مزایای مقاوم سازی الیاف frp

مزایای مقاوم سازی الیاف frp

کد مطلب : 613

به صورت کلی اف ار پی ترکیبی از دو ماده است. بخش اول آن ماتریس بوده و جز دیگر آن الیاف است. ماتریس خود از برخی مواد شیمیایی مانند رزین‌های اپوکسی و پلی استر تشکیل شده است. این مواد جهت کاهش قیمت  تمام شده و بهبود خواص مکانیکی و شیمیایی دارای فیلرها و افزودنی‌هایی هستند. نقش الیاف و فیبر، تامین مقاومت مکانیکی کافی در FRP است. در حالی که ماتریس نقش باربری مکانیکی ندارد و تنها باید از الیاف در مقابل خوردگی، عوامل محیطی و آسیب دیدن محافظت نماید. همچنین انتقال بار در FRP به کمک ماتریس و از طریق انتقال نیروی برشی بین فیبرها صورت می‌پذیرد. از دیگر کاربردهای ماتریس، کنترل کمانش موضعی الیاف تحت فشار است. بیشتر حجم FRP را الیاف تشکیل می‌دهند. عواملی مختلفی در بهره‌وری الیاف FRP تاثیر گذار هستند. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

    نوع الیاف FRP

    درصد مقدار الیاف موجود در FRP

    نحوه قرارگیری الیاف FRP

    ضریب انتقال حرارت

                                                                                                                           

 

این عوامل در مقاومت کششی، خمشی، برشی، خستگی و مقاومت در برابر الکتریسیته بسیار موثر هستند. همچنین این عوامل در میزان قیمت تمام شده محصول نیز بسیار پر اهمیت هستند و بر خرید و فروش آن در مسائل اقتصادی تاثیر گذار هستند.

 

روش‌های تولید الیاف اف ار پی چیست؟

 

به‌طورکلی الیاف FRP به روش‌های مختلفی تولید و تهیه می‌شوند. از جمله این روش‌های می‌توان به بافتن رشته‌ها در هم، پالتروژن و فشرده سازی در خلأ اشاره کرد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

 

بافتن رشته‌ها به هم

 

در روش بافتن رشته‌ها به هم الیاف یا رشته‌های پیوسته به صورت نوارهای موازی به دور سیلندر پیچانده شده و رشته‌های فیبر به دور آن تابیده می‌شوند. در همین حال ماتریس رزین پلی استروینیل استر یا اپوکسی به درون سیلندر دوار دمیده شده و با فیبرها ترکیب می‌شود. ناگفته نماند که تمامی این فرایند برای به دست آمدن اف ار پی توسط کامپیوتر کنترل می‌شود. الیاف اف ار پی تولید شده به این روش در صنایع مختلف مانند لوله سازی، ساخت لوله‌های تحت پیچش، بدنه و جداره موشک، بطری‌ها و شیشه‌های تحت فشار، تانک‌های ذخیره، فیوز تأخیری هواپیما و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

فرآیند پالتروژن

 

در فرآیند پالتروژن  مینیت‌ها یا ورق‌های پوششی با مقطع عرضی و طول معین ساخته می‌شود. در این فرآیند، نوار فیبر کشیده می‌شود و ماتریس که معمولاً پلی استر یا وینیل استر است با گرمای الکتریکی به کمک روغن داغ به فیبر اضافه می‌شود. معمولاً این مراحل در اتاقک پیش گرمایشی فرکانس رادیویی برای کنترل ضخامت در زمان عمل آوری انجام می‌شود.

 

فرآیند فشرده سازی در خلأ

 

در این روش وزن هوای بین لایه‌های اف ار پی مانع از تشکیل آن می‌شود؛ بنابراین بر اثر پرس و فشار اعمال شده، هوای محبوس خارج می‌شود تا ورق پوششی اف ار پی یا لمینیت شکل گیرد. در این روش یک یا چند لایه نوار فیبر با ضخامت مختلف روی فیلم یا غشا قابل گسترش قرار داده شده، سپس تحت پرس و فشار قرار می‌گیرند تا هوای بین لمینیت خارج شده و ماتریس رزین با استفاده از دو روش‌های موجود حرارت داده شده و به لایه فیبر تزریق می‌شود.

 

کاربرد اف ار پی چیست؟

ساخت دیوارهای ساحلی

تقویت تیر و ستون‌های چوبی

تقویت دودکش‌های بتن آرمه با مصالح بنایی

تقویت دیوارهای بتن آرمه

تقویت دیوار تونل‌ها

تقویت لوله‌های بتنی یا فولادی

تقویت دیوارهای آجری و مصالح سنتی

سقف‌های پشت‌بام‌های صنعتی

نشیمنگاه تجهیزات راکتورها

سیستم دال کف در محیط‌های خورنده شیمیایی

مرمت و تقویت سازه‌های مهمی چون بیمارستان‌ها آثار باستانی و غیره

افزایش ظرفیت باربری و شکل پذیری ستون‌ها، تیرها، دال‌ها و اتصالات بتن آرمه

محصولات اف آر پی در موارد متنوعی مصرف شده‌اند که بارزترین آن‌ها استفاده در مقاوم‌سازی سازه‌های بتنی است.

قویت مخازن فولادی و بتنی

تقویت سازه‌های ساحلی و دریایی

تقویت سازه‌های مقاوم در برابر انفجار

مزایای مقاوم سازی با اف ار پی

از سایر روش های متداول مقاوم سازی سریع تر است.

نیازمند تجهیزات کارگاهی زیادی نمی باشد.

نسبت به سایر روش های مقاوم سازی اقتصادی تر است.

نیازمند عملیات تمدید، نگهداری و حفاظت خاصی نمی باشد.

نیاز به توقف کاربری سازه ندارد و اعضای مقاوم سازی شده در مدت کوتاهی قابل سرویس دهی می باشند.

بصورت عایق مغناطیسی و الکتریکی در مناطق حساس به امواج مغناطیسی و الکتریکی توصیه می شود.

    میزان خوردگی در حد صفر است.

 

معایب مقاوم سازی با اف ار پی

در برابر آتش مقاوم نیستند و در محیط های مستعد آتش سوزی باید از عایق برای آن استفاده کرد.

 

 

روش اجرای مقاوم سازی با (اف آر پی)

بل از انجام عملیات هر آرماتوری که به دلیل از بین رفتن پوشش بتن در معرض دید است باید تمیز شود و با سایش سطح آن را آماده نمود. این محدوده از بتن را باید قبل از نصب اف ار پی ترمیم کرد.

سطوح ناهموار روی بتن که دارای پستی و بلندی است ابتدا باید با ملات ترمیمی ، تعمیر و سپس ساب زده شود

در اجرای الیاف باید به پارامترهای عرض , جهت و تعداد لایه های الیاف توجه نمود. لایه های منسوج باید به وسیله ی کاتر، قیچی با دندانه های ریز به اندازه های مورد نظر بریده شود . برای نصب ابتدا باید الیاف اف ار پی را آغشته به رزین اپوکسی کرد و سپس ژل اپوکسی بر روی سطح بتن کشیده شود و عملیات لایه گذاری شروع شود . عموما الیاف اف ار پی حاوی پوشش هایی هستند که پس از اتصال آنها به سطوح از آنها جدا می کنیم و دوباره الیاف متصل شده به سطح را توسط غلتک به رزین اپوکسی آغشته می کنیم.

لازم بذکر است در صورت بیشتر بودن ضخامت مورد نظر برای لایه کامپوزیتی ، امکان تکرار دوباره ی این عملیات روی لایه اول با نظر کارشناس مربوطه وجود دارد. عملیات نصب باید در جهت تارهای مواد اف ار پی بوده و از وسط قطعه شروع شود و به سمت دو انتهای قطعه ادامه یابد تا از ایجاد حباب جلوگیری کرد . بعد از صاف کردن سطح الیاف با دست باید یک غلتک دستی کوچک با فشار و محکم روی سطح اف ار پی کشیده شود.

or
or
A password will be send on your post
Registration