روش اجرای ترمیم ، تعمیر و مقاوم سازی پل های بتنی

روش اجرای ترمیم ، تعمیر و مقاوم سازی پل های بتنی

کد مطلب : 446

بتن با وجود مزایای منحصر به فرد که باعثاستفاده روز افزون از آن در عرصه ساخت و ساز و صنعت گردیده است ، دارای خصوصیاتیاست که در صورت عدم به کارگیری تمهیدات لازم می تواند منجر به تخریب زود رس و کاهشعمر و دوام سازه ها گردد. از جمله این موارد می توان به خوردگی کلریدی یا کربناتیمیلگردها ، سولفاته شدن ، خوردگی اسیدی ، فعالیت باکتریایی ، سایش ، مشکلات طراحی، ذوب و یخ ، تبلور نمک ، حریق و .. اشاره کرد. برای حفظ دوام بتن در برابر مواردفوق ،باید با شناخت مکانیزم تخریب ، راهکارهای مقابله به کار گرفته شود.

در خصوص سازه های فوق به نظر می رسد که آسیببه علت خوردگی کلریدی میلگردها اتفاق افتاده باشد. البته این امر می تواند به علتمشکلات اجرایی چون طرح اختلاط مناسب ، کمبود کاور بتنی میلگرد و وجود درزهایاجرایی ، تبلور نمک ، نفوذپذیری بالا ، سولفاته شدن و ... تسریع و تشدید شده باشد.در حال حاضر با توجه به توسعه خوردگی شاهد تخریب بتن براثر افزایش حجم میلگرد وجدایی میلگرد از بتن، کاهش فولاد موثر در عضو و مشکلات سازه ای ناشی از آن هستیم.در این راستا ، تعمیر و تقویت به هنگام در اسرع وقت ضروری به نظر می رسد .

 

روش تعمیر و تقویت پل های بتنی:

امروزه روشهای مختلفی جهت تعمیر و نگهداریسازه های بتنی وجود دارد که هر یک بسته به شرایط اجرایی ، بهره برداری و محیطی میتوانند کارامد و موثر باشند. از جمله عوامل موثر در انتخاب مصالح و روش تعمیر میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

·       شرایط بهره برداری

·       شرایط دمایی

·       محدودیت های زمانی اجرا

·       شرایط دمایی زمان اجرا

·       محدودیت های اقتصادی

·       محدودیت های دسترسی

·       دوام مورد نیاز

·       ابعاد آسیب

·       علت بروز آسیب

·       امکان و نیروهای موجود و قابل دسترسی

·      ...

در هر عملیات ترمیم سازه یک یا چند آیتم میتوانند پررنگ تر و تعیین کننده تر در روش انتخابی باشد. از جمله انواع روشهایترمیم استاندارد و رایج می توان به عوامل زیر اشاره کرد :

·       اجرای شاتکریت بتن

·       بتن پیش اکنده

·       روش دستی

·       قالب بندی و بتن ریزی

·       تزریق رزین اپوکسی

·       تزریق رزین پلی یورتان

·       استفاده از ملاتهای اماده

·       استفاده از بتن و چسب لاتکس

·       استفاده از بتن و چسب اپوکسی

·       استفاده از بتن پلیمری

·       استفاده از انواع پوشش های پلیمری

·       استفاده از الیاف پلیمری ( FRP )

از این رو شناخت عوامل موثر در تخریب ، تشخیص علل آسیب های وارده بتن ، آشنایی باروشهای مختلف تعمیر و پتانسیل های آن و نیز عوامل موثر در انتخاب روش تاثیر زیادیدر موفقیت فرآیند تعمیر و دوام آن داشته باشد.

در اسکله مورد نظر عمده تخریب ایجاد شدهناشی از خوردگی میلگردها و به تبع آن افزایش قطر آرماتور و تخریب اطراف و نیز ضربههای مکانیکی وارده و تبلور نمک می باشد. بدیهی است که همه این عوامل به نوبه خوددر تخریب موثر بوده و باعث تشدید فرآیند گردیده است.

از این رو ،روش پیشنهادی این شرکت در دو بخشترمیم  و تقویت ، و اجرای پوشش محافتظی باهدف جلوگیری از تکرار آسیب موجود می باشد.

 

روش پیشنهادی تعمیر و تقویت :

·       تخریب بتن تا دسترسی به بستر مستحکم عمق تخریب باید تکنواخت ، زوایای تقریبا قائم و پلان تخریبنسبتا هندسی باشد. با توجه به نمایان شدن میلگردها ، تخریب باید تا حداقل 2 سانتپشت میلگردها ادامه یابد.

·       زنگ زدایی از میلگردهای به روش سندبلاست یا وایربرس تادسترسی به میلگردهای عاری از هرگونه زنگ زدگی.

·       شستشوی سطح با واترجت

·       تعبیه میلگرد تقویتی نمره 12 در کنار میلگردهای موجود بااستفاده از سیم آرماتوربندی با اورلب حداقل 40 برابر قطر میگلرد.

·       اجرای پوشش محافظتی میلگردها از محصول Reapmerk 325 به میزان 1کیلوگرم در مترمربع با استفاده از برس بر روی کلیه سطوح میلگردهای نمایان

·       اجرای قالب بندی محدود تخریب در صورت نیاز با قالب فلزی

·       اعمال لایه پیوند دهنده دوجزئی اپوکسی بتن قدیم به جدید Dezobond P-1800 بهمیزان 0.5 کیلوگرم در مترمربع با استفاده از برس باید دقت نمود اجزا چسب به خوبی اختلاط و به نحوی آماده واجرا گردد که بتن تعمیری در فاصله پانزده دقیقه از اعمال در محل اجرا گردد.

·       اجرای ملات تعمیری در محل تخریب با استفاده از ملات ترمیمکننده پایه سیمانی اصلاح شده با پلیمر Dezosive 1020 این ملات باید در محل بسته به ضخامت به روش دستی یا ویبرهمتراکم شود. این ملات باید تا ضخامت ها 3 سانتیمتر در یک مرحله اجرا و در صورتبیشتر بودن ضخامت در چند مرحله اجرا گردد. از مزایای این ملات که حاوی الیاف بتن ،پلیمرهای ویژه و افزودنی های معدنی می باشد می توان به عدم جمع شدگی ، نفوذپذیریپایین ، مقاومت بالا ، بدون ترک خوردگی ، ضریب انبساط حرارتی متناسب با بتن پایهاشاره کرد. ( لازم به ذکر است در ضخامت های بیش از پنج سانتیمتر می توان به جایملات ترمیم کننده آماده معرفی شده از بتن اصلاح شده استفاده نمود و صرفا برای تسطحیک سانتیمتر آخر با این ملات اجرا نمود. )

·       اجرای یک لایه الیاف CFRP به وزن 300 گرمدر مترمربع با استفاده از چسب اپوکسی محصول شرکت فیبرنت ایتالیا بر روی سطوح بااهمیت بالا مانند دالها  ، با هدف بازگشتتوان از دست رفته آن .

 

 

 

 

پوشش محفاظتی :

از آنجا که عمده مشکلات ایجاد شده در بتن بهعلت نفوذ و تاثیر مواد خورنده و مخرب در بتن می باشد ، بهترین روش برای محافظت وجلوگیری از تخریب و افزایش دوام استفاده از پوشش های محافظتی می باشد. پوششپیشنهادی این شرکت Betogard F-125   اسپانیا می باشد. این محصول به میزان 1.5کیلوگرم در مترمربع در طی دو لایه به وسیله برس بر روی سطح اجرا می گردد. ازمزایای این پوشش می توان به ترمیم و آب بندی ترک های موجود و آتی تا 1000 میکرون ،تحمل تغییرات دمایی ، ضریب انبساط حرارتی منطبق با بتن بستر،  عدم آسیب دیدگی در برابر ضربه و لرزش ، مقاومتدر برابر نمک و سولفات ، مقاومت در برابر UV می باشد.

 

در صورت نیاز به هر گونه اطلاعات تکمیلی،دریافت مشخصات فنی و روش تعمیرات و اجرا و یا دریافت سوابق اجرایی از تماس با اینشرکت دریغ نفرمایید. ( تلفن تماس : 44618462-44618379-021 دفتر جنوب کشور:34443202-061 )   







دسترسی به مطالب مرتبط :

اسکن میلگرد و یا آرماتور در بتن ، روان کننده بتن ، افزودنی های بتن ، گروت چیست ، گروت اپوکسی ، ترمیم کننده بتن ، ترمیم بتن ، فوق روان کننده بتن ، افزودنی بتن ، مقاوم سازی بتن ، تعمیر بتن ، بتن ریزی در هوای گرم ، بتن ریزی در هوای سرد ، عمل آوردن بتن ، ماستیک پلی یورتان ، کف پوش اپوکسی ، واتراستاپ بتن ،ژل میکروسیلیس ، آب بندی استخر ، محصولات کلینیک بتن ایران ، پودر میکروسیلیس ، انواع ترک های بتن ( انواع ترک خوردگیبتن ) ، خمیر یا چسب کاشت میلگرد و آرماتور ، فوق روان کننده پلی کربوکسیلات بتن ،  چسب بتن ، الیاف بتن ، آب بندی بتن ، مدت زمان مجاز حمل بتن ، آزمایش های غیرمخرب بتن ، عمل آوری بتن با بخار ، آزمایش چکش اشمیت ، مزایای کف پوش اپوکسی ، انواع مصالح ترمیم بتن ، چسب بتن اپوکسی ، مقاوم سازی با الیاف FRP ، انواع روش کیورینگ بتن ، طرح اختلاط بتن ، نکات اجرایی بتن حجیم ، وزن مخصوص ماستیک پلی یورتان ، وزن مخصوص گروت اپوکسی و استاندارد اجرا ، اثرات هوای گرم بر بتن ریزی ، آزمایش هافسل بتن ، آزمایش التراسونیک بتن ، آزمایش ذوب و یخ بتن ، آزمایش کربناتاسیون بتن ، آزمایش نفوذ یون کلر ، اسکن بتن ، ترمیم تیر بتنی ، اسکن میلگرد در بتن ، کیورینگ بتن ، تراکم بتن ، کارایی بتن ، مقالات به روز مهندسی عمران ،                                                                                      


or
or
A password will be send on your post
Registration