هاردملات طوسی و رنگی

هاردملات طوسی و رنگی

کد مطلب : 603

 

هارد ملات چیست؟   یک لایه بتن با مقاومت بالا و با ضخامت بین 1 تا 2 سانتی متر است.

 

کفپوشی است که هم   در برابر سایش بسیار مقاوم است و  هم مانند بتن رنگی باید بر روی بتن تازه اجرا شود و اگر در محلی  می خواهید انجام دهید که بتن آن قدیمی است باید ابتدا 8 تا 10 سانتی متر بتن تازه ریخت و بعد کفپوش  را اجرا کرد و این را هم بدانید که اگر 12 ساعت از اجرای بتن تازه بگذرد دیگر روی آن کفپوش هارد ملات اجرا نمی شود.

 

این کفپوش در چند رنگ اجرا می شود : و  بیشتر با رنگ طوسی، قرمز، سبز و زرد اجرا می شود.

 

کفی که برای اجرای آن  در نظر گرفته شده است حتما باید به دور از هر گونه گردو خاک و نفت و روغن و … باشد به خاطر همين دليل است که این کفپوش را نمی توان بر روی آسفالت و موزائیک اجرا کرد. اجرای کفپوش  نیازمند جایی است که عاری از هر گونه آلودگی باشد به دلیل اینکه بعد از مدتی کفپوش هارد ملات حالت اولیه خود را از دست می دهد و عمر کوتاهی خواهد داشت.

 

پس بهتر است قبل از اجرای کفپوش ، مکان آن را کاملا تمیز کنید. این  کفپوش  هم مانند کفپوش های دیگر این را می طلبد که بعد از اجرا از آن نگهداری شود کفپوش هارد ملات هر چقدر هم محکم باشد در مرور زمان آسیب می بیند پس لازم به ذکر است که این  کفپوش  هم نیاز به مراقبت دارد .

 

کاربرد آن  بیشتر در انبارها، کارخانه ها، تعمیرتعمیرگاه ها و. …است دلیل آن هم این است که کفپوش هارد ملات، نوعی بتن با مقاومت بالا مکانیکی، فشاری و سایش بالا است که این خود دلیل بر استفاده هارد ملات در این مکان ها است.

 

و از آنجایی که کفپوش مورد استفاده از  مواد پایه سیمانی است همخوانی کاملی با بتن کف دارد و حداقل عمر کفپوش 20 سال است و این حداقل عمر کفپوش برای تمام مکان ها تقریبا  ثابت است حتی مکان های که ترافیک شدید و ماشین آلات سنگین رفت و آمد دارند.

 

از کفپوش  همچنین با استفاده از شکل های هندسی و رنگ های متفاوت می توان به عنوان یک کفپوش تزئینی هم استفاده کرد.

 

و این را هم در نظر داشته باشید که این  کفپوش  مانند کفپوش اپوکسی یک دست نیست بلکه به دلیل درزهای انبساطی و انقباضی که یکیاز الزامات کفسازی هاردملات است. بعضی اوقات درزهای اجرایی که مویی می باشد غیر قابل گریز هستند.

 

این درزهای انبساطی و انقباضی  که به وسیله کاتر انجام می گیرد فاصله این درزهای به فاصله دال بتنی بستگی دارد و بین 24 تا 35 برابر ضخامت بتن است و حداکثر فاصله درزهای انبساطی کفپوش  5 متر می باشد.

 

درجه حرارت اجرای کفپوش  باید بین 5 تا 35 درجه باشد که این شرایط باید بعد از اجرای هارد ملات همچنان تا 2 روز ثابت باشد.

 

استفاده از ضد یخ در زمستان برای اجرای کفپوش  توصیه نمی شود چون مقاومت کفپوش هارد ملات را پایین می آورد.

 

کفپوش  باید هر 6 ماه یک بار شستشو شود و سالی یک بار توسط مهندسین مجرب بازدید شود. استفاده از افزودنی بتن ضد انقباضی در هارد ملات باعث جلوگیری از ترک خوردگی بتن و در نتیجه باعث کاهش ترک خوردگی کفپوش هارد ملات می شود.

 

دلیل بیشتر ترک خوردگی کفپوش  این است که به واسطه قیود داخلی، تنش های موجود از تنش های مجاز در یک نقطه تجاوز می نماید و در نتیجه کفپوش  ترک می خورد و بیشتر درزهای انبساطی در کفپوش  مربعی است.

 

باید درزهای انقباضی  5 سانتی متر پایین تر از سطح تمام شده هارد ملات باشد و همچنین عمق درزهای 5 سانتی متر و عرض آن 1 تا 1/5 سانتی متر باشد قبل از اجرای هارد ملات بهتر است 10 سانتی متر بتن تازه اجرا شود و بعد کفپوش  اجرا شود.

 

شما نمی توانید این کفپوش  را جایگزین بتن سازه کنید ولی می توانید به همان اندازه که از ضخامت بتن سازه کم کرد از هاردملات استفاده کرد و همچنین با زیاد کردن نسبت آب به سیمان، انقباضی هم افزایش خواهد یافت و به صورت یک پارچه و همزمان با بتن کف به عنوان پوشش نهایی به ضخامت 1 تا 2 سانتی متر اجرا می گردد.

 

مقایسه کفپوش هارد ملات نسبت به کفپوش اپوکسی:

 

از آنجایی که کفپوش اپوکسی یک لایه کاملا یک دست و بدون درزهای انبساطی است در مکان هایی استفاده می شود که سطح یک پارچه مد نظر باشد در حالی که در اجرای کفپوش  به دلیل ترک های مویی که باعث شکاف در کفپوش می شود باید از درزهای انبساطی استفاده کرد.

 

در شست و شو هاردملات با آب و مواد تمیز کننده معمولی استفاده کرد درحالی که در مکان هایی که به شستشو با اسید های ضعیف نیاز است باید از کفپوش اپوکسی استفاده کرد.

 

وجود ترکیب های رنگی مختلف اپوکسی باعث تنوع در رنگ های کفپوش اپوکسی می شود در حالی که کفپوش هارد ملات پایه سیمانی دارد و در تنوع رنگی محدود است.

 

در مکان هایی که اسید های قوی تولید می شود بهتر است از کفپوش اپوکسی استفاده شود تا کفپوش هارد ملات، چون کفپوش اپوکسی مقاومت بالایی در برابر اسید دارد در حالی که کفپوش هارد ملات مقاومت کمتری در برابر اسید دارد.

 

هارد ملات در مکان های سر باز مقاومت بیشتری در برابر نور خورشید نسبت به اپوکسی دارد و زمانی که قسمتی از کفپوش هارد ملات تخریب شود باید برای ترمیم آن تا عمق بتن کنده شود تا مرمت گردد ولی وقتی مقداری از کفپوش اپوکسی تخریب شود فقط کافی است همان قسمت را مرمت کنید.

 

این را هم بدانید که اگر مواد نفتی و روغنی روی هارد ملات بریزد به راحتی نمی توان آن را از روی کفپوش هارد ملات محو کرد در حالی که با استفاده از مواد مناسب می توان آن را از روی کفپوش اپوکسی محو کرد و هزینه اجرای اپوکس 2 تا 5 برابر هزینه اجرای هارد ملات است.

 

در مکان هایی که وجود ماشین های سنگین و با چرخ های بزرگ وجود دارد و امکان سایش زیاد است بهتر است از کفپوش هارد ملات استفاده کرد در کفپوش اپوکسی مراقبت و نگهداری کاملا دقیق و جدی می باشد و سریعا باید به آن رسیدگی شود در حالی که کفپوش هارد ملات حساسیت کمتری در نگهداری وجود دارد.

 

در محیط هایی که دمای آن از 50 درجه بالاتر است نمی توان از اپوکسی استفاده کرد چون اپوکسی شروع به نرم شدن می کند و این یکی از نقطه ضعف های اپوکسی است و ضعف دیگر آن قابلیت اشتعال بودن  آن است با تمام این تفاسیر بهتر است در محیط های با مساحت بالا از هارد ملات استفاده شود چون هم نسبت به اپوکسی به صرفه است و هم زمان اجرای آن زودتر انجام می شود.

 

بتن و ملات و سیمان چه تفاوتی دارند؟

سیمان به شکل پودری است و به صورت مخلوط، خاصیت چسبندگی ایجاد می کند و هیچگاه به تنهایی استفاده نمی شود بلکه به صورت ترکیب با سایر مواد، مورد استفاده قرار می گیرد.

ملات ترکیبی از سیمان و ماسه بوده و بتن از سیمان، شن و ماسه تشکیل شده است.

 

مزایای اجرای کف سازی هارد ملات

مقاومت بالا در برابر عدم تولید گرد و غبار

 

ضد آب بودن (مناسب برای سالن های مرطوب)

 

مقاومت سایشی بالا

 

ضد لغزندگی و ضد سرخوردگی

 

 مقاوم در برابر نفوذ مواد نفتی و روغنی

 

                                                                                                                              زیبایی و تنوع رنگی

 

مقاومت در برابرتابش نور خورشید

 

ماندگاری و عمر بالا

 

قابل شستشو و نظافت آسان آن

 

مقاومت بالا در تغییرات دما

 

به صرفه بودن از نظر اقتصادی

 

 مقاومت بالا در برابر انجماد و یخ زدگی 

 

راحل اجرای هارد ملات یا ارملات

* آماده سازی بستر کار با تمیز کردن سطح کار از آلودگی ها و تراز بودن سطح

 

* انجام بتن مگر (بتن نظافت ) برای جلوگیری از  نفوذ آب بتن و ایجاد ترک در سطح نهایی

 

* انجام خط تراز با دوربین لیزری با دقت بالا

 

* قالب بندی با قوطی

 

* آرماتور بندی فلزی به شکل شبکه ای یا آماده (مش)

 

* مرطوب کردن زیر کار و انجام بتن ریزی و صاف کردن سطح بتن با شمشه

 

* ساخت هارد ملات و اجرای آن

 

* عمل آوری بتن با ماله برقی به شکل صاف و صیقلی

 

*کاتر زنی برای ایجاد درزهای انقباظی

 

*اجرای ساب زنی

 

باید بدانیم مرطوب نگه داشتن سطح کار تا چند هفته بعداز اجرا به مقاومت بیشتر کفپوش کمک زیادی می کند (زمان رسیدن به مقاومت نهایی 28 روز است). در سالن های تولید و انبارها که در معرض سایش و ضربه قرار دارند، استفاده از کفپوش هارد ملات پیشنهاد می گردد.

 

کاربردهای اولیه:

 

کارگاه ها

نیروگاه ها

گاراژ ها

پارکینگ ها

انبارها

نواحی بارگیری

کارخانه ها

کارگاه های کشتی سازی

آشیانه های هواپیما

پارکینگ های طبقاتی

کارواش ها

محل نشست هلیکوپترها

or
or
A password will be send on your post
Registration