقاتیو آزمایشگاهی در حال انجام مطالعات و تحقیقات بر روی این نوع ارزشمند از رزین هامی باشند. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی برای روشهای اجرا می توان از اینمراکز کمک گرفت.

به علت هزینهبالای روش تزریق، معمولا از این روشها برای ترمیم ترکهای کم عمق و خشک استفاده نمیشود. مشخصات فنی و اجرایی رزین های تزریقی در بخش پیوست مربوط به استانداردهایتعمیر و مرمت مدرج گردیده است.

الف -آماده سازی :  ترک ها ،درزهایی که رزین در آنها تزریق می شود باید از همه ی آلایندها و مواد آلی به خوبی پاک شود.از روشهای مختلف با بازدهیمتفاوت برای پاکسازی ترکها استفاده می شود..استفاده مکرر از تزریق هوای فشرده و پساز آن آب ، از محل سوراخ های ایجاد شده برای انجام عملیات تزریق، روش مناسبی برایشستشو و پاکسازی ترکهای در معرض نشت آب می باشد. استفاده ی موفق از صابون ها درشستشو با آب، توسط تعدادی از دست اندرکارن گزارش گردیده است. حذف کامل صابون ازدرون ترکها مشکل بوده ، لذا ممکن است با توجه به این مشکلات استفاده از آن معقول وراضی کننده نباشد. استفاده از اسیدها برای تمیز کردن ترکها در عملیات بازسازی وترمیم مجاز نیست. معمولا نباید در ترکهایی از رزین اپوکسی برای ترمیم و چسبندگیمجدد آنها استفاده می شود اقدام به تزریق آب نمود. از رزین اپوکسی می تواند برایتزریق در ترکهای مرطوبت نیز استفاده نمود، لذا آنها چسبندگی بالاتری در هنگاماتصال به بتن های خشک خواهند داشت.

ب-مواد : رزین اپوکسی مورد استفاده برای تزریق باید حاوی 100 درصد مواد جامد و منطبقبا استانداردهای معتبر باشد. اگر هدف از انجام تزریق بازگرداندن به شرایط باربریاصلی و اولیه طراحی باشد باید رزینهای اپوکسی تیپ چهار انتخاب و استفاده شود. امااگر هدف از تعمیر بازگرداندن قابلیت باربری اولیه نباشد استفاده از رزین هایاپوکسی تیپ یک کفایت می کند. استفاده از هر گونه حلال و یا رقیق کننده غیر واکنشزا در رزین پلی یورتان مجاز نمی باشد..

رزینپلی یورتان به کار برده شده در تعمیر ترکها سیستمی دو بخشی شامل 100 درصد از رزینپلی یورتان به عنوان بخش اول و آب به عنوان بخش دوم می باشد.. رزین های پلی یورتاندر هنگام اختلاط با آب و عمل آوری به شکل فوم های انعطاف پذیر یا ژل در می آیند کهاین امر مرتبط و متناسب با نسبت اختلاط رزین با آب می باشد. با این حال در صورتیکه اختلاط رزین پلی یورتان با مقدار مناسبی از آب انجام شود  فوم رزین عمل آوری و سخت شده دارای حداقلمقاومت کششی   20 psi با چسبندگیبه بتن   20psi و حداقل ازدیاد طول 400 درصد در هنگامگسیختگی کششی می باشد. قبل از استفاده و تزریق رزین های پلی یورتان باید گواهینامه ای از تولید کننده مبنی بر اینکه محصول مورد نظر  حداقل مشخصات مذکور را دارا می باشد ، اخذگردد.

ج - تجهیزات تزریق : رزینها می توانند با انواع مختلف تجهیزات تزریق شوند. در تعمیرات کوچک با رزین اپوکسیاز هر سیستمی که بتواند به شکل مناسب و موفقیت آمیز تزریق مورد نیاز رزین اپوکسیرا انجام دهد، می توان استفاده نمود. در این سیستم ها می توان دو جزء رزین اپوکسیرا پیش از اجرا در ظرفی مجزا مخلوط نمود. با توجه به عمر کوتاه رزین اپوکسی پس ازاختلاط، این روش می تواند از نظر زمانی بحران ساز باشد.

    معمولا در کارهای بزرگ تزریق رزین اپوکسینیاز است از تزریق به روش  تک مرحله ای کهدر آن دو جز اپوکسی از مخزن به طور مجزا به نازل پمپاژ  و در آنجا مخلوط می شوند، استفاده شوند. باانجام اختلاط در نازل این امکان   به وجودمی آورد که دو جزء در کنار ترک تعمیری با هم مخلوط و پس از آن  تزریق صورت گیرد.. اپوکسی مورد استفاده در اینروش باید در ابتدا ویسکوزیته پایینی داشته و زمان مجموعه عملیات به دقت کنترل شود.کاخانه های مختلف تولید کننده دارای تجهیزات با مشخصات اختصاصی خود می باشند ( شکل62  - . مجموعه اپوکسی ها و روش های مختلف توسعهیافته این امکان را فراهم می سازد که تعمیرات در شرایط نامطلوب با رضایت و موفقیتانجام گردد. در صورت نیاز به تعمیرات عمده به روش تزریق رزین اپوکسی باید با اینشرکت ها تماس حاصل کرد.

  رزین های پلی یورتان پس از انجام اختلاط دارایعمری بسیار کوتاه بوده از این رو باید زمانی که همه مولفه ها آماده می باشد اختلاطصورت گیرد و برای تزریق از تجهیزات اختصاصی تک مرحله ای مانند آنچه برای تزریقرزین اپوکسی در تعمیرات بزرگ به کار گرفته می شود، استفاده نمود.. دستورالعملهایتعمیراتی موجود ، اجازه ی تزریق رزین 100 درصد خالص را نمی دهند. در هر مرحله بایدترکیباتی از مخلوط آب و رزین یا  رزین نوع Aو نوع B به کار گرفته شود. این تجهیزات اجزای سیستمرزین باعث می گردد تا اختلاط دقیقا قبل از نقطه تزریق رزین درون ترک صورت پذیرد.اندازه ی تجهیزات تزریق رزین پلی یورتان از انواع کوچک و دستی ، تا تجهیزات بزرگتجاری که قادر به تزریق حجم زیادی از رزین در ساعت می باشند ، متفاوت است (شکل 63و 64). فشار پمپاژ تجهیزات تزریق رزین پلی یورتان ممکن است بیش از 3000 psi باشد. تعدادی از تولیدکنندگان وجود دارند کهتجهیزاتی با کیفیت مناسب و بالا ارائه می نمایند و به ندرت پیش می آید که نیاز بهطراحی نوع خاص دیگری از تجهیزات برای پروژه تعمیراتی باشد.

د روشاجرا :  موفقیت پروژه های تعمیراتی باتزریق رزین به طور مستقیم به تجربه و دانش نیروهای اجرایی بستگی دارد. پیمانکاریکه برای تعمیر بوسیله تزریق برگزیده می شود می بایست دارای 3 سال تجربه درقراردادهای مشابه بوده و یا حداقل در پنج پروژه مشارکت داشته باشد. در پروژهتعمیراتی در صورتی می توان از پیمانکار با تجربه کمتر استفاده نمود که شرکتتولیدکننده قبول کند که به صورت تمام وقت اقدام به نظارت بر روند اجرایی پروژهنماید و تولید کننده مذکور دارای پنج سال سابقه ارائه رزین به پروژه های مشابهباشد.

1.    روش اجرا رزین اپوکسی با تزریق تحت فشار :. هدف از تزریق رزین اپوکسی پر کردنکامل ترک و نگهداری از آن تا اتمام مرحله عمل آوری و سفت شدن می باشد. اولین گامدر فرایند تزریق رزین، تمیز کردن کامل سطوح بتن مجاور ترک از بتنهای سست ، فرسودهو آلودگی ها است. سپس محل و ورودی تزریق بازرسی و بررسی می گردد. انواع مختلفی ازروشهای تزریق را می توان به کار گرفت :

 

2.     اگر ترکها به وضوح قابل مشاهده ونسبتا باز باشند می توان پکر تزریق را با فواصل مناسب با حفاری مستقیم در سطح ترکنصب کرد. در هنگام سوراخ کاری برای نصب پکر باید مراقب بود تا از ایجاد گرد و غبارو بقایای سوراخ کاری و در نتیجه مسدود شدن مسیر و دهانه، جلوگیری شود. دریل هاییبا وکیوم مخصوص برای این کار وجود دارد. سطح ترک بین پکر ها باید بوسیله بتونهاپوکسی بسته شود تا امکان سفت شدن رزین در ترک به وجود آید. عملیات تزریق از کمارتفاع ترین پکر شروع و تا بالاترین پکر ادامه می یابد.

3.     روش بهتر برای نصب پکر سوراخ کاریمتناوب از بالا و پایین ترک ، با زوایه تا هنگام قطع و عبور از سطح ترک می باشد.این روش تضمین می کنند که سوراخ ایجاد شده، حتی در صورت وجود ترکهای انشعابی و یاشیب در ترک ، با آن تلاقی خواهد داشت.سپس باید همانند آنچه در بالا گفته شد ، سطحروی ترک به وسیله بتونه یا خمیر اپوکسی بسته شود.

باید تزریقرزین اپوکسی را با فشار نسبتا پایین انجام داده و اجازه داد تا رزین حرکت و همهحفرارت را پر نماید. استفاده از فشار بالا در تزریق رزین باعث بسته شدن مسیر تزریقو عدم پرشدن کامل ترک می شود که این امر از علائم بی تجربگی پیمانکار مربوطه میباشد. بهترین روش برای حصول اطمینان از کیفیت عملیات تزریق رزین اپوکسی ، اخذ وتصویب برنامه دقیق آماده سازی و اجرای عملیات از پیمانکار و انجام عملیات کرگیریبا ابعاد کوچک از محل تزریق رزین در بتن می باشد. اگر بیش از 90 درصد از حفرات خالیدر بتن طی عملیات تزریق پر شده باشد می توان آن را به عنوان تزریق کامل در نظرگرفت. اگر تزریق به طور کامل نباشد پیمانکار بدون دریافت هرگونه هزینه ای  از کارفرما ، ملزم به انجام عملیات تزریق مجددمی باشد.

( 2 ) روشاجرا رزین پلی یورتان با تزریق تحت فشار : اصول اصلی تزریق رزین پلی یورتان مبتنیبر کنترل نفوذ آب با استفاده از تزریق رزین تحت فشار و بستن ترک می باشد. اکثرمسائل مربوط به تزریق رزین پلی یورتان مشابه روش تزریق دوغاب سیمان می باشد.

برای مهاربهتر جریان آب می بایست حتی امکان سوراخ های حفر شده برای تزریق در سطح بتن باشند.می توان بر روی سوراخ ها از پکر شیردار استفاده کرد تا در هنگام  تزریق با استفاده از آن  فشار آب ترک در سطح بتن را از بین برد ( شکل 65). برای جلوگیری از خروج و پرت زیاد رزین در هنگام تزریق ، ترک را  باید با استفاده گوه چوبی ، پشم سنگ ، طنابکنافی به همراه رزین و یا بتونه اپوکسی به طور موقت مهر و موم کرد.

سوراخ هایایجاد شده برای تزریق رزین  می بایست بهصورت متناوب در طرفین ترک و با حداکثر فاصله 24 اینچ از هم باشند. سوراخ های مذکوربه صورت زاویه دار و با عمق 8 تا 24 اینج ( سوراخها باید بسته به ضخامت بتن تا عمقی که امکان دارد ادامه یابد  - باشند. بسته به روش تزریق و میزان آب ،از  انواع مختلف پکر ها و یا پکر شیرداراستفاده می شود.

تزریق رزینپلی یورتان می بایست براساس روند و مراحل از پیش تعیین شده، صورت گیرد. سیستم   تزریق از نظر فواصل تزریق همانند فواصل تزریقدوغاب سیمان موفقیت آمیز، می باشد.  در این سیستم ابتدا تزریق از سوراخهای ابتدایی وپس از آن از سوراخ های میانی صورت می گیرد. به طور مثال ابتدا تزریق رزین از سوراخهای ابتدایی طرفین انجام و پس از آن سوراخ سوم در وسط آنها حفر و تزریق صورت میگیرد. فشار تزریق باید حداقل فشار مناسب برای حرکت رزین و پر کردن ترک باشد. بااین حال معمولا از فشار   PSI 1500تا   PSI 2000 برای تزریق استفاده می شود. زمانیتزریق در یک سوراخ باید پایان دهیم که جریان تزریق   با فشار ثابت طی یک دوره 10 تا 15 دقیقه ای ،متوقف شده باشد. این روش در اتمام و متوقف کردن تزریق باعث می شود تا تضمین لازمبرای پرشدن کامل ترک، تراکم و ایجاد ترمیمی مناسب ایجاد گردد. این یک اشتباه استکه به محض توقف نشت آب تزریق خاتمه داده شود. اگر از این روش استفاده شود می توانتا حدودی عملکرد را با استفاده از ترزیق رزین با چگالی پایین تر تحت فشارهیدروستاتیک و تزریق مجدد در صورت وقوع نشت ، بهبود داد. 

همچنیناستفاده از تزریق های متناوب به منظور آب بندی ترک ها با شدت آب زیاد رایج است. دراین روش یک مرحله تزریق اولیه در تعدادی از پکر های از پیش انتخاب شده انجام میگردد و پس از گذشت 15 دقیقه تا 2 ساعت مرحله بعد تزریق ها انجام می گردد. برای آببندی ترکهای با حجم زیاد جریان آب  ممکناست چندین مرحله از عملیات تزریق نیاز باشد. از همین رو تعداد قطعی تزریق موردنیاز نامعین است.

در تزریق رزینپلی یورتان ، با نسبتهای مختلف آب به رزین انجام می گردد. برای جریان های زیاد آب، نسبت آب به رزین 0.5:1 می تواند مطلوب و مناسب باشد. لازم به ذکر است که رزین وآب گفته شده ممکن است در محدود 1 اینچ تا 5 فوت از لوله دستگاه تزریق و پیش ازخروجی مخلوط شده و واکنش کف زایی پس از ورود جریان به شبکه ترکها انجام می گردد.از پکر های با طول زیاد می توان برای تزریق رزین در نقاط عمیق سازه استفاده نمود.اگر از رزین مخلوط شده برای تزریق در چنین سوراخهایی استفاده شود واکنش در طولسوراخ و قبل از رسیدن رزین به عمق مورد نظر ترک رخ خواهد داد. این پکرهای مخصوص،با حرکت مجزا اجزا رزین تزریقی، امکان حرکت رزین تا سوراخ انتهایی پکر در عمق ترکرا مهیا می سازند.

در انجامکارهای اینچنینی، نیاز به استفاده از پیمانکاران با تجربه و مشاوران فنی اهمیتبیشتری می یابد

(3 ) پاکسازی: در اتمام عملیات تزریق باید سوراخ های تزریق ، رزینهای سر ریز و اضافه و بتونههای موجود در سطح ترک باید از سطوح قابل مشاهد کار حذف و زدوده شود. این امر میتواند به وسیله ساب زدن ، تراشیدن یا واترجت با فشار بالا صورت گیرد. برای پرسازیحفرات تزریق باید ملات های آماده یا سایر مواد ترمیم کننده مناسب، پیش بینی واجرا  شود.


or
or
A password will be send on your post
Registration