شاتکریت یا بتن پاششی چیست ( اجرای شاتکریت تر و خشک )

شاتکریت یا بتن پاششی چیست ( اجرای شاتکریت تر و خشک )

کد مطلب : 469

شاتکریتیا بتن پاششی چیست ( اجرای شاتکریت تر و خشک )

 

امروزه اجرای پاششبتن یا شاتکریت بتن یا ملات به علت مزایای منحصر به فرد مانند سرعت اجرای بالا، عدم نیاز به قالب بندی ، هزینه پایین ، امکان اجرا در ضخامت پایین و غیره گسترشزیادی یافته است. از جمله موارد مصرف سیستم شاتکریت می توان به تحکیم بستر خاک وگود ها ، تحکیم ترانشه ها ، ترمیم و تعمیر سازه های بتنی ، تقویت و مقاوم سازیسازه های بتنی و بنایی ، اجرای سیستم های فایرپروف و پوشش های ضد حریق ، اجرایسازه ای پیش ساخته و تری دی وال و ... اشاره کرد. شما می توانید جهت استعلام قیمتو اجرای شاتکریت در سراسر ایران با بخش فنی و مهندسی کلینیک فنی وتخصصی بتن ایران ( شرکت ژرف تابان مهر ) 44618462-44618379-09120258371 تماس حاصل فرمایید.

 

شاتکریت یا بتن پاششی چیست ؟

شاتکریت (Shotcrete  ) به عملیات پاشش بتن با مصالح خشک یاتر گفته می شود که از طریق جریان هوای فشرده با سرعت زیاد بر روی سطوح مورد نظر پاشیدهمی شود و به علت بالا بودن فشار و سرعت، به صورت دینامیکی فشرده می‌شود تا لایه ایمتراکم، خود نگهدار و باربر ایجاد گردد.

شاتکریت را می توان به عنوان بتن یا ملاتی که از طریقشیلنگهای لاستیکی حمل شده و با استفاده از هوای فشرده با سرعت زیاد به سطح مورد نظرپاشیده می شود، تعریف کرد.

اولین کاربرد شاتکریت به سال ۱۹۰۹ میلادی بر می گرددکه در آن زمان تحت عنوان گونیت نامیده می شد و به کمک دستگاهی موسوم به تفنگ سیمانبه کار می رفت.

در سال ۱۹۱۴ برای اولین بارشاتکریت در یک معدن آزمایشی در ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار گرفت . پساز آن این سیستم برای پوشش سطوح سنگها و حفاظت آنها در برابر هوازدگی و گاه نیز بهعنوان سیستم نگهداری موقتی به کار رفت . از آنجا که شاتکریت به صورت ورقه هایی از سنگزیرین جدا می شد ، لذا به عنوان یک سیستم نگهداری اصلی چندان مورد توجه واقع نشد. ازجمله امتیازات شاتکریت آن است که سطوح ناهموار حفریات زیرزمینی را می پو شانند و بهشکل یک سطح نسبتا صاف در می آورد. البته شاتکریت همراه با پیچ سنگ ، به عنوان سیستمنگهداری بسیاری از تونلها به کار رفته است.

در سالهای اخیر کاربرد شاتکریت در معادن زیرزمینی ، نگهداری حفریاتدائمی از قبیل جاده های مورب ، راهروهای اصلی حمل و نقل ، ایستگاههای چاه و حجره هایزیرزمینی سنگ شکن است . بازسازی پیچ سنگها و توری های متداول در سیستم نگهداری ممکناست مشکل ساز و گران باشد. تعداد حفریات زیرزمینی که بلافاصله بعد از حفاری شاتکریتمی شوند روبه فزونی است. مسلح ساختن شاتکریت با الیاف فولادی یکی از مهمترین عواملدر گسترش کاربرد شاتکریت است زیرا کار طاقت فرسای نصب توری را کاهش می دهد.

آزمایشات و تجربیات اخیر نشان داده است که شاتکریتدر شرایط ترکش سنگ ملایم بسیار موثر است . اگر چه نتایج این مطالعات برای نتیجه گیریقطعی در این زمینه هنوز زود است ولی علائم موجود بیانگر آن است که در آینده در موردکاربرد شاتکریت توجه جدی تری خواهد شد.

به طور کلی شاتکریت نوعی بتن مرکب از سیمان ، ماسهو خرده سنگ است که به کمک هوای فشرده اجرا خواهد شد و در اثر سرعت زیاد به صورت دینامیکیفشرده می شود .

از شاتکریت معمولا به عنوان سیستم نگهداری موقت ودر برخی موارد به عنوان پوشش دائمی استفاده می شود. شاتکریت یا بتن پاشیده نام کلیاست برای ملات یا بتن حاوی سیمان که با دستگاه به محل مورد نظر پاشیده می شود.

 

تاریخچه سیستم های شاتکریتتر و خشک

در گذشته از شاتکریت خشک به این علت که اساسا وسایلمورد نیاز در دسترس تر و ارزان تر بود و مواد خشک می توانست برای مسافت طولانی تر حملشود (یک مزیت مهم در کاربردهای معدنی است)، به صورت گسترده استفاده می‌شد.

با این حال روش اختلاط تر دارای برتری های مهمی ازجمله کاهش پس ریز، عدم نیاز به نیروی انسانی ماهر و نیاز به وسایل کمتر در محل اجرابرای معادن زیر زمینی است.

 

 

انواع سیستم شاتکریت

بطور کلی شاتکریت یا (بتن پاشیده) به دو دسته کلیاز نظر روش اختلاط تقسیم می گردد:

·       شاتکریت مخلوط مرطوب (تَر) Wet Mix Shotcrete

·       شاتکریت مخلوط خشک Dry Mix Shotcrete

 

بتن پاشیده

بتن پاشیده یا گانیت (Gunite)  ) یک اختراع جدید نبوده و نخستینتجربه استفاده از پاشش مواد خشک برای سازه های جدید در پنسیلوانیا و به سال ۱۹۰۷ بوسیلهیک تاکسیدرمیت آمریکایی به نام Carl Ethan Akeley صورت گرفت.

استفاده از شاتکریت امروزه در تمام جهان متداول ورایج است. باور بر این است که پیشرفت و توسعه تکنولوژی در آینده نیز در ارتباط با روندپاشش مخلوط تر خواهد بود. از جمله این موارد وجود نسل جدیدی از افزودنی ها، بهبودگربتن، میکرو سیلیکات، الیاف های فولادی و پلی پروپیلن برای بتن پاشیده است.

 

 

کیفیت شاتکریت

کیفیت شاتکریت به عوامل متعددی وابسته است از جملهاپراتور، کنترل آب مخلوط، سرعت نازل و تکنیک پاشیدن، در هر موردی توانایی و تمرین اپراتوربسیار مؤثر است.

 

مزایای ماده افزودنی به بتن شاتکریت

·       باعث کاهش ریزش مصالح می شود.

·       باعث سهولت اجرای سقف های قوسی شکل و انحنا دار میشود.

·       باعث افزایش چسبندگی بتن می شود.

·       افزودنی شاتکریت باعث آب بندی سطوح و مسدود کردن سریعدرزها می شود.

·       کاهش ضخامت لاینینگ نهایی و عدم نیاز به قالب بندیدر تونل ها برای طرح هایی که تصمیم به استفاده از یک بتن پاششی به کمک ماده افزودنی بتن شاتکریت (بتن پاششی) بدون نیاز به لاینینگ ثانویه گرفتهمی شود.

 

انتخاب نوع شاتکریت

عوامل متعددی بر انتخاب نوع شاتکریت مؤثر است اماهر کدام از آن ها برتری ها و مزیت های خود را دارد و بسته به شرایط دو عملیات قابلتغییر به هم هستند.

 

از عوامل مؤثر در انتخاب نوع عملیات شاتکریت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       عوامل اقتصادی

·       دسترسی به مواد و وسایل

·       محل عملیات

·       مهارت و قابلیت اپراتور

امروزه برای انتخاب روش به میزان برگشت مواد، مقداردور ریز و خواص آن نظیر مقاومت پایداری در مقابل هوازدگی توجه بسیار می شود.

 

شاتکریت مخلوط تر (WMS )

در این روش، بتن آماده به داخل پمپ شاتکریت ریختهشده و پس از انتقال توسط لوله، به سطح کار پاشیده می‌شود. از مخلوط تر، در مکان هاییکه مقاومت فشاری بالایی مد نظر است، استفاده می شود. در این روش امکان اجرای دیواربتنی با ضخامت ۵۰ سانتیمتر و سقف به ضخامت ۲۰ سانتیمتر در یک مرحله امکان پذیر است.

 

مزایای شاتکریت مخلوط تر (WMS ) به شرحزیر است:

·       به طور معمول، نیاز به قالب بندی ندارد و بدین ترتیبهزینه های قالب بندی و تجهیزات نیروی انسانی و زمان انجام عملیات بطور قابل ملاحظهای کاهش می یابد. عدم استفاده از قالب سبب می شود که کارگر بتواند فضای کار را دیدهو بتن را به شکل مناسبی بین میلگردها جای دهد.

·       امکان اجرای سازه های بتنی با اشکال منحنی، مدور وغیر منظم (مثل استخر و آبگیر)

·       امکان تثبیت کوه ها و صخره ها با پوشاندن آنها بایک شبکه مش و پاشیدن بتن روی آنها

·       روکش کردن پایه پل ها و لاینینگ تونل ها

·       افزایش ضخامت لوله های بتنی در محیط های خورنده وخطرناک در مقابل آتش

·       مقاومت مکانیکی بهتر نسبت به شاتکریت مخلوط خشک

·       چسبندگی بهتر مابین بتن و میلگرد

·       کاهش نفوذ پذیری و آب بندی مناسب

 

یکی از کاربردهای وسیع WMS که نیاز به تخصص زیاد ندارد، احداث استخر و آبگیر است.در این حالت، به علت فشار بالای هوا، آب بندی به خوبی انجام شده و نفوذ پذیری بسیارکم می شود.

از کاربردهای دیگر WMS در تعمیرات سدها است. از این نوع شاتکریت می توان دراجرای سر ریزها، لاینینگ تونل های انحراف، روکش کردن بدنه سد (بمنظور تقویت سازه ای)و تثبیت دیوار های حائل و کوه های اطراف سد استفاده کرد.

 

شاتکریت مخلوط خشک (DMS  )

در این روش، آب مورد نیاز شاتکریت در مرحله آخر ودر حین خروج مواد از سرنازل به آن اضافه می شود. از این روش برای کار های تعمیراتیو روکش به ضخامت کمتر از ۱۰ سانتیمتر استفاده می شود.

از آن جایی که در این روش از مصالح سنگی درشت دانهاستفاده نمی شود، لذا بتن به دست آمده دارای مقاومت مکانیکی بالایی نمی باشد.

 

معایب شاتکریت مخلوط خشک به شرح زیر است:

·       به علت نرسیدن آب به همه دانه ها، ممکن است بعضی قسمتها هیدراته نشده باقی بمانند.

·       گرد و غبار ناشی از پراکنده شدن دانه سیمان در محلکارگاه زیاد است.

·       به دلیل نچسبیدن ملات (بدلیل هیدراته نشدن) بخش عمدهای از آن به هدر می رود.






کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران

مجموعه کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران در قالب دو شرکت تولید رایحه بتن سبز و مهندسی ژرفتابان مهر ازسال 1385 فعالیت خود را آغاز نموده است. این مجموعه با شناخت خلا موجود در زمینهارائه خدمات تخصصی بتن در سطح کشور ، با بکارگیری پرسنل تخصصی و نیز تجهیزات ویژه، در این سالهای سعی نموده گامی کاربردی و موثر در زمینه رفع نیاز متخصصین ،کارفرمایان ، مهندسین ، دانشجویان ، مشاورین و پیمانکاران بردارد. در این قالب وبهره گیری از تجربیات روزافزودن خود ، با عنایت به اخذ استانداردهای بین المللی (استاندارد CE  اتحادیه اروپا و استاندارد ایزو 9001 ) ، اینمجموعه  همواره سعی است خدماتی به روز وتخصصی و کاربردی تر ارائه نماید. شرح خلاصه خدمات ارائه شده توسط این شرکت شاملبخشهای زیر می باشد. این شرکت در حال حاضر عضو وندور لیست صنایع دفاع ، لیست بلندوزارت نفت ، وندورلیست سازمان تامین اجتماعی و عضو انجمن ملی بتن ایران می باشد.

 

مجموعه تولیدی و بازرگانی رایحه بتن سبز:

·       واردات و تولید انواع افزودنی های بتن

·       واردات و تولید انواع مصالح تعمیراتی بتن

·       واردات و تولید انواع پوشش های محافظتی وآب بندی بتن

·       واردات و تولید انواع گروت های پایهسیمانی و اپوکسی

·       واردات و تولید انواع مصالح کاشی کاری

·       انواع ماستیک و درزبندهای سازه های بتنیو ساختمان ها

·       واردات و تولید انواع کفپوش ، سخت کنندهو رنگ های ساختمانی

·       واردات و تولید انواع مصالح کمکی بتن ازجمله الیاف بتن ، واتراستاپ ، حلال بتن ، واتراستاپ منبسط شونده، کیورینگ بتن ،اسپیسر ، خمیر کاشت میلگرد ، قالب های پلاستیکی و ...

 

مجموعه مهندسی ژرف تابان مهر :

·       مشاوره و اجرای تعمیر و ترمیم سازه هایبتنی

·       مشاوره و اجرای آب بندی و محافظت سازههای بتنی

·       مشاوره و اجرای مقاوم سازی و تقویت سازههای بتنی

·       مشاوره و جرای انواع کف پوش های صنعتی

·       مشاوره و ارائه خدمات ارزیابی و آزمایشهای غیرمخرب سازه های بتنی

·       برگزاری دوره های تخصصی بتنی

·       ارائه مشاوره و طرح اختلاط بتن های خاص

·       مشاوره و نظارت بر اجرای سازه های بتنی

·       کرگیری و کاشت میلگرد و بولت در بتن وتخریب بتن به روش واترجت

 

در حال حاضر مجموعه کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران، دارای دفتار و نمایندگی هایی در بسیاری از مناطق و شهر ها می باشد.علاقمندان میتوانند برای بهره گیری از خدمات و محصولات این شرکت و یا مشاوره و دریافت رزومهفعالیت ها و یا مشخصات فنی محصولات این شرکت ، با نمایندگی این مجموعه و یا دفترمرکزی این شرکت ( 44618462-44618379) تماس حاصل فرمایند. همچنین علاقمندان بههمکاری با این شرکت می توانند جهت اخذ نمایندگی و عاملیت فروش خدمات و محصولات اینشرکت با شماره تلفن 09120916272 تماس حاصل نمایند.

 


or
or
A password will be send on your post
Registration