خرید روان کننده|قیمت فوق روان کننده|انواع روان کننده

خرید روان کننده|قیمت فوق روان کننده|انواع روان کننده

کد مطلب : 576

 

یکی از خاصیت های اصلی، مهم و کاربردی بتن، روان بودن آن است. هنگامی که مخلوط بتن همگن شده به صورت پنوماتیک پاشیده یا ریخته می شود حتی در صورت حفظ مقاومت اولیه در برابر فشرده سازی حتی سطوح ناهموار که دارای خلل و فرج و قسمت هایی است که دسترسی به آن آسان نیست را هم به راحتی پر می کنند و می چسباند و به این وسیله می تواند باعث افزایش بیشتر مقاومت در سازه شوند. خانواده ای از پلیمرهای شیمیایی علت اصلی این خاصیت روان بودن در بتن ها هستند. روان کننده ها و فوق روان کننده های بتن که همچنین به نام کاهنده آب هم شناخته می شوند . آن ها به کاهش نیاز به آب برای سیمان کمک فراوان می کنند ، و قوام بیشتری به سیمان می دهند بدون اینکه نیازی به رقیق کردن مخلوط با آب باشد. این مواد افزودنی ، که به طور معمول در طول فرآیند ساخت و مخلوط کردن به سیمان اضافه می شوند ، اجازه می دهند تا مخلوط بتن تا زمان استفاده بدون از بین رفتن قوام آن ، قابل انعطاف و روان باقی بماند.

روان کننده ها و فوق روان کننده های بتن دارای خاصیت پراکنده کنندگی موقتی ذرات سیمان هستند که باعث می شود تا هیدراتاسیون کاملی برای هر ذره ی سیمان انجام شود و این قضیه باعث بهبود سیالیت و یا روان روی مخلوط سیمان می شود.

 

انواع روان کننده های بتن

نسل اول روان کننده

اولین نسل از روان سازها بر پایه ی مونومرهای لیگنوسولفونات تولید شدند و در اوایل دهه 1930 میلادی به طور عمده مورد مصرف قرار گرفتند. خاصیت لینگو پلاست ، کاهش محسوس آب مصرفی در بتن و حفظ کارایی بتن بود که به دلیل ماهیت مونومرهای مورد استفاده و عملکرد آنها در فرآیند آبگیری سیمان، به روان کننده های دیرگیر معروف شدند. از مهمترین معایب روان سازهای نسل اول می توان به میزان مصرف بسیار زیاد در هر متر مکعب بتن (در مقایسه با روان سازهای نسل بعد)، محدودیت استفاده در شرایط سرما، هوازایی و در برخی موارد کاهش مقاومت بتن اشاره نمود.

نسل دوم روان کننده ها

دومین نسل از روان سازها در اواسط دهه ی 1960 میلادی که به فوق روان کننده ها و یا کاهنده های قوی آب نیز شناخته می شوند، اغلب بر پایه ی مونومرهای ملامین سولفونات و نفتالین سولفونات ها تولید گشتند. فوق روان کننده رپید پلاست قادر به کاهش آب مصرفی بتن و حفظ کارایی بتن تازه می باشد. میزان مصرف بالای آنها برای دست یابی به یک روانی مناسب و همچنین عدم حفظ کارایی برای مدت زمان های طولانی و عدم کاربرد در شرایط آب و هوایی گرم از محدودیت های این نسل از روان کننده ها به شمار می رود. همچنین این نوع از روان کننده ها به دلیل نوع ساختار پلیمری که دارند باید قبل از مصرف حتماً با سیمان مصرفی از لحاظ سازگاری آزمایش شوند.

نسل سوم روان کننده ها

سومین نسل از روان ساز ها، فوق روان کننده ها و یا ابر روان کننده هایی هستند که بر پایه ی پلی‌کربوکسیلات اتر تولید شدند، آنها به دلیل مزایای فراوانی که داشتند به زودی پا به عرصه ی رقابت نهاده و با استقبال فراوانی در صنعت تکنولوژی بتن مواجه شدند. از مهمترین ویژگی های آنها می توان به کاهش شدید آب مصرفی بتن و حفظ کارایی بتن برای مدت زمانی مناسب اشاره نمود، سوپر پلاست که در کنار قیمت مقرون به صرفه تر و حباب زایی کمتر (در مقایسه با روان کننده های نسل اول) توانستند به محبوب ترین و رایج ترین افزودنی بتن در سراسر دنیا تبدیل شوند.

شایان ذکر است که با ظهور این نسل از روان کننده ها، متخصصین و طراحان سازه برای اجرای طرح هایی پیچیده تر همچون تولید بتن های خودتراکم(SCC)، بتن های آب بند و همچنین بتن های نمایان (Expose Concrete) ترغیب شدند

 

فوق روان کننده بتن با کاهش آب بتن باعث صرفه جویی در مصرف سیمان و سادگی عمل تراکم و اختلاط بتن می گردد. فوق روان کننده ها در مقایسه با روان کننده ها دارای اثر قوی تری هستند. این مواد ضمن حفظ انسجام بتن و بدون کاهش مقاومت آن باعث افزایش کارایی آن می شوند. علاوه بر این، این مواد قادرند آب مورد نیاز بتن را به میزان ۲۵ تا ۳۵ درصد کاهش دهند و مانع آب انداختن آن شوند؛ لذا باعث افزایش بسیار زیاد مقاومت بتن می شوند. توسعه ی آینده بتن وابسته به افزودنی های آن مخصوصا فوق روان کننده بتن است. در ساختمان بزرگراه ها برای کسب مقاومت اولیه بالا از فوق روان کننده بتن استفاده می شود.

 

 

 

 

مزایای روان کننده بتن

به طور خلاصه می توان گفت مزایای روان کننده عبارتند از:

کاهش عیار سیمان در مقاومت ثابت

افزایش اسلامپ در نسبت آب به سیمان ثابت

بهبود بخشیدن به بتن های دارای سنگدانه با دانه بندی نامناسب

مفید برای بتن ریزی در شرایط دشوار

روان شدن و افزایش کارپذیری بتن

کاهش آب مصرفی بتن

افزایش مقاومت فشاری بتن

امکان کاهش میزان سیمان بتن

راحتی پمپاژ

جلوگیری از ایجاد ترکهای سطحی

جلوگیری از خزش و جمع شدگی بتن

جلوگیری از آب انداختن بتن

هوا زایی

 

مکانیزم عمل روان کننده های بتن

ترکیبات اصلی و فعال روان کننده های بتن، موادی با سطح فعال هستند که در فصل مشترک دو فاز غیر قابل اختلاط جمع می شوندو نیروهای فیزیکی– شیمیایی را در این سطح تماس داخلی تغییر می دهند. این مواد) روی دانه های سیمان جذب شده و به آن ها بار منفی می دهد که سبب دفع شدن (دور شدن) این ذرات از هم و تثبیت حالت پخش شدگی آن ها می شود، حباب های هوا نیز دفع شده و نمی توانند به ذرات سیمان بچسبند. علاوه بر این، بار منفی سبب به وجود آمدن پوسته ای منظم از مولکول های آب دور هر ذره شده و در نتیجه موجب جداشدگی ذرات از هم می شود. چون آزادی بیشتری برای حرکت ذرات وجود دارد و آبی که در اثر سیستم فولکوله شدن تحت قید است آزاد می شود و برای روان سازی مخلوط در دسترس قرار می گیرد و در نتیجه کار پذیری افزایش می یابد.

 

 

کلینیک فنی وتخصصی  بتن ایران تولید کننده افزودنی های بتن و تولید کننده روان کننده بتن با در اختیار داشتن کادر تخصصی کارشناسی و اجرایی با تجربه، نسبت به ارائه خدمات تخصصی بتن، ارائه روان کننده بتن و فوق روان کننده بتن به پروژه های مختلف در سطح کشور اقدام نموده است. شما برای استعلام از قیمت روان کننده بتن و قیمت فوق روان کننده بتن می توانید با کارشناسان متخصص کلینیک فنی وتخصصی بتن ایران باشماره های 09120916272 و 09912760924 تماس حاصل فرمایید

or
or
A password will be send on your post
Registration