روش های اصلاح ریزدانه ها در بتن خودتراکم scc

روش های اصلاح ریزدانه ها در بتن خودتراکم scc

کد مطلب : 21

1 - با توجه به كمبود ريزدانه ها در سنگدانه هاي ريز بتندر ايران و در برخي كشورها و لزوم عدم جداشدگي و عدم آب آنداختن بتن خوتراكم با كارائيفراتر از بتن هاي روان معمولي، راهكارهائي وجود دارد كه يكي از موثرترين آنها،بكارگيري پودرسنگ در بتن خودتراكم است. در بين انواع پودرسنگ ها، پودر سنگهاي آهكي(كربنات كلسيم) بهتر از ساير پودرسنگها نشان داده شده است.

2 ـ گاه برخي از مهندسين،پودرسنگ آهك را با آهك زنده و يا حتي آهك شكفته اشتباه مي گيرند و نگراني هائي درمورد انبساط ناشي از شكفته شدن آنها در بتن دارند كه مسلماً چنين تصوري كاملاً غلطمي باشد. سنگدانه هاي آهكي و پودرسنگهاي آهكي در بتن هاي گوناگون و مهم در دنيابكار رفته است و بكار خواهد رفت و مشكل خاصي گزارش نشده است. هر چند برخي سنگدانههاي كربناتي از نوع دولوميتي با قليائي هاي سيمان واكنش زائي دارند  و انبساط مخرب بوجود مي آورند اما حتي پودر سنگآنها نيز ممكن است مشكلي نداشته باشد. پودر سنگهاي آهكي موجود در بازار ابداً ازنوع كربناتي دولوميتي نيستند.

3 ـ بجاي استفاده از پودرسنگ در بتن خودتراكم مي توان از ماسه بادي و يا اصلاح كننده گرانروي (لزجت) يعني VMA نيز استفاده نمود. بهرحال در كنار مصرف فوقروان كننده در ساخت اين بتن ها مي توان از اين مواد نيز بهره گرفت و آنها راآزمود.

4 ـ يكي از موارد مثبت ومزيت هاي بكارگيري پودرسنگ و بويژه پودرسنگهاي آهكي در بتن خودتراكم، كاهش مصرفسيمان و ساير مواد چسباننده است كه مي تواند به كاهش جمع شدگي و كاهش ساير معايبمصرف سيمان زياد مانند گرمازائي منجر گردد.

5 ـ امروزه مصرفپودرسنگهاي آهكي از 50 تا 150 كيلوگرم در هر متر مكعب بتن و حتي فراتر از آن توصيهمي شود تا بتوان مصرف مجموع سيمان و ساير مواد چسباننده را به كمتر از 450 و حتي Kg/m3 400 كاهشداد وگرنه گاه نياز به عيار مواد سيماني فراتر از Kg/m3 500 احساس مي شود كه ابداً مطلوب نيست و به مقاومت و دوام اين بتنها لطمه خواهد زد.                                                                        

 


or
or
A password will be send on your post
Registration