فوق روان کننده شیراز

فوق روان کننده شیراز

کد مطلب : 595

 

روان کننده یک افزودنی شیمیایی بتن است که به عنوان کاهنده آب و بالا بردن عدد اسلامپ بتن به کار برده می شود. بدیهی است که با بالا رفتن عدد اسلامپ بدون آنکه بتن خواص خود را از دست بدهد بتن روان تر شده و باعث می شود که به راحتی خلل و فرج محل ریخته شده را پر کند. در این مقاله سعی داریم بفهمیم روان کننده بتن چیست و با انواع و کاربرد های مختلف آن آشنا شویم با ما همراه شوید.

 

انواع روان کننده بتن

فوق روان کننده کربوکسیلاتی

فوق روان کننده نفتالینی  

فوق روان کننده لیگنو سولفات

 

محاسن روان کننده بتن

از محاسن روان کننده بتن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش عدد اسلامپ و روانی بتن

کاهنده آب

کاهش عیار سیمان

افزایش مقاومت فشاری

قابلیت استفاده در بتن های با سنگدانه های نامناسب

قابلیت استفاده در قالب های نازک و پر میلگرد

قابلیت پمپاژ بتن

 

استفاده از روان کننده ها چه تاثیری بر روی مقاومت بتن دارند؟

بتن مصالح ساختمانی است که از سیمان، سنگدانه، آب و دیگر مواد معدنی تشکیل شده است. بتن در واقع سنگی مصنوعی است که با استفاده از این مواد ارزان‌ قیمت ساخته می‌شود و به دلیل مقاومت بالا، کاربرد فراوانی در صنعت ساخت و ساز، به خصوص در مناطق مرطوب دارد.

بتن توانمند یا High Performance Concrete (به اختصار HPC بتنی است که ویژگی‌ های خاصی دارد که بتن در حالت معمول، دارای آن‌ ها نیست. این ویژگی‌ ها شامل مقاومت بالا، مدول الاستیسیته ‌ی بالا، کارایی بالا و نفوذ پذیری کم می‌ باشد. یکی از موادی که از آن‌ ها برای تقویت عملکرد بتن استفاده می‌ شود، روان کننده‌ ها یا فوق روان‌ کننده ‌ها هستند. از این افزودنی برای تقویت عملکرد بتن در یک یا چند جنبه یا بدون تغییر ماندن آن در شرایط خاص استفاده می ‌شود. امروزه روان‌کننده ‌ها از مواد مختلف معدنی و شیمایی تولید می‌ شوند. کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران، از پیشگامان عرصه ‌ی خدمات مربوط به مواد افزودنی بتن روان‌ کننده یا فوق روان‌ کننده است.

فوق روان ‌کننده (Super Plasticizers) ماده‌ ای افزودنی است که پیش از یا در طول بتن ‌ریزی به بتن اضافه می ‌شود. هدف استفاده از این افزودنی، افزایش کارایی و تسهیل در امر بتن‌ ریزی است. در مواقعی که جا به جایی و انتقال به بتن به محل پروژه، به دلایل مختلف و پیش‌بینی نشده به تاخیر می‌افتد، از فوق روان‌ کننده ‌ها برای ایجاد تاخیر در گیرش بتن استفاده می‌شود. البته همیشه توصیه‌ ی مهندسین و مشاورین ساختمانی این بوده که عملیات اختلاط بتن در محل پروژه صورت گیرد تا از به وجود آمدن چنین مشکل‌ هایی جلوگیری شود. همچنین در مناطقی که به دلیل دما بالا، اسلامپ بتن به سرعت کاهش می ‌یابد، از فوق ‌روان ‌کننده‌ ها برای تثبیت یا افزایش اسلامپ بتن استفاده می ‌کنند. روان‌کننده‌ ها بتن‌ریزی و فشرده‌ سازی بتن را تسهیل و تسریع می ‌کنند. همچنین باعث کاهش خطر جدا شدگی و آب انداختگی در بتن نیز می ‌شوند. در صورتی که در پروژه ‌ای به نیاز داشته باشیم به دلایل مختلف، بتن را پمپاژ کنیم، از فوق روان ‌کننده‌ ها تسهیل این امر استفاده می‌ شود.

جدا از امر روان ‌کنندگی و بالا بردن کارایی بتن، مواد روان ‌کننده باعث افزایش مقاومت بتن نیز می ‌شوند. روان‌ کننده ‌ها و فوق روان ‌کننده‌ ها به مانند دیگر افزودنی ‌ها، شامل مدل ‌های مختلفی می ‌شوند که هر کدام از مواد مختلفی ساخته شده و در شرایط خاصی باید از آن‌ها استفاده کرد. تحقیقات و آزمایش‌ ها نشان داده که روان ‌کننده‌ های لینگوسولفات که فاقد کلرید نیز هستند، بیشترین افزایش را در اسلامپ بتن موجب می ‌شوند. با استفاده از این مواد، بتن بدون نیاز به افزودن آب اضافی، روان ‌تر می‌شود و کارایی ‌اش افزایش پیدا می ‌کند؛ همچنین پمپاژ آن نیز راحت ‌تر می‌ شود. همان ‌طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، این مواد احتمال وقوع جدا شدگی و آب انداختگی در بتن را نیز کاهش می ‌دهند و بعضا به صفر می ‌رسانند. استفاده از این نوع روان ‌کننده، نسبت به بقیه، هزینه کم ‌تری دارد. البته در مقایسه با روان‌ کننده ‌های دیگر، مقاومت کمتری به بتن اضافه می ‌کند.

مهندسین و متخصصین مجرب کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران مفتخرند که با سال‌ ها تجربه در این زمینه، بهترین خدمات مختلف اجرایی و همچنین مشاوره ‌ای به پروژه‌ های مختلف ساختمانی را ارائه می‌ کنند. شما برای استعلام از قیمت روان کننده بتن و فوق روان کننده بتن می توانید با مشاوران ما به شماره 09120916272 و 09120915273 تماس حاصل فرمایید.

 

براساس کاربرد هم میتوان گروه های متفاوت روان کننده بتن را به صورت زیر دسته بندی کرد:

نوع ۱- کاربرد کاهش دهنده آب در بتن با روان کننده بتن

نوع۲- کاهنده آب با ویژگی تاخیر در گیرش بتن بوسیله روان کننده بتن دیرگیر

نوع۳- کاهنده آب با خاصیت زودگیرش بتن توسط روان کننده بتن زودگیر

 

در حفظ روانی توسط روان کننده بتن هم باید گفت این مواد با هم متفاوت اند. برخی حفظ روانی را به مدت کم تر و برخی دیگر به مدت بیشتری  دارا هستند. به طور کلی روان کننده های بتن نمی توانند این خاصیت را برای زمان طولانی حفظ کنند. با بوجود آوردن تغییراتی یا افزودن موادی میتوان این خاصیت را در آنها بهبود داد.

 

نحوه استفاده از روان کننده بتن

روان کننده بتن یکی از مواد شیمیایی و آلی است که به بتن معمولی اضافه می‌شود و تأثیر قابل توجهی بر روند اختلاط آن دارد. استفاده از روان کننده با مزایای بسیاری همراه است، اما اگر بخواهیم با اضافه کردن مقدار آن در بتن این مزیت را بیشتر کنیم، بزرگ‌ترین اشتباه ممکن را انجام داده‌ایم. استفاده از مواد روان کننده یا دیرگیر کار پیچیده و تخصصی است که به تخصص و مهارت و تجربه نیاز دارد و نباید بدون تجربه قبلی از آن استفاده کرد. به همین دلیل اداره استاندارد ملی و همچنین استاندارد بین‌المللی آزمون مواد معیارهای مشخصی برای استفاده از آنها پیشنهاد می‌کنند.

 

روان کننده بتن با توجه به موادی که از آن ساخته شده است به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. برخی از این افزودنی‌ها قویتر هستند و به فوق روان کننده معروف هستند. این در حالی است که برخی دیگر عملکرد معمولی مورد انتظار از یک روان کننده بتن را نشان می‌دهد و اکثر پیمانکاران ترجیح می‌دهند در شرایط معمولی از آنها استفاده کنند. انتخاب نوع روان کننده و مقدار آنها می‌تواند شما را سردرگم کند و حتی ممکن است از آن پشیمان شوید، به همین دلیل بیشتر پیمانکاران به سراغ کارخانه‌های تولید بتن آماده می‌روند و از آنها می‌خواهند که بتن مورد نیاز آنها را تأمین کند.

روان کننده بتن مایع یا جامد؟

امروزه از انواع مایع یا جامد روان کننده بتن در صنعت ساختمان استفاده می‌شود و هر کدام از آنها مزایا و معایب خاص خود را دارند. به‌طورکلی، روان کننده‌های مایع کاربرد بیشتری دارند. این روان کننده‌ها به راحتی مخلوط می‌شوند و در بتن آماده نیز استفاده می‌شود. اما کسانی که از بتن آماده خشک استفاده می‌کنند و از حجم آب مصرف شده اطلاع دارند، روان کننده پودری را ترجیح می‌دهند و به نظر می‌رسد که این انتخاب برای آنها بهتر باشد.

 

مواد روان کننده بتن کجا تزریق می‌شوند؟

به‌طورکلی برای استفاده از روان کننده بتن دو شیوه کلی وجود دارد. در روش اول، که چندان توصیه نمی‌شود، روان کننده در محل اجرای بتن افزوده می‌شود. این کارگاه‌ها خصوصی هستند و عمدتاً توسط کارگران معمولی و بدون مهارت کنترل می‌شود. بنابراین فرایند اضافه کردن روان کننده که کاری حساس و سخت است نمی‌تواند به شکل درستی انجام شود و بدون شک کیفیت نهایی بتن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

در شیوه دوم، روان کننده بتن در کارخانه‌های بتن آماده تزریق می‌شود. این روش از چند لحاظ می‌تواند به سود پیمانکار باشد. در وهله اول، با توجه به اینکه این کارخانه‌ها دارای واحد کنترل کیفیت هستند می‌توانند مقدار روان کننده را به صوت دقیق محاسبه کنند و پیمانکار از کیفیت کار انجام شده اطمینان دارند. در وهله دوم، اگر پیمانکار به مهندسین کارخانه بتن آماده توضیح دهد که بتن را برای چه قسمتی و تحت چه شرایطی می‌خواهد، میزان مناسب روان کننده بتن را پیشنهاد می‌دهند و تولید بتن تحت شرایط استاندارد انجام می‌شود.

 

or
or
A password will be send on your post
Registration