ملات ضداسید فوران

ملات ضداسید فوران

کد مطلب : 626

ملات فوران، ملاتی دو جزئی و بر پایه رزین فوران طراحی گردیده است. از ملات فوران، به دلیل مقاومت خیره کننده در مقابل انواع اسید و قلیا و همچنین مقاومت حرارتی بالای آن، به عنوان ملات ضد اسید مکمل در کاشی کاری در انواع صنایع پترو شیمی، پالایشگاهی، لبنی و … که دارای مخازن و کانال های نگهداری مواد خورنده هستند، استفاده می شود.

 

فوران یا به طور کلی‌تر ملات ضد اسید فوران، نوعی ملات دو جزئی است که با استفاده از رزین فوران (Furan Resin) طراحی و تولید می‌شود. از ملات فوران به خاطر مقاومت فوق‌العاده بالایش در برابر مواد قلیایی و آب و هم داشتن ویژگی‌های ضد اسیدی و مقاومت بالا در برابر حرارت، در انواع کاشی‌کاری صنایع پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و غیره که دارای مخازن و کانال‌های نگهداری مواد قلیایی قوی هستند، استفاده می‌شود. ترکیب این نوع ملات به شکلی طراحی شده که پس از واکنش با مواد دیگر، ساختار پلیمری‌اش تغییری نمی‌کند. این ملات دارای چسبندگی خوبی است و استفاده از آن برای کاشی ضد اسید، آجرهای ضد اسید، بتن و دیگر سطوح رایج است. همچنین لازم به ذکر است که این ملات در برابر بسیاری از مواد و محیط‌های شیمیایی خورنده دارای مقاومت بالایی است.

 

پس از اعمال ملات فوران، قبل از خشک شدن کامل از آب و یا حلال مخصوص برای پاک کردن ملات ضداسیدی از سطوح کار، می توان بهره برد.

شرایط محیط پوشش:

بهترین درجه حرارت محیط و سطح کار حین رنگ آمیزی بین ۳۰-۱۰ درجه سانتیگراد می باشد. برای حصول کیفیت مناسب، توصیه می گردد ملات فوران حتی الامکان در محیط های سرپوشیده اعمال شود. دمای محیط هنگام اعمال ملات فوران بایستی حداقل ۳ درجه سانتیگراد بالاتر از نقطه شبنم محیط باشد تا از تشکیل قطرات آب روی سطح جلوگیری شود.

آماده سازی سطح برای استفاده ملات فوران:

سطح مورد نظر باید از هرگونه آلودگی عاری گردد که به همین منظور می توان از روش هایی همچون اعمال فشار باد، شستشو با شوینده ها و تینرها بهره برد. در مورد سطوح فلزی از روش بلاستینگ و سندبلاست استفاده می کنیم. پس از زنگ زدائی ذرات حاصل از آن را با فشار هوا از روی سطح پاک نموده و کاملاً خشک نمائید. پس از گذشت یک ساعت از آماده سازی سطح پرایمر را اعمال نمائید.

در صورتیکه سطح مورد نظر دارای ملات قدیمی باشد بهتر است از روش هایی همچون برس سیمی، مینی بلاست، سنباده زنی جهت ایجاد زبری مناسب و چسبندگی بیشتر ملات بهره برد.

 

روش اعمال پوشش:

هر دو جزء A و B با توجه به نسبت تعیین شده با هم اختلاط و بخوبی میکس شود و سپس این محصول بر روی بستر اعمال گردیده و اقدام به نصب کاشی های ضداسیدی کرده و در نهایت درزهای بین کاشی را با ملات فوران پر می کنیم.  همچنین رعایت Pot life اعلام شده و عدم استفاده مخلوط ملات بعد از این زمان ضروریست.

 

تجهیزات:

کاردک های مخصوص بندکشی و کاشی کاری ضداسیدی

توجه= توصیه می گردد حتی الامکان از لوازم ایمنی مناسب استفاده و در صورت تماس با پوست و چشم با آب زیاد شستشو گردد.

 

بیشترین کاربرد این محصولات در مناطق گرمسیری و مرطوب می‌باشد. بهترین بازه‌ی دمایی برای بالاترین کارکرد ملات فوران، بین ۲۰ تا ۴۰ درجه‌ی سانتی گراد می‌باشد. ماکزیمم دمای عملیاتی برای این ملات ۱۸۸ درجه‌ی سانتی گراد است.

از موارد استفاده‌ی این ملات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پوشش محافظتی در صنایع لبنی، غذایی و دارویی

پوشش محافظتی در کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی و مواد شوینده

پوشش محافظتی کارخانه‌های تولید اسید سولفوریک

پوشش محافظتی مخازن نگهداری سولفور

پوشش محافظتی در نیروگاه‌های مختلف

پوشش محافظتی در صنایع فلزی و متالورژی

پوشش محافظتی در کارخانه‌های تولید کودهای شیمیایی

پوشش محافظتی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

 

استفاده از ملات ضد اسید فوران محدودیت‌هایی نیز دارد که باید آن‌ها را در نظر گرفت. مینیمم ضخامت اجرا در آن بین ۲ تا ۴ میلی‌متر می‌باشد. از ملات ضد اسید فوران نمی‌توان در دماهای کم‌تر از ۵ درجه سانتی گراد استفاده کرد. همچنین سن بتن بستر باید حداقل بین ۲۱ تا ۲۸ روز باشد که با توجه به روش کیورینگ و نوع بتن، ممکن است شرایط مختلفی برای سطح آن به وجود آمده باشد. همچنین این محصول در صورت تماس با پوست، چشم و اعضای مخاطی می‌توانند باعث بروز آسیب دیدگی شود که حتماً باید از بروز آن جلوگیری به عمل آید.

 

سطحی که در آن می‌خواهیم از ملات ضد اسید فوران استفاده کنیم، حتما بایستی صاف و تمیز باشد. همچنین باید کاملاً خشک باشند و هیچ گونه گرد و غبار یا چربی، روغن یا گریس روی آن وجود نداشته باشد. اگر قسمتی از سطح ناهموار بود، باید به وسیله بتونه کاری صاف شود.

این محصول پس از مخلوط شدن با آب به خمیر مشکی رنگ تبدیل می‌شود. نسبت اختلاط آن به آب در دستورالعمل‌ها ۱ به ۵ ذکر گردیده است. ملات فوران بعد از اختلاط به سرعت سخت می‌شود و به صورت کلی می‌توان کفت که زمان گیرش آن بسیار کم است. مقاومت شیمیایی آن در برابر مواد مختلف خورنده، اسیدی، قلیایی و غیره فوق‌العاده بالاست. در کنار این‌ها، ویژگی‌های مکانیکی بسیاری مناسبی نیز دارد. مقاومت کششی آن ۳۸۷ کیلوگرم بر سانتی مربع است. مقاومت خمشی آن ۲۸۷ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و مقاومت چسبندگی آن ۲۸ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است که اعداد کمی نیستند و این نشان‌دهنده‌ی ویژگی‌های مکانیکی فوق‌العاده‌ی آن می‌باشد. هم چنین این ملات در برابر انواع حلال‌ها و ارگانیک‌ها نیز مقاومت بسیار بالایی دارد.

 

انبارداری ملات ضد اسید فوران

 

در مکان سرپوشیده و به دور از تابش آفتاب و دمای زیاد نگهداری نمایید. عدم رعایت شرایط انبارداری پیشنهادی ممکن است باعث آسیب دیدن محصول و یا ظرف آن شود.

نکات ایمنی برای ملات ضد اسید فوران

 

از تماس چشم ها و یا تماس با پوست خودداری شود. در زمان کار همیشه از دستکش و لباس مناسب استفاده کنید. در صورت تماس احتمالی با چشم ها بلافاصله با آب تمیز به مدت 15 دقیقه شستشو دهید. در صورت تماس با پوست آن را با آّب و صابون تمیز نمایید. استفاده از راهنمایی های پزشک توصیه می گردد.

تاییدیه کیفیت ملات ضد اسید فوران

 

تمام محصولاتی که توسط شرکت کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران عرضه می گردند مطابق با استانداردهای کیفی بین المللی میباشند.

or
or
A password will be send on your post
Registration