استاندارد آماده سازی سطوح بتنی

استاندارد آماده سازی سطوح بتنی

کد مطلب : 420

NANCE NO.6/SSPC-SP 13

آماده سازی سطح بتن

این NANCE International/SSPC: جامعهاستاندارد آماده سازی سطح مشترک پوشش های حفاظتی نشانگر اتفاق نظر آن اعضایانفرادی است که این سند، حوزه آن و شرایط آن را بررسی کرده اند. پذیرش آن از هیچجهتی مانع کسی از تولید، بازاریابی، خرید یا استفاده از محصولات، فرآینده یا رویههایی که مطابق با این استاندارد نمی باشد نمی شود؛ چه او این استاندارد را اتخاذکرده باشد چه نکرده باشد. هیچ چیزی در این استاندارد NACE/SSPC به عنوان دادنهرگونه حق تولید، فروش یا استفاده در ارتباط با هیچ روشی، دستگاهی یا محصول پوششداده شده توسط فرمان علنی، یا به صورت تضمین دادن یا محافظت از هر کسی در مقابلبدهی برای تعدی از فرمان علنی[1] تعبیرنمی شود، چه به صورت استلزام یا غیر آن. این استاندارد نشانگر حداقل الزامات است ونباید به هیچ صورتی به عنوان محدودیت استفاده از رویه ها یا متریال بهتری که دراینجا مورد بحث قرار نگرده است، تفسیر گردد. هیچ کدام از این استانداردهایی کهتمایل دارند در تمام موارد اعمال شوند، به این موضوع مربوط نمی شوند. شرایطغیرقابل پیش بینی می توانند سودمندی این استاندارد را در نمونه های خاص خنثی کنند.NACE و SSPC هیچ مسئولیتیرا برای تفسیر یا استفاده از این استاندارد با سایر طرفین فرض نمی کنند و فقط مسئولیتآن تفسیرهای رسمی NACE یا SSPC صادر شده توسط NACE یا SSPC را مطابق با رویه ها و سیاست های حاکمشان می پذیرند که انتشارتفاسیر توسط داوطلبان حقیقی را مستثنی می کنند.

کاربران این استاندارد NACE/SSPC مسئول بررسیسلامت مناسب، ایمنی، و اسناد مقررات و تعیین کاربرد آنها در ارتباط با ایناستاندارد پیش از استفاده آن می باشند. این استاندارد NACE/SSPC نمی تواندلزوما به تمام مسائل سلامت و ایمنی یا خطرات محیط زیستی مربوط به استفاده ازمتریال، تجهیزات و یا عملیات بیان شده یا ارجاع داده شده در این استاندارد بپردازد.کاربران این استاندارد NACE/SSPC نیز مسئول ایجاد سلامت مناسب، ایمنی یا فعالیت های محافظت از محیطزیست در صورت لزوم با مشورت مقامات قانونی مناسب می باشند تا به توافقی با هرگونهالزام قانونی قابل اجرای موجود پیش از استفاده از این استاندارد برسند.

تذکر احتیاطی: استانداردهای آماده سازی سطحی مشترک NACE/SSPC در معرض بررسیدوره ای هستند، و می توانند در هر زمانی مطابق با رویه های کمیته فن NACE/SSPC تجدیدنظر شدهیا از آنها صرف نظر شود. NACE و SSPC نیازمند این هستند که اقدام باید برای تائید مجدد، تجدید نظر، یاصرف نظر از این استاندارد صورت گیرد که دیرتر از پنج سال از تاریخ انتشار اوله ودر نتیجه بعد از تاریخ هر تائید یا تجدید نظر نباشد. کاربر باید احتیاط کند کهآخرین نسخه را بگیرد. خریداران استاندارد NACE/SSPC می تواننداطلاعات فعلی در تمام استانداردها و سایر انتشارات مشترک NACE/SSPC را با تماسگرفتن با سازمان ها از روش های زر دریافت کنند:

 

 NACE International

15835 Park TenPlace

Houston, TX77084-5145

+1 281-228-6200

 

 SSPC: The Society forProtective Coatings

800 TrumbullDrive

Pittsburgh PA15205

+1 412-281-2331

چکیده

این فعالیت استاندارد مشترک NACE International/SSPCآماده سازی سطوح بتنی را قبل از استفاده از پوشش محافظتی یا سیستم های روکش کردن پوشش می دهد. این استاندارد شامل دو جدول به روز شده میباشد، جدول 1 کلاس های آماده سازی سطح را با جزئیات بیان می کند و جدول 2 حداقلمعیارهای پذیرش را برای سطوح بتنی قبل از این پوشش ها و روش های تست مربوطه اعمالشوند ارائه می کند. پیوست به روز شده (غیرالزامی) شامل دو جدول دیگر می گردد، جدول A1ویژگی های معمول سطحی بتن فینیش شده و جدول A2لیست گسترده ای از روش های آماده سازی سطح برای سطوح بتنی را ارائه می کند. ایناستاندارد باید توسط تصریح کننده ها، اعمال کننده ها، بازرس ها، و سایرین که مسئولتعریف درجه استاندارد تمیزی، مقاومت، پروفیل و خشکی سطوح بتن آماده هستند استفادهگردد.

کلید واژه ها: ترکیدن فراگیر، کنده کاری بااسید، تعمیر سیمانی، چسبندگی پوشش، پوشش ها، بتن[2]،سیستم های روکشی، NACENo 6، سیستم های پوشش محافظتی، آماده سازی سطحی،پوسته کردن، پروفیل سطحی، مقاومت کششی، TG 417،تمیز کردن با وکیوم، آب با فشار

در استانداردهای NACE/SSPC، لفظهای "بایستی[3]"، "باید (الزامشدید)[4]"، "بهتر است(باید با الزام کمتر)[5]" و "می تواند[6]" مطابق باپاراگراف 2.2.1.8 قرارداد بین NACE International and SSPC:جامعه پوشش های حفاظتی استفاده می گردند. لفظ های "بایستی" و " باید (الزامشدید)" برای بیانکردن الزامات اجباری استفاده می گردند. لفظ "بهتر است (بایدبا الزام کمتر)" برای بیانچیزی استفاده می گردد که خوب است و توصیه می شود اما اجباری نیست. لفظ "می تواند" برای بیانچیزی است که اختیاری می باشد.

پش گفتار

استاندارد مشترک NACE International/SSPC آماده سازی سطح بتن را قبل از کاربرد پوششمحافظتی یا سیستم های روکش کردن پوشش می دهد. این استاندارد باید توسط تصریح کنندهها، اعمال کننده ها، بازرس ها، و سایرین که مسئول تعریف درجه استاندارد تمیزی،مقاومت، پروفیل و خشکی سطوح بتن آماده هستند استفاده گردد.

این استاندارد در اصل در سال 1997 توسط گروهوظیفه مشترک NACE/SSPC (TG)F، "آماده سازیسطحی بتن" آماده شد.این استاندارد مجددا در سال 2003 توسط گروه فنی ویژه NACE  (STG) 04،پوشش ها و روکش ها، آماده سازی سطحی محافظتی و کمیته گروه SSPC C.2،آماده سازی سطحی تائید شد. این استاندارد در سال 2018 توسط TG 417(که قبلا گروه وظیفه Fبود) مورد تجدید نظر قرار گرفت. این استاندارد توسط NACEتحت حسن توجهات STG04 و توسط کمیته گروه SSPC C.77صادر می شود.

NACE NO 6/SSPC-SP 13، آماده سازی سطحی بتن

1. کلیات

2. تعاریف

3. رویه های بازرسی قبل از آماده سازی سطحی

4. آماده سازی سطحی

5. بازرسی و دسته بندی سطوح بتنی آماده

6. معیار پذیرش

7. الزامات محیط زیستی و ایمنی

 

منابع

پیوست A:توضحات (غیر اجباری)

جداول

جدول 1: کلاس های آماده سازی سطح

جدول 2: حداقل معیار پذیرش برای سطوح بتنی قبلاز اینکه پوشش ها اعمال شوند.

جدول A1:ویژگی های معمول سطحی بتن فینیش شده

جدول A2:روش های آماده سازی سطح

 

بخش 1: کلیات

1.1. این استاندارد NACE/SSPC با جزئیات الزامات آماده سازی سطح بتن را با روش های مکانیکی[7]و شیمیایی قبل از کاربرد پوشش حفاظتی و سیستم های روکش بیان می کند.

1.2. این استاندارد با جزئیات روش های آمادهسازی سطحی و همچنین مقدار تمیزی سطح و پروفیل قابل دستیابی با هر روش را بیان میکند. تصریح کننده مسئول انتخاب کلاس مناسب آماده سازی سطحی از جدول 1 برای پوششحفاظتی مورد نظر و شرایط خدمات مورد نظر می باشد و این موارد باید طبق توافق تمامطرفین مشمول (مالک و یا تصریح کننده، تولید کننده یا پیمانکار[8])باشند.

 

 

جدول 1 کلاس های آماده سازی سطحی

کلاس

روش

محدوده پروفیل (CSP)(A)

بخش ارجاع داده شده

D-VC

تمیز کردن با وکیوم

NC(B)

4.2.2

W-LP

آب کشیدن با فشار پایین

NC(B)

4.2.2

W-DS

سایش پاک کننده

NC(B)

4.2.3

W-SC

پاک کردن با بخار

NC(B)

4.2.3

W-AE

کنده کاری با اسید

1-3

4.4

W-WJ

واتر جت (که شامل تخریب با آب و ترکیدن با آب می شود)

3-10

4.3.2.

M-GRD

خرد کردن- خشک

1-2

4.3.4.

M-GRW

خرد کردن- تر

1-2

4.3.4.

M-ABD

ترکیدن فراگیر- خشک

3-7(A)

4.3.1

M-ABW

ترکیدن فراگیر- تر

3-7(A)

4.3.1

M-SB

ترکیدن شاتی

3-9(A)

4.3.1

M-SC

کلنگ زنی

4-7

4.3.3

(A) ICRI [9]310.2 پروفیل های سطح بتن (CSP)؛ پانویس در پیوست A، جدول A2 را مشاهده کنید

(B) بدون تغییر

 

1.3 الزامات این استاندارد در تمام انواع سطوحسیمانی کاربردی هستند که شامل دیوارها و کف های بتن در جا[10]،دال های پیش ساخته[11]،دیوارهای بنایی[12]، سطوح بتن شاتکریت[13]و ملات های سیمانی، اندودها و یا زیرکارها.

1.4. ترکیب بندی و نصب بتن جدید و متریال تعمیرسیمانی می توانند بر انتخاب و کاربرد سیستم پوشش تاثیر بگذارند. این مسئولیت طراحاست که ترکیب بتن، مواد افزودنی، رویه های نهایی[14]،روش کیورینگ یا ترکیب و روغن  آزادسازی قالبرا مشخص کند؛ و متریال تعمیر سیمانی که تضمین می کنند بتن برای پوشش مناسب است.شرایط قرارگیری در معرض شیمیایی، فیزیکی (سایش) و محیط زیستی سطح باید برای سیستمپوشش مناسبی که باید انتخاب شوند، تعریف گردند.

1.5. سطوح بتنی موجود باید به طور کامل قبل ازکاربرد سیستم پوششی ارزیابی شوند. ارزیابی شرایط بتن برای  تضمین اینکه سوبسترا معقول و مناسب برای پوششاست، مسئولیت مالک/ تصریح کننده می باشد.

1.6. یک سطح بتن آماده شده قابل قبول بهتر استبدون آلودگی، لایه ضعیف سطحی، عامل چسبندگی ضعیف بتن و گرد و غبار باشد و بهتر استیک سوبسترا معقول و یکپارچه مناسب را برای کاربرد پوشش محافظتی یا سیستم های روکشیفراهم کند.

1.7 این استاندارد حداقل الزامات برای سطح بتنیرا بعد از آماده سازی و نیز روش های تست ویژه و معیارهای پذیرش برای مقاومت کششسطحی، پروفیل، تمیزی، آلودگی های باقی مانده، pH، ومقدار رطوبت تعیین می کند.

1.8. الزامات اجباری این استاندارد در بخش های1 تا 7 به صورت زیر داده شده اند:

بخش 1: کلیات

بخش 2: تعاریف

بخش 3: رویه ها بازرسی قبل از آماده سازی سطحی

بخش 4: آماده سازی سطحی

بخش 5: بازرسی و دسته بندی سطوح بتنی آماده

بخش 6: معیارهای پذیرش

بخش 7: الزامات ایمنی و محیط زیستی

1.9 پیوست A(غیر الزامی) شامل الزامات اجباری نمی شود.

بخش 2: تعاریف

پوشش[15]:پوشش حفاظتی یا سیستم روکش را مشاهده کنید.

بتن: مواد درست شده از سیمان هیدرولکی و مصالحدانه ای بی اثر از قبیل ماسه و سنگریزه که تا حد استحکام پاسخگو با آب ترکیب میشود و توسط روش های مختلف برای سفت کردن و به دست آوردن مقاومت قرار می گیرد.

کیورینگ (بتن): اقدام صورت گرفته برای حفظرطوبت و شرایط دمایی در یک مخلوط سیمانی تازه اجرا شده که هیدراسیون سیمانهیدرولیکی را ممکن می کند به گونه ای که ویژگی های بالقوه مخلوط می توانند رشدکنند.

ترکیب کیورینگ (ترکیب کیورینگ پوسته ای): مایعیکه می تواند برای شکل دهی یک پوسته در سطح بتن تازه در محل قرار گرفته برای به عقبانداختن از دست دادن آب اعمال شود.

 شورهزدگی (سفیدک): یک ته نشین کلا سفید رنگ که زمانی تشکیل می شود که ترکیبات قابل حلدر آب در محلول از سوبستراهای بتنی، بنایی یا گچی ظاهر شوند و توسط واکنشی از قبیلکربوناسیون یا کریستالی شدن توسط تبخیر رسوب کنند.

باله ها[16]:یک انتشار خطی باریک در یک سطح بتنی شکل گرفته که از جریان ملات در فضاهای قالبحاصل می شود.

فینیش[17]:بافت سطح بتن بعد از استحکام و بعد از اینکه عملیات فینیشینگ انجام شده بودند.

فینیشینگ[18]:همسطح سازی، هموارسازی، محکم سازی و در غیر اینصورت تیمار سطوح بتنی که اخیرا اجراشده و تازه است، یا ملات برای تولید ظاهر و خدمات مطلوب.

پاک سازی با آب با فشار بالا (HP WC): پاکسازی با آب انجام شده در فشارهای 34 تا70 MPa (5000 تا 10000 psig)

آب پاشی فشار بالا (واتر جت) (HP WJ): آب پاشی انجام شده در فشارهایی از 70 تا210 MPa (10000 تا 30000 psig)

لانه زنبور: حفره های ایجاد شده در بتن به دلیلناتوانی ملات برای پر کردن موثر فضاهای میان ذرات مصالح دانه ای درشت و سایرانسدادها.

لایه ضعیف سطحی: یک لایه باریک، ضعیف و شکنندهسیمان و مصالح دانه ای روی سطح بتن. مقدار لایه سطحی تحت تاثیر انواع مقادیر موادافزودنی، درجه جوابدهی و مقدار آب در بتن می باشد.

روکش کردن: پوشش محافظتی یا سیستم روکش رامشاهده کنید.

تخلخل: حفره های کوچک که به سیال اجازه می دهنددر متریال غیرقابل نفوذ، نفوذ کنند.

پوشش محافظتی یا سیستم روکش (پوشش): برای اهدافاین استاندارد، پوشش محافظتی یا سیستم های روکش (که سیستم های مانع محافظتی نامیدهمی شوند) ترموست[19]، ترموپلاستیک، هیبریدهای غیرارگانیک/ ارگانیک، یا مواد متالیک به کار رفته در یک یا چند لایه توسط روش هایمختلف از قبیل قلم مو، غلتک، ماله، اسپری، و اسپری حرارتی. آنها برای محافظت ازبتن دربرابر کاهش درجه توسط مواد شیمیایی، سایش، آسیب فیزیکی و از دست دادنیکپارچگی ساختاری بعدی استفاده می شوند. سایر عملکردهای بالقوه شامل کردن موادشیمیایی، جلوگیری از لکه دار شدن بتن، و جلوگیری از آلوده شدن مایعات توسط بتن میباشند.

عوامل آزاد سازی (عوامل آزادسازی از قالب):مواد استفاده شده برای جلوگیری از چسبیدن بتن به سطح.

درجه بندی: پوسته پوسته شدن موضعی قسمت نزدیکبه سطح بتن یا ملات سفت شده.

سیلر (ترکیب پوشش دهنده): مایعی که در سطح بتناعمال می شود تا از نفوذ مایع یا محیط گازی طی در معرض قرار گیری جلوگیری کرده یاآن را کاهش دهد. سوبستراهای بتنی سالم معمولا بدون حفره ها یا ترک های اضافی،مقاومت و انسجام را نشان می دهند.

پوسته پوسته شدن (بتن): تراشیده شدن ناگهانی،تکه تکه شدن، یا جدا شدن سطح یا پوشش سطحی (در این سند پوسته پوسته شدن شامل تکهتکه شدن، معمولا به شکل برفک، جدا شده از جرم بزرگتری توسط باد ، توسط آب و هواتوسط فشار یا انبساط در جرم بزرگتر می شود؛ پوسته های کوچک شامل فرورفتگی مدور میشوند که بزرگتر از 120 mm (5 in) عمق و 150 mm (6in) در هیچ بُعدی نمی باشد؛ یک پوسته بزرگ میتواند مدور یا بیضی یا در بعضی موارد دراز باشد، که در بزرگترین بعد خود بزرگتر از120 mm (5in) عمق و 150 mm (6in)  بعد می باشد.

تخلخل سطحی[20]:تخلخل یا قابلیت نفوذ در سطح بتن می تواند بخارها، رطوبت، مواد شیمیایی و مایعپوشاننده را جذب کند.

آماده سازی سطحی: روش یا ترکیب روش های استفادهشده برای تمیز کردن سطح بتن، از بین بردن مواد سست و ضعیف و آلودگی ها از سطح،تعمیر سطح و سخت کردن سطح برای بیشتر کردن چسبندگی پوشش محافظتی یا سیستم روکشکردن

پروفیل سطحی (بافت): کانتور سطحی که از لبهمشاهده می شود

حفره های هوای سطحی: حفره های قابل مشاهده درسطح جامد.

واتر جت با فشار فوق العاده بالا (UHP WJ):واتر جت انجام شده در فشارهای بالاتر از 210 MPa (30000 psig).

 

بخش 3: رویه های بازرسی قبل از آماده سازی سطحی

3.1. بتن باید قبل از آماده سازیسطح برای تعیین شرایط بتن و برای تعیین روش مناسب با ترکیب روش هایی که باید برایآماده سازی سطح، و نیز برای برآورد الزامات سیستم پوششی که باید اعمال شوند،بازرسی گردد. تغییرات داخلی در شرایط سطحی مشاهده شده در دیوارها و سقف ها درمقابل تغییرات در کف ها باید طی انتخاب تکنیک ها و روش های آماده سازی سطح در نظرگرفته شوند. برای مثال، دیوارها و سقف ها با احتمال بیشتری نسبت به کف ها دارایحفره های هوایی سطحی، باله ها، عامل های آزادسازی قالب و حالت لانه زنبوری میشوند. ACI[21]364.IR4 راهنمای سودمندی را برایبازرسی و ارزیابی ساختارها ارائه می کند.

3.2. بازرسی بصری

تمام سطوح بتنی ای که باید آماده شده و پوشش داده شوند، میبایست از لحاظ نشانه های عیب های بتن، آسیب ظاهری، آسیب شیمیایی، آلودگی و رطوبتاضافی بازرسی شوند.

3.3.  درجه عملآوری بتن

بهتر است بتن با رویه های توصیف شده در ACI 308 عملآوری شود. الزامات کیورینگ[22] شاملحفظ رطوبت مناسب و دماهای مناسب برای حداقل دوره زمانی است. آماده سازی سطحی انجامشده در بتنی که به اندازه کافی عمل آوری نشده است یا مقاومت پایینی دارد، می تواندپروفیل سطحی بسیار درشتی را ایجاد کند یا مقدار اضافی بتن را حذف کند.

3.4. عیب های بتن

عیب های بتن از قبیل حالت لانه زنبوری و پوسته شدن می بایستتعمیر شوند. رویه های توصیف شده در ICRI 310  یا ACI 301 می توانند برایتضمین اینکه سطح بتنی قبل از آماده سازی سطحی معقول است، استفاده گردند. اطلاعاتبیشتر راجع به بررسی عیب ها می توانند در ICRI 210.4 و NACE SP0308 یافت شوند.

3.5. آسیب ظاهری

3.5.1. به طور معمول چند روش آماده سازی رایج برای کاهشمقاومت چسبندگی سطح بتن آماده شده وجود دارند. مقاومت های چسبندگی حاصل شده درسطوح آماده شده با روش های پاک سازی مکانیکی با تاثیر بالا بسیار کمتر از موارد آمادهسازی شده در زمانی  است که از روش هایپاکسازی غیر اثرگذار استفاده شدند. این کاهش در مقاومت چسبندگی می تواند به زخمیشدن، ترک خوردن خمیر سیمان، از دست دادن مصالح دانه ای بدون جداسازی کامل از بتنزیرلایه نسبت داده شود. این لایه با ریز ترکهای به هم پیوسته، معمولا تا عمق 3 تا10 میلیمتر ادامه می یابند (0.12 تا 0.4 اینچ) و معمولا به این شکل است که اینآسیب با افزایش وزن و توان تجهیزات استفاده شده افزایش می یابد.

3.5.2. بهتر است بتن از لحاظ صحت و درستی توسط روش های کیفیتوصیف شده در پیوست A، پاراگراف A4.3 مورد آزمایش قرار گیرد.

3.5.3. وقتی یافته های کیفی بی نتیجه هستند یا زمانی کهیافته کمی مشخص به دست آمده، بتن می بایست برای تعیین مقاومت کششی سطحی با استفادهاز روش های توصیف شده در پیوست A، پاراگراف A8 مورد آزمایش قرار گیرند.

3.5.4. بتنی که به دلیل نیروهای فیزیکی آسیب دیده است،مانند تاثیر سایش یا خوردگی آرماتور، اگر آسیب بر عملکرد پوشش تاثیر بگذارد میبایست قبل از آماده سازی، سطح تعمیر شود. تعمیرات باید مطابق با ACI 301، ACI 562، ACI 546 أَژٍ546ات باید مطابق با  تاثیر بگذارد ، NACE SP0390، یا پیوست A، پاراگراف A4 صورت پذیرد.

3.6. آسیب شیمیایی

3.6.1 بتن توسط مواد شیمیایی مختلف مورد حمله قرار می گیرد،که در ACI 515.2R و PCA IS001[23] با جزئیات بیان شده است.

3.6.2. تمام سطوح بتنی که در معرض مواد شیمیایی هستند میبایست از جهت آلودگی مورد آزمایش قرار گیرند که در پاراگراف 3.7 توصیف شده اند

3.6.3. بتنی که در معرض مواد شیمیایی است می بایست با روشهای کیفی توصیف شده در پیوست A، پاراگراف A43 مورد آزمایش قرار گیرد.

3.7. آلودگی

3.7.1. آلودگی روی سطوح بتنی شامل تمام مواردی می شود که میتوانند بر چسبندگی و عملکرد پوششی که باید اعمال شود تاثیر بگذارد. به طور مثالاین موارد شامل آلودگی های ناشی از روغن، گریس، مواد شیمیایی و پوشش های ناسازگارموجود می شود . ( اما محدود به آنها نمی شوند )

3.7.2. آلودگی می تواند توسط روش های توصیف شده در پیوست A، پاراگراف A5 شناسایی شود.این روش ها شامل بررسی بصری، اندازه گیری قطره آب (زاویه تماس)، تست pH، بررسی سنگشناسی و روش های تحلیلی ابزاری مختلف می شوند اما محدود به آنها نمی شوند. نمونهگیری هسته ای می تواند برای تعیین عمقی که آلودگی به بتن نفوذ کرده است نیاز باشد.

3.7.3. سطوح بتنی که آلوده شده اند یا پوشش هایی بر روی سطحآن موجود است، می بایست توسط روش توصیف شده در پیوست A، پاراگراف A8 برای تعییناینکه آیا آلودگی یا پوشش موجود بر چسبندگی و عملکرد پوششی که باید اعمال شود  تاثیر منفی می گذارد ، مورد آزمایش قرار گیرد.

3.8. رطوبت

میزان رطوبت در بتن می تواند با روش های توصیف شده درپاراگراف 5.5 تعیین شود.

بخش 4: آماده سازی سطح

4.1. اهداف

4.1.1. هدف آماده سازی سطحی تولید سطح بتنی است که مناسب اعمالو چسبندگی سیستم پوشش محافظتی مشخص شده می باشد.

4.1.2. پیش آمدگی هایی از قبیل لبه های تیز، باله ها وپاشیدن بتن باید طی آماده سازی سطح حذف شوند.

4.1.3. حفره ها و سایر عیب هایی که روی سطح بتن یا نزدیک بهآن است، می بایست طی آماده سازی سطح به طور کامل نمایان و اصلاح شوند.

4.1.4. کلیه بتن های ناسالم و ضعیف باید ،  به گونه ای که تنها بتن سالم باقی بماند ، حذفشود.

4.1.5 بتن آسیب دیده بر اثر تماس با مواد شیمیایی باید حذفشود به گونه ای که تنها بتن سالم باقی می ماند.

4.1.6. تمام آلودگی ها، عامل های آزادسازی قالب، سفیدک[24]،ترکیبات کیورینگ و پوشش های موجود ناسازگار با پوشش جدید باید حذف شوند.

4.1.7. روش آماده سازی سطح یا ترکیب روش ها، بهتر است مبنیبر شرایط بتن و الزامات سیستم پوششی که باید اعمال شود باشد.

4.1.8. تمام سطوح بتنی آماده شده می بایست منطبق با شرایط  مورد نیاز سطح برای اجرای سیستم پوششی مورد نظر،تعمیر شوند.

4.2. روش های پاک کردن سطح

4.2.1. روش های پاک کردن سطح توصیف شده در پاراگراف های4.2.2. و 4.2.3 نباید به عنوان تنها روش آماده سازی سطح بتنی که باید پوشش دادهشود استفاده شوند زیرا آنها تمام لایه های ضعیف سطحی و آلودگی ها را از بین نمیبرند یا پروفیل سطح بتن را تغییر نمی دهند. این روش ها باید در صورت نیاز استفادهشوند، قبل و یا بعد از روش های مکانیکی و شیمیایی در پاراگراف های 4.3 و 4.4 و بررسیوضعیت موضوجو باید روش تکمیلی در صورت نیاز به کار گرفته شود.

4.2.2. پاک کردن با وکیوم، پاک کردن با فشار هوا، و پاککردن با آب که در [25]ASTM D4258 میتوانند برای حذف آلودگی، سستی، مواد و یا گرد و غیار از بتن استفاده شوند.

4.2.3. پاک کردن با آب و بخار که در ASTM D4258 توصیف شد میتواند برای حذف روغن و گریس از بتن استفاده شود.

4.3. روش های آماده سازی مکانیکی سطح بتن

4.3.1. تمیزکاری سایشی خشک، تمیزکاری سایشی تر، تمیزکاریسایشی به کمک وکیوم و تمیزکاری با گریزنده از مرکز شاتی که در ASTM D4259 توصیف شد میتوانند برای حذف آلودگی ها، لایه ضعیف سطحی و بتن ضعیف استفاده شوند تا حفره هایزیرسطحی را ظاهر کنند و سطح بتن مناسبی را با پروفیل کافی و تخلخل سطحی تولیدکنند. جدول A2 را مشاهده کنید.

4.3.2. پاک کردن با آب فشار بالا و فوق بالا یا روش هایواترجت که در چهار استاندارد مشترک واترجت NACE/SSPC ، ASTM D4259، ICRI 310.3R یا فعالیتتوصیه شده (WJTA-IMCA) انجمن فناوری واترجت برای استفاده از تجهیزات واترجتینگ فناوریواترجت، می تواند برای حذف آلودگی ها، لایه ضعیف سطحی، پوشش های موجود و بتن ضعیف،در معرض قرار دادن حفره های زیر سطحی و تولید سطح بتن سالم با پروفیل کافی و تخلخلسطحی استفاده شود. پیوست A جدول A2 را مشاهده کنید.

4.3.3. روش های ابزار تاثیر می توانند برای حذف پوشش هایموجود، لایه ضعیف سطحی و بتن ضعیف استفاده شوند. این روش ها شامل کلنگ زنی، تیشهکردن سطوح بتنی[26]و تیزه چکش چرخان که در ASTM D4259 توصیف شد استفاده گردند. روش های ابزار تاثیر می توانند سطوح بتنیرا بشکنند یا باعث ترک کوچک شوند و ممکن است نیاز باشد از یکی از رویه های موجوددر پاراگراف های 4.3.1 یا 4.3.2 برای تولید سطح بتنی سالم با پروفیل کافی و تخلخلسطحی استفاده کند. سالم بودن سطح بتن آماده شده با استفاده از روش تاثیر می تواندبا یکی از آزمون های مقاومت کششی توصیف شده در پیوست A، پاراگراف A8 تائید شود.

4.3.4. روش های ابزار قدرتی مانند آسیاب چرخشی، ماسه زنی وبرس زنی سیم آنطور که در ASTM D4259 توصیف شد می توانند برای حذف پوشش های موجود، لایه های ضعیف بتن،بتن ضعیف و پیش آمدگی ها در بتن استفاده شوند. ممکن است این روش ها پروفیل سطحمورد نیاز را تولید نکنند و ممکن است نیازمند یکی از رویه های توصیف شده درپاراگراف های 4.3.1 یا 4.3.2. برای تولید سطح بتنی با پروفیل کافی و تخلخل سطحیباشند. جدول A2 را مشاهده کنید.

4.3.5. آماده سازی سطحی با استفاده از روش های توصیف شده درپاراگراف های 4.3.1 تا 4.3.4 می بایست به گونه ای انجام شود که سطحی یکپارچه وسالم را ارائه کند که برای سیستم پوشش حفاظتی مشخص شده مناسب است.

4.4. آماده سازی سطح شیمیایی

کنده کاری اسیدی که در ASTM D4260 توصیف شد میتواند برای حذف لایه ضعیف سطحی و بتن ضعیف و ارائه پروفیل سطح در سطوح بتنیاستفاده شود. این روش نیازمند حذف کامل تمام محصولات واکنشی و تست pH برای تضمینخنثی سازی اسید می باشد. کنده کاری اسید نباید در قسمت هایی که ترکیبات کیورینگ،سیلر[27] وآلودگی ها مانع اسید از واکنش با بتن می شوند استفاده شوند. کنده کاری اسید بایدتنها جایی استفاده شود که رویه های کنترل، آلودگی و ته نشینی مواد خطرناک در محلوجود دارند. کنده کاری اسید با اسید هیدروکلریک (برای مثال اسید موریاتیک) نبایددر جایی استفاده شوند که احتمال خوردگی فلز در بتن (میلگرد یا فیبرهای فلزی) وجوددارد.

4.5. پاک کردن سطح

بعد از اینکه سطح بتن برای سالم بودن مورد نیاز و پروفیلسطحی آماده شد، سطوح می توانند هنوز توسط یکی از روش های توصیف شده در پاراگراف4.2 برای حذف بقایای ایجاد شده توسط روش آماده سازی سطح یا حذف محیط مصرف شده تمیزشوند.

4.6. تعمیرات و همبندی

4.6.1. قبل از رفتن به مبحث تعمیرات و همبندی، سطح بتنآماده شده باید مطابق با بخش 5 بازرسی شود. بعد از اینکه همبندی و تعمیرات سطح بتنتکمیل شدند، مناطق تعمیر شده می بایست مجددا مطابق با بخش 5 بازرسی شوند.

4.6.2. تمام خوردگی ها[28]،حفره های هوایی سطح و سایر ناهنجاری هامی بایست توسط سیستم پوشش دهی آنطور که دراسناد مربوط به تهیه مشخص شده است تا سطح مورد نیاز تعمیر شوند.

4.6.3. تمام مواد تعمیر، هم به صورت سیمانی و هم پلیمریک،بهتر است توسط تولیدکننده پوشش دهنده سازگار با پوششی که می خواهد اعمال شود،تائید شده یا توصیه گردند.

4.6.4. مواد تعمیر باید مطابق با دستروالعمل های منتشر شدهتولید کننده عمل آوری شوند.

4.6.5 بخش تعمیر شده می تواند نیازمند آماده سازی سطحیبیشتر قبل از کاربرد پوشش باشد.

بخش 5: بازرسی و دسته بندی سطوح بتنی آماده

5.1. مقاومت کششی سطحی بتنی و چسبندگی پوشش

5.1.1. ASTM D7234 برای اندازه گیری چسبندگی پوشش استفاده می شود؛ روش ترجیحی اعمالیک آزمایش همبندی از سیستم پوشش مورد نظر (یا فقط پرایمر) در سطح بتن آماده شده وسپس انجام ASTM D7234 در سطح بتن پوشش داده شده (یا پرایم شده) می باشد (پیوست A، پاراگراف A8 را مشاهدهکنید).

5.1.2. اگر امکان اعمال آزمایش همبندی پرایمر مورد نظر یاسیستم پوشش وجود ندارد، یا نیاز به تائید یا تعیین مقاومت کششی سطح بتن عریان یامواد تعمیر بتن وجود دارد، ASTM C1583 بهتر است بعد از اینکه آماده سازی سطح مشخص شده تکمیل شد انجامگیرد (پیوست A، پاراگراف A8 را مشاهده کنید).

پروفیل سطح

5.2.1. اگر پروفیل سطح مشخص برای عملکرد سیستم پوششی کهباید اعمال شود نیاز باشد، پروفیل می بایست در اسناد تهیه و خریداری مشخص گردد.

5.2.2. پروفیل سطح سطوح بتنی آماده شده باید بعد از تمیزکردن و خشک کردن اما قبل از تعمیرات یا کاربرد پوشش ارزیابی شود.

5.2.3. پروفیل سطح می تواند با مقایسه پروفیل سطح بتن آمادهبا راهنمای ICRI شماره 310 تراشه های مقایسه گر پروفیل سطح بتنی (CSP) [29]ارزیابی شود.

5.2.4. اگر روش های توصیف شده در پیوست A توسط طرفینمورد قبول واقع شود، پاراگراف A7 نیز می تواند برای تعیین پروفیل سطحی سطح بتنی استفاده گردد.

پاکسازی سطح

5.3.1. تمام سطوح بتنی آماده شده می بایست از لحاظ تمیزیسطحی بعد از پاکسازی و خشک کردن اما قبل از تعمیرات یا اعمال پوشش بازرسی شوند. بهپیوست A، پاراگراف A5 مراجعه کنید. اگر سطوح بتنی تعمیر شوند، می بایست برای پاکسازیسطحی قبل از اعمال پوشش مجددا بازرسی شوند.

5.3.2. سطوح بتنی آماده می توانند برای پاکسازی سطحی توسطسایش آهسته سطح با پارچه تیره رنگ یا فشار دادن نوار چسبنده مات روی سطح بازرسیشود. روش آزمایش و میزان قابل قبول گرد و غبار باقی مانده می بایست مورد توافقطرفین باشد.

5.3.3. روش استفاده شده برای تائید سازگاری پوششی که بایددر سطح آلوده شده اعمال شود یا روی سطوح آلوده شده ای که  پاک سازی و تائید شدند، می بایست توسط تولیدکننده پوشش تائید شده و در اسناد تهیه و خرید مشخص شود.

pH

5.4.1 اگر یک محدوده مشخص pH برای عملکردمناسب سیستم پوششی که باید اعمال شود نیاز باشد، pH بتن و روش هایقابل قبول اندازه گیری باید در اسناد تهیه و خرید مشخص شوند.

5.4.2. ASTM D4262 یا سایر روش هایی که بر سر آنها توافق شده است می توانند برایتعیین pH استفاده شوند.

5.4.3. اگر سطوح بتنی با کنده کاری اسیدی آماده شوند،اندازه گیری های pH سطوح بتن بهتر است بعد از آب کشی اما قبل از خشک شدن سطح آمادهشده انجام شوند.

مقدار رطوبت

5.5.1. اگر مقدار رطوبت مشخص برای عملکرد مناسب سیستم پوششیکه باید اعمال شود، نیاز باشد، مقدار رطوبت بتن و روش های قابل قبول اندازه گیریباید در اسناد خرید مشخص شوند.

5.5.2. سطوح آماده بتنی بهتر است از لحاظ رطوبت مواد باقیمانده بعد از پاکسازی و خشک شدن و قبل از به کار گیری پوشش تست شوند.

5.5.3. ASM D4263، ASTM F1869 یا ASTM F2170 بهتر است برای تعیین مقدار رطوبت باقیمانده در بتن استفاده شوند. ACI 302.0 بهتر است بهعنوان راهنما برای اطلاعات بیشتر استفاده شود.

5.5.4. در صورت نیاز یا پذیرش توسط طرفین، هرکدام از روشهای توصیف شده در پاراگراف 5.5.3. می توانند برای تعیین مقدار رطوبت سطح بتناستفاده شوند.

بخش 6: معیارهای پذیرش

6.1. حداقل معیار پذیرش برای سطوح بتن آماده می بایست مطابقبا جدول 3 یا مشخص شده در اسناد خرید باشد.

6.2. اگر الزامات مربوط به تولید کننده برای پوشش های خاصنسبت به آنچه در جدول 2 لیست شده، سخت گیرانه تر باشد، الزامات سخت گیرانه تری میبایست اعمال گردد.

جدول 2 حداقل معیار پذیرش برای سطوح بتنی قبل از اینکه پوششها اعمال شوند

ویژگی

روش تست

خدمات سبک (A)

خدمات شدید(B)

مقاومت کششی سطحی

ASTM D7234

1.4 MPa (200 psi) min

2.1 MPa (300 psi) min

و یا

 

 

 

مقاومت کششی سطحی

ASTM C1583

1.4 MPa (200 psi) min

1.7 MPa (250 psi) min

پروفیل سطحی

ICRI No.310.2

CSP 2 min

CSP 3 min

پاکسازی سطحی

ASTM D4258 (گرد و غبار قابل مشاهده)

بدون گرد و غبار قابل مشاهده

بدون گرد و غبار قابل مشاهده

آلودگی های باقی مانده (c)

ASTM F21

قطرات آب سطح را فورا خیس می کنند که یک نوار یکپارچه پیوسته را تشکیل می دهد

قطرات آب سطح را فورا خیس می کنند که یک نوار یکپارچه پیوسته را تشکیل می دهد

pH (کنده کاری اسید)

ASTM D4262

-1pH تا +2pH تغییر در آب کشی

توصیه نمی شود

مقدار رطوبت (D)

ASTM D4263

رطوبت غیرقابل مشاهده

رطوبت غیرقابل مشاهده

و یا

 

 

 

مقدار رطوبت (D)

ASTM F1869

15 g/24 hr/m2 (3IB/24 hr/1000 ft2) max

15 g/24 hr/m2 (3IB/24 hr/1000 ft2) max

و یا

 

 

 

مقدار رطوبت (D)

ASTM F2170

80 % Max

80 % Max

(A) خدمات سبک اشاره بر شرایط قرار گیری در معرض مواردی چون ترافیک سبک (یعنی ترافیک پا و گاری های چرخ دار سبک)، رطوبت، مواد شیمیایی غیرمهاجم و چرخه های فریز/گداختن سبک دارند

(B) خدمات شدید اشاره بر قرار گیری در معرض مواردی چون ترافیک ماشینی سنگین (یعنی جرثقیل سنگک دار، کامیون های سنگین یا گاری هایی با چرخ های فولادی)، مواد شیمیایی آسیب رسان، غوطه وری یا شوک حرارتی (برای مثال شستن در آب داغ یا پاک سازی با بخار)

(C) اگرچه ارقام موجود در ASTM F21 نشانگر یافته های ارزیابی در گونه های نیکل هستند، اما نوارهای آب و استاندارد نشان داده شده برای سطوح بتنی قابل اجرا می باشند.

(D) توجه: دو سناریو در اینجا وجود دارد که معیارهای مقدار رطوبت در جدول 2 ممکن است در آن اعمال نشوند. اولین سناریو در زیر درجه یا همان درجه یا دال های بیرونی یا دیوارهاست که دستیابی به سطح پایین رطوبت نشان داده غیرممکن یا غیرعملی است. دومین سناریو موقعی است که روطبتی که پوشش های پرتحمل را فشرده می کند یا مرطوب می کند مشخص می شوند. برای اطلاعات بیشتر پاراگراف A9 در پیوست A را مشاهده کنید.

 

 

 

بخش 7: الزامات ایمنی و محیطی

7.1. تخلیه و دفع آلوده کننده ها، پوشش های قدیمی، اسید ازکنده کاری و آب آلوده شده و محیط ترکیدنی می بایست مطابق با تمام مقررات عامل هایقانونی و تسهیلات قابل اجرا باشد.

7.2. کنترل مواد خطرناک، عملیات ماشینی، محافظت از کارگر وکنترل غبار هوابرد و آلاینده های هوامی بایست مطابق با تمام قوانین سلامت و ایمنینمایندگی های مقررات و تسهیلات قابل اجرا باشد.

 

 

منابع

1. ICRI 310.2 (latest revision), “Selectingand Specifying Concrete Surface Preparation for Sealers, Coatings, and PolymerOverlays” (Des Plaines, IL: ICRI).

2. ACI 116R (latest revision), “Cement and ConcreteTerminology, SP-19(90)” (Farmington Hills, MI: ACI).

3. SSPC Protective Coatings Glossary, 2011 (Pittsburgh,PA: SSPC).

4. ACI 364.1R (latest revision), “Guide for Evaluationof Concrete Structures Before Rehabilitation” (Farmington Hills, MI: ACI).

5. ACI 308 (latest revision), “Standard Practice forCuring Concrete” (Farmington Hills, MI: ACI).

6. ICRI 310.1 (formerly No. 03730) (latest revision),“Guide for Surface Preparation for the Repair of Deteriorated ConcreteResulting from Reinforcing Steel Corrosion” (Des Plaines, IL: ICRI).

7. ACI 301 (latest revision), “Specifications forStructural Concrete for Buildings” (Farming­ton Hills, MI: ACI).

8. ICRI 210.4 (latest revision), “Guide forNondestructive Evaluation Methods for Condition Assessment, Repair, andPerformance Monitoring of Concrete Structures” (Des Plaines, IL: ICRI).

9. NACE SP0308 (latest revision), “Inspection Methodsfor Corrosion Evaluation of Conventionally Reinforced Concrete Structures“(Houston, TX: NACE).

10. ACI 562 (latest revision), “Code Requirements forEvaluation, Repair, and Rehabilitation of Concrete Buildings and Commentary”(Farmington Hills, MI: ACI).

11. ACI 546 (latest revision), “Guide for the Selectionof Materials for the Repair of Con­crete” (Farmington Hills, MI: ACI).

12. NACE SP0390 (latest revision), “Maintenance andRehabilitation Considerations for Corrosion Control of ExistingSteel-Reinforced Concrete Structures” (Houston, TX: NACE).

13. ACI 515.2R (latest revision), “Guide to the Use ofWaterproofing, Dampproofing, Protective, and Decorative Barrier Systems forConcrete” (Farmington Hills, MI: ACI).

14. PCA IS001 (latest revision), “Effects of Substanceson Concrete and Guide to Protec­tive Treatments” (Skokie, IL: PCA).

15. ASTM D4258 (latest revision), “Standard Practicefor Surface Cleaning Concrete for Coating” (West Conshohocken, PA: ASTM).

16. ASTM D4259 (latest revision), “StandardPractice for Abrading Concrete” (West Conshohocken, PA: ASTM).

17. ICRI 310.3R-2014 (latest revision), “Guide for the Preparationof Concrete Surfaces for Repair Using Hydrodemolition Methods” (Des Plaines,IL: ICRI).

18. WJTA-IMCA (latest revision), “Recommended Practices for theUse of High Pressure Waterjetting Equipment” (St. Louis, MO: WJTA-IMCA).

19. ASTM D4260 (latest revision), “Standard Practice for Liquidand Gelled Acid Etching of Concrete” (West Conshohocken, PA: ASTM).

20. ASTM D7234 (latest revision), “Standard Test Method forPull-Off Adhesion Strength of Coatings on Concrete Using Portable Pull-OffAdhesion Testers” (West Conshohocken, PA: ASTM).

21. ASTM C1583 (latest revision), “Standard Test Method forTensile Strength of Concrete Surfaces and the Bond Strength or Tensile Strengthof Concrete Repair and Overlay Materials by Direct Tension (Pull-off Method)”(West Conshohocken, PA: ASTM).

22. ASTM D4262 (latest revision), “Standard Test Method for pH ofChemically Cleaned or Etched Concrete Surfaces” (West Conshohocken, PA: ASTM).

23. ASTM D4263 (latest revision), “Standard Test Method forIndicating Moisture in Con­crete by the Plastic Sheet Method” (WestConshohocken, PA: ASTM).

24. ASTM F1869 (latest revision), “Standard Test Method forMeasuring Moisture Vapor Emission Rate of Concrete Subfloor Using AnhydrousCalcium Chloride” (West Consho­hocken, PA: ASTM).

25. ASTM F2170 (latest revision), “Standard Test Method forDetermining Relative Humidity in Concrete Floor Slabs Using In Situ Probes”(West Conshohocken, PA: ASTM).

26. ACI 302.2R (latest revision), “Guide for Concrete Slabs thatReceive Moisture-Sensitive Flooring Materials” (Farmington Hills, MI: ACI).

27. ASTM F21 (latest revision), “Standard Test Method forHydrophobic Surface Films by the Atomizer Test” (West Conshohocken, PA: ASTM).

28. F.S. Gelfant, “Contaminated Concrete—Effect of Surface PreparationMethods on Coating Performance,” JPCL 12, 12 (1995): pp. 60-72.

29. T.I. Aldinger, B.S. Fultz, “Keys to Successfully PreparingConcrete for Coating,” JPCL 6, 5 (1989): pp. 34-40.

30. T. Dudick, “Concrete Standards for Resinous Toppings,” SSPC93-06: Innovations for Preserving and Protecting Industrial Structures,November 13-18, 1993 (Pittsburgh, PA: SSPC, 1993).

31. R. Boyd, “Quality Control in Cleaning and Coating Concrete,”SSPC 91-19: Protective Coatings for Flooring and Other Concrete Surfaces,November 10-15, 1991 (Pittsburgh, PA: SSPC, 1991), pp. 5-7.

32. L.D. Vincent, Corrosion Prevention by Protective Coatings, 2nded. (Houston, TX: NACE, 1999).

33. NACE SP0892 (latest revision), “Coatings andLinings over Concrete for Chemical Immersion and Containment Service” (Houston,TX: NACE).

34. NACE 6G197/SSPC-TU 2 (latest revision),“Design, Installation, and Maintenance of Coating Systems for Concrete Used inSecondary Containment,” (Houston, TX: NACE, and Pittsburgh, PA: SSPC).

35. ASTM PCN: 03-401079-14, “Manual of Coating Work forLight-Water Nuclear Power Plant Primary Containment and Other Safety-RelatedFacilities” (West Conshohocken, PA: ASTM, 1979), pp. 114-119.

36. H.H. Baker, R.G. Posgay, “The Relationship BetweenConcrete Cure and Surface Preparation,” JPCL 8, 8 (1991): pp. 50-56.

37. T.I. Aldinger, “Coating New Concrete: Why Wait 28Days?” SSPC 91-19: Protective Coatings for Flooring and Other ConcreteSurfaces, November 10-15, 1991 (Pitts-burgh, PA: SSPC, 1991), pp. 1-4.

38. J. Steele, “Effective Sealing, Priming and Coatingof New and Uncured Concrete,” Concrete: Surface Preparation, Coating andLining, and Inspection, January 28-30, 1991 (Houston, TX: NACE, 1991).

39. F. Hazen, “Repairing Concrete Prior to LiningSecondary Containment Structures,” JPCL 8, 1 (1991): pp. 73-79.

40. C.T. Grimm, “Cleaning Masonry: A Review of theLiterature,” Publication #TR 2-88, Construction Research Center, (Arlington,TX: University of Texas at Arlington, Novem­ber 1988).

41. S. Lefkowitz, “Controlled Decontamination ofConcrete,” Concrete: Surface Preparation, Coating and Lining, and Inspection(Houston, TX: NACE, 1991).

42. R.A. Nixon, “Assessing the Deterioration ofConcrete in Pulp and Paper Mills,” Con­crete: Surface Preparation, Coating andLining, and Inspection, January 28-30, 1991 (Houston, TX: NACE, 1991).

43. ASTM C805, “Standard Test Method for Rebound Numberof Hardened Concrete” (West Conshohocken, PA: ASTM, 1979).

44. ASTM C597, “Standard Test Method for Pulse VelocityThrough Concrete” (West Conshohocken, PA: ASTM, 1979).

45. N.C. Duvic, “Surface Preparation of Concrete forApplication of Protective Surfacing or Coating,” Concrete: SurfacePreparation, Coating and Lining, and Inspection (Houston, TX: NACE, 1991).

46. P.J. Fritz, “The Use of Captive Shot (Roto-Peening)for Preparing the Surface of Concrete,” SSPC 93-06: Innovations for Preservingand Protecting Industrial Struc­tures, November 13-18, 1993 (Pittsburgh, PA:SSPC, 1993), pp. 144-147.

47. K. Pashina, “Planning, Proper Surface PreparationEssential for Successful Coatings,” Concrete Repair Bulletin 7, 1(1994): pp. 4-8.

48. ASTM D7682, “Standard Test Method for Replicationand Measurement of Concrete Surface Profiles Using Replica Putty” (WestConshohocken, PA: ASTM, 1979).

49. J. Steele, “Testing Adhesion of Coatings Applied toConcrete,” MP 33, 11 (1994): pp. 33-36.

50. Kanare, H. “Concrete Floors and Moisture,” PCAEB119 (Skokie, IL: Portland CemenAssociation, 2005).

51. ACI 302.1 (latest version), “Guide forConcrete Floor and Slab Construction” (Farmington Hills, MI: ACI).

52. ASTM E1745 (latest version), “Standard Specification forPlastic Water Vapor Retarders Used in Contact with Soil or Granular Fill underConcrete Slabs” (West Conshohocken, PA: ASTM).

53. ASTM F2659 (latest version), “Standard Guide for PreliminaryEvaluation of Com­parative Moisture Condition of Concrete, Gypsum Cement andOther Floor Slabs and Screeds Using a Non-Destructive Electronic MoistureMeter” (West Consho­hocken, PA: ASTM).

54. W.J. Warlow, “Osmosis as a Cause of Blistering of in situresin flooring on wet concrete,” MAG CONCR RES; 30,104 (1978) pp. 152-156.

55. M. Gunter and H. Hildorf, “Stresses due to Physical andChemical Actions in Polymer Coatings on a Concrete Substrate,” in AdhesionBetween Polymers and Concrete, ed. H.R. Sasse (London, UK: Chapman and Hall,1986), pp. 8-21.

56. F.A. Pfaff, and F.S. Gelfant, “Osmotic Blistering of EpoxyCoatings on Concrete,” JPCL, Dec 1997.

57. S. Ignoul, F. Van Rickstal, D. Van Gemert, “Blistering ofepoxy industrial floor on concrete substrate: phenomena and case study,”Proceedings 11th ICPIC Conference on Polymers in Concrete (Berlin, Germany:ICPIC, 2004).

58. C. Scialo, “Blistering in Resinous Systems on ConcreteSurfaces: Types, Causes and Preventive Measures,” JPCL, Jan 2007.

59. P. Muhlenbrock, “Osmosis Resistant Epoxy Primer,”Internationales Kolloquium, Jan 16-18, 2007, Stuttgart, Germany.

60. R. Davis, N. Baetsle, “Phenalkamines in Concrete Applications”(Glen Ellyn, IL: Thermoset Resin Formulators Association(6) [TRFA], 2003).

61. M. Cook, et al, “Novel Technology for 2K Water Vapor PermeableEpoxy Floor Systems: A European Perspective,” JPCL, Feb 2002, pp. 51-56.

62. R. Nixon, “Avoiding Osmotic Blistering in Resinous FloorCoatings,” JPCL, Nov 2004, pp. 36 42.

63. L. Wolff, et al, “Blistering of Resin Coatings on Concrete:Causes and Prevention,” JPCL, Dec 2007, pp. 30-46.

64. M. Raupach, L. Wolff, “Durability and adhesion of epoxy coatingson concrete: Causes of Delamination and Blistering,” Concrete Repair,Rehabilitation, and Retrofitting II – Alexander et al (eds), 2009.

65. S. Aher, et al, “Blistering of Industrial Floor on ConcreteSubstrate: The Role of the Air Overpressure,” COMSOL Conference, India, 2010.

66. M. King, H. Kanare, “Evaluating Methods for Water VaporTransmission of Moisture Vapor Suppression Coatings on Concrete,” JAI,3, 9, Oct. 2006, ASTM.

67. ASTM F3010 (latest version), “Standard Practice forTwo-Component Resin Based Membrane-Forming Moisture Mitigation Systems for UseUnder Resilient Floor Coverings” (West Conshohocken, PA: ASTM).

 

 

 

 

 

 

پیوست A

نظرات (غیراجباری)

این پیوست غیر اجباری است، اگرچه ممکن است حاوی زبان اجباریباشد. تنها اطلاعات یا راهنمایی های تکمیلی را مد نظر دارد. کاربر این استانداردنیاز ندارد از این روند پیروی کند، اما میتواند به صورت اختیاری از هر کدام ازشرایط موجود در اینجا یا تمام آن پیروی کند.

A1 کلیات

A1.1 این استانداردروش های آماده سازی سطح یا سطوح مختلف آماده سازی سطحی که به خصوص برای طرح هایسیستم محافظتی مختلف، انواع، ضخامت و الزامات کاربر نهایی نیاز هستند را توصیه نمیکند. این مشخصه ها باید توسط طرفین مورد توافق قرار گیرند (برای مثال مشخص کننده،مالک تسهیلات، تولید کننده پوشش، و پیمانکار).

A1.2 بتن و سطوح آنهمگن یا ثابت نیستند و برخلاف فولاد نمی توانند به طور متمایز تعریف شوند.بنابراین بررسی ظاهری سطح بتن تا حدودی شخصی است.. پذیرش یا رد سطح بتن آماده بهتراست مبنی بر یافته های تست های مشخص باشد که شامل تست های مقاومت کششی سطح، آلودهکننده، و رطوبت می شود اما محدود به آنها نیست. کاربردهای آزمایش پرایمرهای اولیهیا سیستم های پوشش نیز بهتر است انجام گیرند و آزمایش شوند.

A1.3 اتصالات،ترک ها، آب رفتگی[30]کیورینگ بتن، قرار گیری در معرض مواد شیمیایی و سایش مکانیکی بهتر است در طراحیسیستم پوشش محافظتی در نظر گرفته شوند؛ با اینحال این موضوعات فراتر از حوزه ایناستاندارد هستند. برای اطلاعات بیشتر NACE SP0892، ACI 515.2 R و NACE Publication 6G197/SSPC-TU 2 را مشاهده کنید.

A1.4 وقتی مقدارقابل توجهی از بتن ضعیف، فرسوده یا آلوده شده طی دوره آماده سازی سطحی برایدستیابی به سطح سالم حذق می شود، پروفیل بتن باقیمانده اغلب برای سیستم پوشش موردنظر خیلی سفت است. در این موارد، و جایی که حفره ها شکل می گیرند و حفره های هواییسطحی باید پر شوند، مواد همبندی یا ملات برای تعمیر یا هم سطحی سطح بتن مشخص میشوند. برای اطلاعات بیشتر اجع به مواد هم بندی NACE SP0892، NACE SP0390، NACE Publication 6 G197/SSPC-TU 2 و پاراگراف A4.4 این پیوست را مشاهده کنید.

A2 مشخصه های سطحیو فینیشینگ بتن

A2.1 روش استفادهشده برای فینیش سطوح بتنی بر پروفیل سطح بتن، ترکیب، تخلخل و چگالی آن تاثیر میگذارد. این مشخصه های سطحی بر چسبندگی و عملکرد پوشش های بتن تاثیر می گذارند.ویژگی های معمول سطح به دست آمده با استفاده از رایج ترین روش های فینیشینگ درجدول A1 ارائه شده اند. این ویژگی ها قبل از آماده سازی سطح ارزیابی میشوند.

جدول A1 ویژگی های سطحی معمول

روش

پروفیل (A)

تخلخل (A)

مقاومت (A)

مشکلات

بتن شکل گرفته

هموار تا حد متوسط

پایین تا متوسط

متوسط

حفره ها، پیش آمدگی ها، عامل های آزادسازی

شناوری چوب

متوسط

متوسط

متوسط

 

ماله فلزی

هموار

پایین

بالا

 

ماله قدرتی

هموار

بسیار پایین

بالا

بسیار غلیظ

فینیش جارویی

درشت تا خیلی درشت

متوسط

متوسط

 

گونی زدن

هموار به متوسط

پایین به متوسط

پایین به بالا (B)

لایه ضعیف اگر کاملا عمل آوری شود

سنگ زدن

هموار به متوسط

پایین به متوسط

پایین به بالا (B)

لایه ضعیف اگر کاملا عمل آوری نشود

بلوک بتنی

درشت به بسیار درشت

بسیار بالا

متوسط

درجه نسبتا بالای تخلخل/ پتانسیل حفره های سوزنی در پوشش های اعمال شده

بتن پاشنده (c)

بسیار درشت

متوسط

متوسط

برای پوشش های باریک خیلی سفت است

(A) این ویژگی های سطحی مبنی بر میکس مشابه بتن، قرارگیری و لرزش و قبل از آماده سازی سطحی هستند.

(B) مقاومت به کاربرد و عمل آوری بستگی دارد.

(C) بتن پاشنده می تواند بعد از قرارگیری مجددا مجددا فینیش شود که می تواند ویژگی های داده شده در این جدول را تغییر دهد.

 

A2.2 هیچ روش ترجیحیاز فینیش بتن برای پذیرش پوشش ها توسط صنعت پوشش بتن ایجاد نشده است. عمل آوریسطح، روش آماده سازی سطح و نوع سیستم پوششی که باید اعمال شود تمام عوامل موجود درتعیین مناسب بودن هرگونه روش فینیشینگ خاص می باشند. برای مثال، فینیشینگ جارویی گاهیاوقات استفاده می شود زیرا پروفیلی را برای پوشش می دهد؛ با اینحال اکثر پروفیل میتواند طی نفوذ سطح حذف شود اگر سطح کاملا عمل آوری نشود که این مزیت درونی فینیشجارویی را خنثی می کند. وقتی گونی زنی برای پر کردن حفره ها در سطوح بتنی شکلگرفته استفاده شد، حفره های زیر سطحی ایجاد می شوند و سیمان اضافه شده معمولا طینفوذ سطح در نتیجه ی عمل آوری نامناسب خمیر سیمان اضافه شده حذف می شود.

A2.3. استفاده ازماله فلزی دارد به عنوان روش فینیشینگ مناسب برای سطوح افقی که باید پوشش دادهشوند مورد پذیرش واقع می شود به شرط اینکه سطح بیش از حد ماله کشی نشده باشد، بتنکاملا عمل آوری شده باشد و لایه ضعیف سطحی قبل از پوشش حذف شده باشد.

A2.4 نمونه هایفتوگرافیک فینیش های بتنی در ASTM PCN:03-401079-14 نشان داده میشوند.

A3 عمل آوری بتن

A3.1 حفظرطوبت کافی و دمای مناسب در بتن در مراحل اولیه عمل آوری برای تضمین بهبود مقاومتطراحی شده مهم است. حفظ رطوبت سطحی تا زمانی که مقاومت در سطح بیشتر شده است برایتضمین تشکیل مقاومت سطحی کافی برای کاهش پیچ خوردن و کاهش ترک سطحی حائز اهمیتاست.

A3.2 ACI 3085 هفت روز عملآوری رطوبت را برای بتن سیمان پورتلند نوع 1 و سه روز برای بتن سیمان پورتلند نوع3 توصیه می شود، اگر دما بالای 10 درجه سانتی گراد باشد (50°F). همچنین ACI 308 روش های متعددی را برای عمل آوری کامل بتن توصیه می کند که شاملاستفاده از مواد پوشش دهند و روش های دیگر برای مرطوب نگهداشتن بتن می شود.

A3.3 همچنین ACI 308 توصیه هاییبرای استفاده از ترکیبات کیورینگ ارائه می کند که به طور رایج فورا بعد ازقرارگیری و فینیشینگ سطوح بتن برای کاهش از دست دادن رطوبت و بهبود عمل آوری سطحاستفاده می شوند. ترکیب کیورینگ بهتر است یا با پوشش سازگار باشد یا طی آماده سازیسطحی حذف شود.

A3.4 دوره انتظارسنتی 28 روزه

A3.4.1. دوره انتظارسنتی 28 روزه بعد از قرارگیری بتن و قبل از نصب پوشش یک موضوع داغ است که شاملتمام طرفین می شود. اگرچه دوره انتظار معمولا برای آماده سازی سطح نیاز نیست، امابر زمان بندی آماده سازی سطحی تاثیر می گذارد زیرا بسیاری از پوشش ها در 24 ساعتبعد از آماده سازی سطحی اعمال می شوند.

A3.4.2 دورهانتظار 28 روزه ناشی شده از معیار ساختاری برای تست مقاومت بتن در 28 روز بعد ازقرارگیری برای تائید اینکه مقاومت تست شده مقاومت طراحی را برآورده می کند. دورهانتظار 28 روزه توسط صنعت پوشش اتخاذ شد زیرا معمولا برای مقاومت سطحی بتن اجازهزمان کافی برای بیشتر شدن و تبخیر رطوبت اضافی را می دهد.

A3.4.3. بسیاری ازعوامل می توانند زمان مورد نیاز برای میزان مقاومت و رطوبتی که قابل قبول است راافزایش یا کاهش دهند. بعلاوه، بسیاری از برنامه های ساخت و ساز اجازه دوره انتظار28 روزه را می دهند. به این دلایل، مقدار دهی الزامات سطحی در دوره انتظار 28 روزهسنتی ترجیح داده می شوند. پاراگراف A8 را مشاهده کنید.

A3.4.4. NACE SP0892 دوره عمل آوریخاص را توصیه نمی کنند، اما به خشکی سطحی، الزامات مقاومت سطحی و سایر موضوعاتکیفی سطحی می پردازد.

A4 شناسایی و تعمیر آسیب و عیب های سطحی

A4.1 آسیب فیزیکی وشیمیایی

A4.1.1. ساختارهای بتنیموجود که در معرض آسیب مکانیکی (ایجاد شده توسط تاثیر یا سایش)، حمله شیمیایی یاخوردگی میلگرد برای ارائه یک سطح بتن سالم و یکپارچه قبل از کاربرد پوشش قرارگرفتند.

A4.1.2. برای دریافت ونگهداری مواد هم بندی، تمام بتن فرسوده شده بهتر است حذف شوند و بتن سالم اطراف بااستفاده از روش های توصیف شده در ICRI 310.1 بریده می شوند. برخی آلودگی ها اگر کاملا حذف نشوند تاثیر فرسایشیبر میلگرد یا پوشش اعمال شده دارند.

A4.1.3. تعدادی از ملاتهای پلیمریک و مواد همبندی می توانند استفاده شوند، بخصوص وقتی پوشش می بایست فورااعمال شود. این مواد می بایست با پوششی که باید اعمال شود سازگار باشد.

A4.2.1 عیب هایی ازقبیل لانه زنبور ، درجه بندی و پوسته پوسته شدن سطح بتن یکپارچه و سالم را برایپوشش ارائه نمی کنند. این عیب ها با حذف تمام بتن ناسالم و سپس همبندی بتن قبل ازآماده سازی سطح تعمیر می شوند. NACE SP0390 و ICRI 310.1 رویه های حذف و تعمیر را برای بتنی توصیف می کنند که به دلیلخوردگی[31]میلگرد پوسته می شود.

 A4.2.2. حفره های هواییسطحی، حفره های سوزنی یا تخلخل اضافی می توانند بر کاربرد یا عملکرد پوشش تاثیربگذارند. ماکسیمم اندازه حفره سوبسترا یا تخلخل سطحی که می توانند تحمل شوند بهسیستم پوشش مورد نظر بستگی دارد. اگر حفره ها قبل از اینکه پوشش اعمال شوند پرنشوند، بخار هوای به دام افتاده منبسط و منقبض می شود و می تواند بر عملکرد پوششتاثیر بگذارد. برای پوشش های غنی از مایع، تخلخل اضافی در سطح می تواند منجر بهحفره های طونی در پوشش شود. حفره ها معمولا بعد از آماده سازی سطح و قبل از کاربردپوشش پر می شوند.

A4.2.3. پیش آمدگیمانند خطوط، باله ها، لبه های تیز و لکه ها باعث ترک ها یا بخش های باریک در پوششمی شوند اگر حذف نگردند. پیش آمدگی ها و لبه های سخت معمولا طی آماده سازی سطحیحذف می شوند.

A4.3 تست سالم بودنسطح

A4.3.1. موارد زیر روشهای رایج استفاده شده برای تعیین سالم بودن سطح هستند:

(a) یک پیچ گوشتی، فایل یا چاقوی جیبی به آهستگی در سطج بتن گسترده میشود. اگر شی فلزی بدون سست کردن هیچ گونه ذره ای روی سطح راه برود و چیزی بیش ازیک علامت درخشان از خود به جا نگذارد، سطح سالم است. اگر این پروسه سطح را شیاردار کند، سطح سالم نیست.

(b) سطح بتنی کمی با لبه ی سر چکش برخورد می کند. اگر چکش سریع با ترکخیلی کوچک بجهد، سطح سالم است. اگر با ضربه های کند فرود آید و غبارهای پودر مانندرا در فرورفتگی ها بگذارد، سطح سالم نیست.

(c) یک زنجیره در سطوح بتنی افقی کشیده می شود. تفاوت ها در صدانسانگر بتن ناسالم و حفره ها یا بسته ها در بتن می باشد.

A4.4. همبندی نقص هایسطح بتنی

A.4.4.1. مواد تعمیربرای تعمیر، هم بندی، هموارسازی یا پوشش دادن سطح بتن برای ارائه سطح بتنی استفادهمی شوند که برای سیستم پوششی که اعمال می شود مناسب می باشد. این مواد بعد ازآماده سازی سطحی اعمال می شوند و نیازمند مشخصه های زیر می باشند:

(a) چسبندگی مناسب به سطح بتن[32]موجود؛

(b) مقاومت کافی برای برآورده کردن شرایط خدمات سیستم پوشش؛

(c) آب رفتن خطی و حجمی پایین طی عمل آوری تحت شرایطخدمات محیطی و

(d) سازگاری را با پوششی که اعمال می شود

بعلاوه، مواد همبندی اغلب برای عمل آوری مناسب و تحملترافیک نیاز هستند و برای پوشش مجدد در یک چارچوب زمانی کوتاه آماده هستند (معمولادر 24 ساعت).

A4.4.2. آب رفتن موادهمبندی می تواند چسبندگی آن مواد را در سطح بتن بتن کاهش دهد. تفاوت ها در انبساطحرارتی بین بتن، مواد هم بندی و سیستم پوششی باعث تنش طی حرکت حرارتی می شود که میتواند چسبندگی بین این لایه ها می شود.

A4.4.3 رایج ترینانواع مواد همبندی، سیمانی، سیمانی اصلاح شده با پلیمر (معمولا اکریلیک) و پلیمری(معمولا اپوکسی یا اورتان) می باشند. مواد سیمانی هزینه کمتری نسبت به مواد پلیمریدارند، اما مواد پلیمری معمولا سریعتر عمل آوری می کنند و مقاومت ها بالاتر،چسبندگی بهتر و مقاومت بیشتر در برابر مواد شیمیایی دارند.

A4.4.4. مواد هم بندیدر محدوده استحکام ها برای کاربرد در سطوح افقی یا عمودی توسط انواع روش ها موجودهستند. بتونه نیز متغیر است. برای مثال ملات ها برای هم بندی عمیق معمولا زیاد پرمی شوند درحالیکه سیلرهای متخلخل با حداقل پر می شوند یا پر نمی شوند. مواد متناسبمتعددی با آب رفتگی پایین، عدم آب رفتگی یا انبساط هستند.

A4.4.5 آماده سازیسطحی اضافی می تواند در مواد همبندی عمل آوری شده برای تضمین اینکه سطح هم بندیشده مطابق با الزامات سیستم پوشش است، انجام شود.

A5 شناسایی و حذف آلوده کننده ها

A5.1.1 آلوده کنندههای آب دوست می توانند در سطوح بتنی جدید یا موجود به شکل عامل های آزاد سازیقالب، ترکیبات کیورینگ، سیلرها، پوشش های موجود، روغن، واکس، گریس، رزین ها یاسیلیکون وجود داشته باشند. آنها می توانند با تست یک قطره آب ساده شناسایی شوند کهباعث می شوند آب در سطح به صورت رشته ای شود. یک رویه ی مشخص برای انجام این نوعتست در محل و تعیین مقادیر یافته ها در ASTM F21 یافت می شود.اگر قطره آب یا تست به اتمر تجزیه کننده بی نتیجه باشد، چند قطره از اسید موریاتیکمی تواند روی سطح ریخته شود؛ اگر هیچ واکنش کفی وجود نداشت، پس آلودکننده در سطحوجود دارد. تکنیک های تحلیلی از قبیل تحلیل فروسرخ یا کاروماتوگرافی گاز نیز میتوانند برای شناسایی و تشخیص این آلوده کننده ها در نمونه های اصلی استفاده شوند.

A5.1.2 روغن ها و گریسها می توانند با پاک کردن از طریق بخار، ترکیدن سودا یا شستن با معرف های آلکالینو زداینده های گریس حذف شوند. وقتی ته نشین ها خیلی سنگین باشند، خراشیدن یااستفاده از جذب کننده های می تواند به همراه این روش ها الزامی باشد. سطح بایدکاملا از تمام محلول های پاک کننده آب کشی شود و مجددا قبل از اینکه آماده سطحی بیشتریانجام شود، تست شود. حلال های هیدروکربن برای حذف روغن و گریس[33]توصیه نمی شوند زیرا آنها تمایل دارند آلودگی را گسترش دهند و نفوذ بیشتر در بتنرا آسان می کنند.

A5.1.3. ترکیباتکیورینگ، سیلرها، عامل های آزاد سازی قالب و پوشش ها باید با حداقل روش مخرب، باعملی ترین، اقتصادی ترین و امن ترین روش موجود حذف شوند. روش های حذف از قبیلآسیاب، ترکیدن سایشی، ترکیدن سایشی تر، واتر جت یا کلنگ زنی اغلب استفاده می شوند.پوست کن های شیمیایی معمولا توصیه نمی شوند. در برخی موارد، تولید کننده سیستمپوششی که باید اعمال شود، می تواند سیلر موجود یا ترکیب کیورینگ که باید سازگارباشد نیاز به حذف را خنثی می کند.

A5.2. لایه ضعیف سطحی

A5.2.1. لایه ضعیف سطحییک لایه سطحی از ذرات ریز سیمان و مصالح دانه ای تشکیل شده در سطح در زمانی است کهبتن زیادی کار کرده یا زیادی تر باشد (تعریف بخش 2 را مشاهده کنید). این لایه ضعیفسطحی باید قبل از به کار بردن سیستم پوشش، حذف شود. اکثر پوشش ها یک پیوند محکمی رابا لایه ضعیف سطحی تشکیل می دهند اما این لایه یک لایه شکننده است که تنها به سستیبه بتن زیرش چسبیده است. اگر این لایه طی آماده سازی سطح حذف نشود، پوشش و لایهضعیف در تداخل بین لایه ضعیف و سطح بتن بتن از هم جدا می شوند. لایه ضعیف سطحی میتواند با راه بردن ابزار سفت مانند پیچ گوشتی روی سطح با فشار متوسط تا سنگینشناسایی شود و متوجه شود که اثر کمتری روی سطح می گذارد. لایه ضعیف سطحی معمولاترک می اندازد یا خرد می کند، و باقیمانده پودری به جا می گذارد. لایه ضعیف سطحیمی تواند با استفاده از روش های توصیف شده در جدول A2 برداشته شود.

A5.3 نمک ها و مواد واکنشی

A5.3.1 نمک ها، سولفاتها، سفیدک ها، محصولات واکنش شیمیایی مانند اسیدها، آلکالی ها و محصولات حملاتشیمیایی بتن می توانند گاهی توسط تست pH، تست سالم بودن با استفاده از تست پیچ گوشتی یا معاینه چشمیشناسایی شوند. وقتی این روش ها موفق نباشند، تکنیک های تحلیل شیمیایی نیاز میشوند.

A5.3.2. سفیدک (شورهزدن) از نمک هایی تشکیل می شود که توسط جابجایی آب از طریق بتن به سطح منتقل میشود. آبی که تبخیر می شود، ته نشین نمک را به جا می گذارد. به این دلیل، تعیینمنبع رطوبت در زمانی که بتن پوشش داده می شود برای اجتناب از سایر پیچیدگی هایی ازقبیل فشار هیدرواستاتیک حائز اهمیت است. برخی از این نمک ها می توانند حلال در آبباقی بمانند به گونه ای که شستشو با فشار بالای آب به تنهایی باعث می شود آنهامجددا به بتن نفوذ کنند. بقیه می توانند با اتمسفر واکنش دهند و غیرحلال در آبشوند. نمک ها می توانند با برس زنی با برس سفت یا با ترکیدن سایشی حذف شوند. دربرخی موارد، می توانند ابتدا به صورت یکپارچه با مرطوب کردن سطح با آب حذف شوند وسپس یک محلول مقطر یا استیک اسید فورا بعد از شستشوی آلکالی و آب کشی اعمال شود.بعلاوه، نمک های بیشتری می توانند با استفاده از روش های توصیف شده در جدول A2 برداشته شوند.

A5.3.3. اسیدهایباقیمانده و آلکالی ها ابتدا خنثی می شوند و سپس توسط روش پاک کردن با فشار بالایآب برداشته می شوند.

A5.4 خوردگی بتنیمیکروبیال

A5.4.1. میکروارگانیسمهایی از قبیل قارچ ها، خزه، کپک، جلبک، ماده ارگانیک تجزیه کننده و سایر رشد کردنیهای ارگانیک می توانند گاهی با معاینه چشمی و در برخی موارد با تست pH تشخیص دادهشوند. تاثیرات هجوم میکروبیال می تواند کاملا زیبایی شناختی باشد مانند در موردلکه کپک اما خوردگی بتن حاصل از میکروب که در مناطقی چون پیچ ها در نهایت بریکپارچگی ساختاری بتن تاثیر می گذارد. در مورد آخر، تست چکش[34] میتواند برای بررسی یکپارچگی سطح بتن (ASTM C805) یا حتی تست التراسوند برای خوردگی عمیق تر (ASTM C597) استفاده شود.

A5.4.2. میکروارگانیسمهایی که نتیجه زیبایی شناختی ایجاد می کنند مانند قارچ ها، خزه، جلبک و یا موادارگانیک تجزیه کننده، با سایش، ترکیدن سایشی یا واتر جت بعد از تیمار سطح باهیپوکلریت سدیم (سفید کننده خانگی) و آب کشی با آب حذف می شوند.

A5.4.3. بتنی که مستعدآسیب است مانند باکتری تولید کننده اسید، باید ابتدا با یکی از روش های لیست شدهدر جدول A2 آماده شود تا یک سطح بتنی سالم ایجاد کند. یک بازدارنده خوردگیاعمال شده سطحی می تواند قبل از سیستم پوشش مورد نظر اعمال شود.

روش های آماده سازی سطح

روش های آماده سازی سطح توصیف شده در این استاندارد در جدولA2 با استفاده،پروفیل ایجاد شده، مشکلات معمولا رخ داده در زمانی هر روش و راه حل ها برای آنمشکلات لیست شده اند. اطلاعات بیشتر در ICRI 310.2 یافت می شوند.

جدول A2 روش های آماده سازی سطح

کلاس

روش آماده سازی

وقتی استفاده شد

پروفیل استفاده شده (A)

مشکلات

راه حل ها

D-VC

پاک سازی با وکیوم

فقط پوسته سست را بر می دارد

بدون تغییر

N/A

N/A

W-LP

پاک کننده آب با فشار پایین (B)

سطج را تمیز می کند

بدون تغییر

بتن را خیس می کند

بگذارید بتن خشک شود

W-DS

مالش پاک کننده

روغن و گریس را امولسیون می کند

بدون تغییر

آلوده کننده های امولسیون شده و پاک کننده

آب کشی با فشار پایین

بگذارید خشک بشود

W-SC

پاک کردن با بخار

سطح را پاک می کند، مقداری روغن و گریس را برمی دارد

بدون تغییر

بتن را خیس می کند

بگذارید خشک بشود

W-AE

کنده کاری اسید

لایه ضعیف سطحی را از بین می برد، پروفیل را جدا می کند و سطح را پاک می کند

CSP1 تا CSP3

خطرناک، خنثی سازی، مانع شده توسط پوسته ها، ترکیبات کیورینگ، آلودگی روغن و گریس، بتن را خیس می کند

از اسید های دیگر استفاده کنید

تست pH

بگذارید بتن خشک شود

از روش های دیگر استفاده کنید.

W-WJ

واتر جت با فشار بالا و فوق بالا

لایه ضعیف سطحی و مقداری بتن را بر می دارد، یک پروفیلرا جدا می کند و سطح را پاک می کند

CSP3 تا CSP10

بتن را خیس می کند

پروفیل درشت

بگذارید بتن خشک شود

هیچکدام (c)

M-GDR

آسیاب خشک

لایه ضعیف سطحی را از بین می برد، پروفیل را جدا می کند و سطح را پاک می کند

CSP1 تا CSP2

گرد و غبار و آوار

پاک کردن به صورت وکیوم

M-GRW

آسیاب خیس

لایه ضعیف سطحی را از بین می برد، پروفیل را جدا می کند و سطح را پاک می کند

CSP1 تا CSP2

لجن خیس، آوار

بتن را خیس می کند

آب کشی با فشار پایین

بگذارید بتن خشک شود

M-ABD

ترکیدن سایشی خشک

لایه ضعیف سطحی را از بین می برد، پروفیل را جدا می کند و سطح را پاک می کند

CSP2 تا CSP7

گرد و غبار و آوار

غبار هوابرد

نویز

پاک کردن به صورت وکیوم

وکیوم

هیچکدام

M-ABW

ترکیدن سایشی خیس

لایه ضعیف سطحی را از بین می برد، پروفیل را جدا می کند و سطح را پاک می کند

CSP2 تا CSP7

بتن را خیس می کند

لجن ایجاد می کند

بگذارید بتن خش شود

پاک کردن

M-SB

ترکیدن شاتی

لایه ضعیف سطحی را از بین می برد، پروفیل را جدا می کند و سطح را پاک می کند

CSP3 تا CSP7 (A)

شات جدا شده

سطح را به صورت مغناطیسی تمیز کنید

M-SC

خراش دادن

لایه ضعیف سطحی را از بین می برد، پروفیل را جدا می کند و سطح را پاک می کند

CSP4 تا CSP7

غبار و آوار

کبودی، الگوی شیار دار در سطح

پاک کردن به صورت وکیوم

هیچکدام (C)

 

درجه بندی سوزنی (D)

CSP2 تا CSP4

لایه ضعیف سطحی را از بین می برد، پروفیل را جدا می کند و سطح را پاک می کند

 

پاک کردن با وکیوم

هیچکدام (C)

 

تیشه کردن سطح بتن (D)

CSP7 تا CSP10 (A)

لایه ضعیف سطحی را از بین می برد، پروفیل را جدا می کند و سطح را پاک می کند

 

پاک کردن با وکیوم

هیچکدام (C)

 

روتومیلینگ (D)

CSP9 تا CSP 10 (A)

لایه ضعیف سطحی را از بین می برد، پروفیل را جدا می کند و سطح را پاک می کند

آوار

کبودی، شیار سطح و نشانه های ابزار

جارو کردن، پاک کردن با وکیوم

هیچکدام (C)

(A) پروفیل CSP ایجاد شده توسط روش های اماده سازی مختلف فهرست شده در اینجا در ICRI 310.2 تعریف می شوند

توجه: ممکن است تفاوت هایی بین این استاندارد و ICRI در محدوده پروفیل واقعی حاصل شده توسط هر استاندارد آماده سازی سطح وجود داشته باشد. این روش محدوده پروفیل های CSP بسته به کیفیت و مقاومت بتن و میزانی که این روش اعمال می شود بستگی دارد. یک استفاده غیرتهاجمی از روش آماده سازی در بتن با کیفیت مناسب منجر به پروفیل CSP در انتهای پایین محدوده پروفیل های لیست شده می شود (سطحی با درشتی کمتر). در زمان انتخاب روش آماده سازی، یک منطقه تست باید برای تعیین پروفیل CSP انجام گیرد.

(B) فشار آب کمتر از 34 MPa (5000psi)

(c) برای سیستم های پوشش که در پروفیل درشت اجرا نمی شوند، بتن را مجددا فینیش می کنند یا ممکن است لایه زیرین نیاز باشد.

(D) این روش به ندرت استفاده می شود و در اینجا فقط برای اهداف اطلاعاتی گنجانده می شود

A7 پروفیل سطحی[35]

A7.1 علاوه بر حذفلایه ضعیف سطحی، بتن ضعیف، و آلوده کننده در سطح بتن، آماده سازی سطحی معمولا حفرهها را باز می کند و یا پروفیلی را در سطح یتن ایجاد می کند. پروفیل منطقه سطحیموجود برای پیوند بین بتن و پوشش را افزایش می دهد، چسبندگی در رابط بین بتن/پوششزیاد می کند و پوشش مقاوم  به پوسته شدن ونیروهای برشی کمک می کند.

A7.2 عمق پروفیلسطحی مورد نیاز به سیستم پوششی که استفاده می شود و توصیه های تولید کننده بستگیدارد. عواملی که بر پروفیل انتخابی تاثیر می گذارند شامل موارد زیر می شوند:

(a) مقاومت کششی و برشی بتن و سیستم پوشش؛

(b) چسبندگی سیستم پوشش به بتن،

(c) تنش های داخلی در سیستم پوشش ایجاد شده طی کاربرد و عمل آوری(برای مثال از آب رفتگی)

(d) تفاوت در ضریب انبساط حرارتی بین پوشش و بتن؛

(e) ویژگی های پیمانه ای یا استراحت تنش سیستم پوشش،

(f) محیط قرار گیری در معرض مواد شیمیایی و حرارت

(g) ضخامت پوشش

A7.3 ASTM D7682 روش استفاده ازreplica putty برای مقداردهیپروفیل سطحی بتن. همچنین بتن می تواند با IRCI 310.2R مقایسه شود(تکرار پروفیل سطحی بتن قالبی)

A8 مقاومت کششی سطح بتنی و تست چسبندگی پوشش

A.8.1. توانایی مشخصکردن مقاومت سطح بتن، آماده شده مطابق با یک یا چند تا از این رویه ها در ایناستاندارد حائز اهمیت است تا تضمین کند که به اندازه کافی برای چسبندگی کافی پوششیکه باید اعمال شود قوی است. ASTM C1583 برای تعیین مقاومت کششی نزدیک به سطح بتن مناسب است (به اینمعناست که مقاومت کششی بتن در عمق امتیاز دهی اندازه گیری می شود که فرض می کندشکست در آن مکان رخ می دهد). اگر شکست در رابط چسبنده قرقره ای و سطح بتنی رخ دهد،به عنوان شکست پیوندی تعریف می شود. برای ه ردو روش (ASTM D7234 و ASTM C1583)، اگر شکست بینقرقره و چسبندگی قرقره ای رخ دهد، نتیجه معتبر نیست و باید لغو شده یا تکرار شود.

A.8.2 اگرچه ASTM D7234 به طور ویژهبرای اندازه گیری انسجام پوشش ها در سطوح بتنی طراحی شده است، رایج ترین روشاستفاده شده و پذیرفته شده برای تضمین مقاومت کششی کافی سطوح بتنی برای پوشش مشخصمی باشد. ASTM D7234 شامل تمام جزئیات مربوط به تست مقاومت پوشش ها در بتن از قبیلجزئیات تجهیزات محدودیت ها، نرخ های بارگذاری و تفسیر حالت های شکست می شود.

A.8.3. ASTM D7234 به طور ویژه ازپوشش به سمت پایین سطح بتن با جزئیات شامل می شود و بنابراین با ASTM C1583 متفاوت است کهبه طور ویژه در بتن شامل می شود که درست زیر سطح است. دلیل این تفاوت می تواند بههدف و حوزه هرکدام از این روش ها نسبت داده شود، که اولی تمایل به جداسازی شرایطتست و پرداختن به چسبندگی پوشش/سوبسترا و دومی تمایل به تضمین مقاومت کششی بتن داردکه عامل محدود کننده در این نتیجه می باشد.

A.8.4. دلایل زیادیبرای تست مقاومت سطخی وجود دارند (یا با پوشش[36]اعمال شده یا بدون آن). این ها شامل تضمین تکنیک های آماده سازی سطح استفاده شدهموفق می شوند و بتن آماده عاری از آلودگی هاست، لایه ضعیف سطحی برداشته می شود،سطح کبودی یا ترک های ریز ندارد و اگرچه توسط آماده سازی سطحی تعیین و کنترل نشدهاست، پروفیل بتنی یا تخلخل سطحی برای پوشش کافی است.

A.8.5. به دلیل تنوعدر بتن، روش های آماده سازی سطحی استفاده شده و عملیات ابزار، حاشیه بزرگی از خطادر یافته های مقاومت به دست آمده از این روش ها وجود دارد. بنابراین انجام تست ویا مشخص کردن یافته های عددی لازم است که توجه مشابهی به حالت شکست شده است و درکشده است، تفسیر شده است و پیامدها در نظر گرفته شده اند.

A9. رطوبت

این موضوع (رطوبت در کف های بتن و نتایج پوشش مربوطه) باجزئیات زیاد توسط Kanare در سال 2005 پوشش داده شده است. برخی در این عنوان برجسته می شوندو به روز رسانی ها در این بخش می باشد.

A9.1 منابع رطوبت دربتن

A9.1.1 رطوبت یا رطوبتاضافی در بتن می تواند از چند منبع بیابد. در آپدیت سال 2004، ACI 302.1 استفاده ازمانع بخار را مطابق با ASTM E1745 برای دال های بتنی در گریدی که باید با محصولات حساس به رطوبتفینیش شود، توصیه کرد. برای بتن جدید، آب اضافی می تواند از آب راحت طی قرارگیرییا باران بعد از پروسه اولیه کیورینگ برای بتنی که در معرض محیط قرار گرفت بیاید.برای ساختارهای بتنی موجود، جایی که آب قرارگیری اولیه و ساختار دیگر یک عامل نیستو یک مانع بخار قسمت مثبت یا غایب است یا به طور کافی عملیات نمی کند (برای مثالسوراخ شده است) جدول آب و ارتفاع مویینه می توانند بتن و سطح را با منبع پیوستهرطوبت تغذیه کنند.

A9.1.2. تست رطوبت کفهای بتنی توسط روش های مختلف انجام می شود که همه آنها پدیده های مختلف را اندازهگیری می کنند. به لحاظ تاریخی، رطوبت با نشان رطوبت در بتن توسط روش ورقه پلاستیکی(ASTM D4263)، یا اندازه گیری انتشارات بخار رطوبت زیر کف بتن با استفاده ازروش کلرید کلسیم بی آب (ASTM F1869) تست شد که هر دوی آنها نشانگر انتشارات رطوبت طی زمان مشخصی کهتست انجام شده، تعیین کمیت یا کیفیت رطوبت در نزدیک به سطح در زمان تست می باشند.روش های دیگر که از ابزار کنترل شده قابل انتقال استفاده می کنند مانند مقاومتالکتریکی یا امپدانس الکتریکی[37] (ASTM F2659) به طور رایجبرای انجام ارزیابی اولیه و مقایسه شرابط رطوبت استفاده می شوند؛ با این حال یافتههای این تست نمی خواهند داده کمی را به عنوان پایه برای پذیرش کف برای نصب سیستمکف سازی حساس به رطوبت در نظر بگیرند. اخیرا در ایالات متحده (پیش تر در اتحادیهاروپا)، تست رطوبت نسبی در بتن (ASTM F2170) برای ارزیابی سطوح رطوبت بتن در محل استفاده شده است. اکثر تولیدکننده های سیستم های پوشش حساس به رطوبت ماکسیمم محدوده را از 3 تا 5 lb/100 ft2/24hr تنظیم می کنند وقتی مطابق با ASTM F1869 و یا مقداررطوبت نسبی از 75 تا 80 درصد طی ASTM F2170 تست شوند. با این حال باید طبق تلرانس رطوبت متریال از راهنمایتولید کننده مواد پیروی کرد. توجه کنید که میزان رطوبت در زمان تست و نصب نشانگرمیزان رطوبت در آینده نیستند که با حضور یا فقدان مانع رطوبت سالم زیر بتن، سطوحزیرزمینی غناتی، تغییر در شرایط محیطی و ویژگی های بتنی بیان می شود که همگی فراتراز کنترل هرگونه روش آماده سازی سطحی یا سیستم پوشش مورد نظر می باشند.

A9.2 موضوعات رطوبت اضافی

موضوعات مربوط به رطوبت اضافی برای سیستم های پوشش کف (کهبیشتر از هم مورد تحقیق قرار گرفت) از محدوده تاول (رایج ترین) تا افشاندن مایع ازطریق حفره های سوزنی در پوشش برای تکمیل جاهایی که نچسبیده می باشد. درحالیکهنظریه های بسیاری وجود دارند و برخی درباره دلایل پوشش تاولی یا قسمت های نچسبیدهتحقیق می کنند، تحقیق اندکی درباره عوامل یا پیش بینی کننده های این پوشش مختلف ازبتن یا سطح بتن وجود دارد (به غیر از واکنش آلکالی- سیلیکا [ASR] که مورد خاصیاست). درحالیکه برخی از شکست های پوشش می تواند به فقدان آماده سازی سطح یا پروفیلسطحی کافی ؛ و فرمول بالقوه یا موضوعات نصب و راه اندازی از قبیل مواد چند مولفهای بدون نسبت، مخلوط ناکافی، شرایط محیطی غیرقابل قبول  (دما، رطوبت و نقطه عرق زدن) طی کاربرد و عملآوری، هوای به دام افتاده نسبت داده شود، هنوز نمونه هایی وجود دارند که در زمانی کهتمام این عوامل هم مستثنی می شوند باز جاهایی می ماند که چسبندگی ندارد.

A9.3 نظریه هایموضوعات رطوبت

نظریه های منتشر شده مکانیسم های مختلف برای تاول زدن کف میتواند به دو گروه تقسیم شود:

A9.3.1. اسمز[38]- تاولزدگی اسمزی معمولا تا چند ماه بعد از به کار گیری پوشش ظاهر نمی شود و اغلب بهصورت تاول های پر شده با مایع تحت فشار ظاهر می شود. این نظریه فرض می کند بتنغشای نیمه نفوذ پذیر می باشد، نمک های قابل حل از بتن و یا پوشش استخراج شده وپوشش غیرقابل نفوذ و چسبیده به عنوان آلوده کننده عمل می کند. بعلاوه، در ضمنپذیرش پدیده های اسمزی، برخی شرکت ها فرمول هایی را تعریف می کنند که مقاوم به اینپروسه هستند.

شرایط الزامی برای تاول زدن اسمزی

·      منبع آب

·      توانایی آب برای حرکت دربتن

·      پوشش با فشار

·      غشاص نیمه نفوذ پذیر

·      یون های نمک ها/حل نشدهبین غشای نیمه نفوذ پذیر و پوشش

·      قسمت های ناقص یا حفره هادر رابط بیتن بتن و پوشش

A9.3.2. غیر اسمزی-محققانی وجود دارند که ادعا می کنند تاول زدن یک پروسه اسمزی نیست و نظریه هایمختلف و دلایلی از جمله فشار بخار، فشار مویینه، انتقال انتشار، بازدارندگی از عملآوری، آلکالی بیش از حد و ASR وجود دارند.

A9.4. فعالیت هایکاهش رطوبت

راهبردهای کنترل قسمت منفی یا آزادی رطوبت در بتن در ضمناینکه فراتر از این استاندارد هستند، علاوه بر جزئیات اماده سازی سطحی طرح شده دراین استاندارد و کنترل دقیق کاربرد پوشش، به دو دسته تقسیم می شوند،راه حل هایاعمال شده به سطح بتن و تغییر فرمول های پوشش. در اولین دسته این راه حل ها شاملزیرلایه های سیمانی اصلاح شده، زیرلایه های فیبری یا نفوذپذیر و پوشش های فشردگیرطوبت می شوند. در دومین دسته سیستم های پوشش جایگزین شامل محدودیت های فرمولاسیونخاص یا پوشش قابل نفوذ یا سیستم های کف می شوند.

 

 

 

 

 

 



[1] Letters patent

[2] Concrete

[3] Shall

[4] Must

[5] Should

[6] May

[7] Mechanical

[8] Contractor

[9]  موسسه تعمیر بتن بین المللی (ICRI)، 3166 S، جاده رودخانه، سوئیت132، Des Plaines، IL 60018

[10] Cast in place concrete

[11] Precast slab

[12] Masonry walls

[13] Shotcretesurfaces

[14] Finish

[15] Coating

[16] Fins

[17] Finish

[18] Finishing

[19] Thermoset

[20] Surface porosity

[21] American Concrete Institute International (ACI), 38800International Way, Country Club Drive, Farmington Hills, MI 48331.

[22] Curing عمل آوری

[23] Portland Cement Association (PCA), 5420 Old Orchard Rd.,Skokie, IL 60077.

[24] Efflorescence

[25] ASTM International, 100 Barr Harbor Dr., West Conshohocken,PA 19428-2959.

[26] Scabbling

[27] Sealer

[28] Gouges آردگسل ها

[29] Concrete surface profile

[30] Shrinkage

[31] Corrosion

[32] Substrate لایه، زیرلایه

[33] Grease

[34] Hammer test

[35] Surfaceprofile

[36] Coating

[37] Electrical impedance

[38] Osmosis


or
or
A password will be send on your post
Registration